Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 Jeg vet at jeg har drukket for mye kaffe og cola i svangerskapet..3- kopper kaffe daglig og cola itillig.. En i familien ble neten litt sur på meg pga jeg drakk så mye koffin, det er jo sååå skadelig for den lille.. Er det virkelig så skadelig? Er farlig med for mye sukker også, å det har jeg også spist alt for masse av. Har det virkelig så mye å si? Beveger meg aktivt ellers i hverdagen.. kjenner bare at sam vittigheten min tar meg litt nå..
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 Dette fant jeg på matportalen. (Jeg hadde også blitt litt irritert hvis jeg så noen trykke i seg for mye koffein og de er klar over farene.) Kaffe, te og cola Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort. Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller 3 - 4 kopper te per dag, eller 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag. Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt. Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 Dette fant jeg på matportalen. (Jeg hadde også blitt litt irritert hvis jeg så noen trykke i seg for mye koffein og de er klar over farene.) Kaffe, te og cola Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort. Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller 3 - 4 kopper te per dag, eller 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag. Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt. Vær også oppmerksom på at såkalte anti-cellulittkremer kan inneholde forholdsvis store mengder koffein som tas opp i kroppen. En innsmøring av halve hudoverflaten kan tilsvare 100 mg koffein. Ved bruk av slik hudkrem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #4 Skrevet 26. mars 2008 Hva er faren? Har det noe å si om det er tidlig eller sent i svangerskapet?
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #5 Skrevet 26. mars 2008 Det står jo hva som er faren: "Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort." Siste nye er vel at det frarådes helt å drikke koffein de 3 første mnd og så gå over til det som står i innlegget over etter det.
Supertea Skrevet 26. mars 2008 #6 Skrevet 26. mars 2008 Det er fare for spontanabort. Antar at den faren er like stor gjennom hele svangerskapet..? Men jeg vet ikke hvorfor eller på hvilken måte koffein forårsaker spontanabort, om det setter i gang fødsel eller dreper fosteret eller hva det kan være.
partyoffive Skrevet 26. mars 2008 #7 Skrevet 26. mars 2008 Som 'kakemosteret m/bolle i ovnen..' over her sa, faren er at man kan forgifte fosteret som kan lede til spontanabort. faren for spontanabort generellt er jo storre i begynneslen av svangerskapet. Vil allikevel tro at det er tryggest og holde seg innen disse anbefalingene fra matportalen, JM/leger m.fl om oppgitte mengder listet over når det gjelder koffein. Tror nok babyen din har det helt fint, men det ville nok være lurt og kutte ned hvis du kan. 'better safe than sorry!" ikkesant!? Lykke til,
Schuppa og Linemor+junibaby Skrevet 26. mars 2008 #8 Skrevet 26. mars 2008 Hei Svarer bare angående sukker jeg. Det er lurt å huske på at mot slutten av svangerskapet skal bebyen nsten bare legge på seg. Mye av sukkeret går rett til fett på babyen. Så om du spiser/drikker mye søtt kan du ende opp med en veldig stor baby. Om det ikke er skadelig for babyen, kan det gi deg en hardere fødsel. Bare husk at det ikke er for sen å legge om.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #9 Skrevet 26. mars 2008 Min jordmor mener at 2-3 kopper med kaffe blir omtrent det samme som å ta seg 1-2 røyk.
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #10 Skrevet 26. mars 2008 ?? Den var ny... Hvordan kan man sammenligne det? Bare nysgjerrig
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #11 Skrevet 26. mars 2008 Fra å med idag skal jeg jaffal tenke mer over koffeinen, samme som å røyke hørtes virkelig fælt ut!! Sukkere skal jeg også klare å kutte ned på nå, store baby=hardere fødsel, dette vil jeg ikke..hehe! Takk for en mottiverende tankevekker!!! Jeg har ikke tenkt så mye over dette egentligt..Har følt at det var noe "mange" gjorde, spiste mye godt å drakk kaffe og cola..
*Serenity* Skrevet 26. mars 2008 #12 Skrevet 26. mars 2008 Den var ny, sier jeg også. Koffein og nicotin har da aldri vært det samme, så hvordan kan det sammenliknes?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #13 Skrevet 26. mars 2008 Ikke få så dårlig samvittighet...jeg har ihvertfall drukket mer enn jeg sikkert burde av cola light... Kan jo være greit å holde seg noenlunde innenfor de anbefalte mengdene, men viktigst av alt SLAPP AV, LEV SOM NORMALT!! Jeg har gjort massevis jeg ikke skulle eller burde....blir gal av alle de som krisemaksimerer og er livredde for alt.... DET ER INGEN SYKDOM Å VÆRE GRAVID!! Ta fornuftige forhåndsregler, og senk skuldrene )
vår baby Skrevet 26. mars 2008 #14 Skrevet 26. mars 2008 Hei. Tror man skal være litt forsiktig med koffein, men noen kopper fordelt utover dagen er nok ok. Tror koffeinen kan påvirke virke innsnevrende på blodårene. Har noe å gjøre med blodforsyningen iallfall. Kjæresten min som studerer medisin har vært helt klar på at jeg ikke må drikke for mye koffein i svangerskapet. Nå er jo jeg til vanlig ei skikkelig kaffe kjerring så her trengs det virkelig begrensinger....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå