august o8 Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 hei! Jeg er gravid, 18 fullgåtte uker. Den siste tiden har jeg vært plaget av bekkenet. I begynnelsen hadde jeg bare vondt etter en aktiv dag, men nå syntes jeg det har forverret seg. Har vondt i høyre rumpeball og nedover i beinet hele tiden.. I dag har jeg ikke gjort et slag, men har allikevel ganske vondt. Kan vel ikke kalle det inntense smerter akkurat, men en slags stråling i ryggen som er veldig ubehagelig.. Jeg jobber 70% på en barneskole og har hele tiden tenkt at jeg skal holde ut så lenge som mulig. Nå har jeg begynt å bli litt usikker. Hva skal jeg prioritere liksom? Jeg har ei jente på snart 2 år og i tillegg til hodeverk hver eneste dag er jeg ganske mye alene siden mannen min reiser mye.. Jeg kunne så gjerne tenke meg å hente snuppa i barehagen, reise hjem og føle at jeg har overskudd! Istedet er jeg bare sliten..og fortvilet, er skikkelig redd for å følge mannens råd om å sykmelde meg, men kanskje det er det beste i noen tilfeller...? Andre med erfaring? Noen som har noen gode råd? Alle svar tas i mot med stor takk..
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 har vært sykemeldt fra jeg var 10uker på vei pga bekkenløsning...
Liss,♥ ♥ T,M,L♥ ♥ Skrevet 26. mars 2008 #3 Skrevet 26. mars 2008 Jeg har vært sykemeldt siden jeg var 16 uker på vei pga BL, er 26+1 i dag.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 26. mars 2008 #4 Skrevet 26. mars 2008 er nok ikke det nei;) heldigvis! du må lytte til kroppen din, og er det skikkelig ille bør du kanskje sykemelde deg litt, kanskje 30-40%? alt hjelper;)
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #5 Skrevet 26. mars 2008 Jeg har vært sykemeldt siden uke 4, og er nå i uke 19. Dete er mitt 3 barn og svangerskapet har vært helt annerledes en de ti første. Jeg råder deg til å ta ut en sykemld, kanskje begynne med en aktiv eller 50%. Det er lurt å tenke på seg seg i disse tider, det har jeg erfaring med.. Lykke til..
Chezka Skrevet 26. mars 2008 #6 Skrevet 26. mars 2008 Jeg er 50 % sykemeldt pga bekkenløsning som har blitt verre de siste par ukene. Det er verst på natta, spesielt etter dager der jeg har gått litt mer enn ellers, eller dager med mye stillesitting. Har smerter omtrent som du beskriver, ganske intense smerter i lysken, begge sider, og under høyre rumpeball. Disse smerter en nå konstante i mer eller mindre grad, i motsetning til i begynnelsen da jeg kun kjente det etter anstrengelse. Jeg har såpass mye plager at jeg ikke er betenkt med å være halvt sykemeldt, det viktigste for meg er at jeg greier å jobbe litt så lenge som mulig. Men man skal fungere i hjemmet også, ikke bare på jobb. Jeg har fått henvisning til fysioterapi, men pga laaaang ventetid går det nok en stund før jeg får forsøke det. I mellomtiden forsøker jeg å lytte til kroppen, gå med mindre skritt og mindre fart, reise/sette meg med samlede ben, ikke skyve eller dra matter etc med ett ben. Jeg syns du skal få full sykemelding hvis du har problemer med å fungere - spesielt etter jobben. Du har tross alt et lite barn til som trenger omsorg. Dessuten kan det vel være en risiko for at plagene blir verre lenger ut i svangerskapet om du ikke tar litt vare på deg selv nå. Dette med å "holde ut" er noe stort tøv som samvittigheten til oss kvinner plager oss med!! Å være gravid er ingen sykdom - men du store all verden så vondt det kan være med noen av de plagene som ofte ledsager svangerskapet. Jeg skulle gjerne sett den mannen som hadde gått på jobb i full stilling - OG tatt vare på hus og hjem - med tilsvarende smerter som bekkenløsning kan gi.
Gjest Mamsen til 2,5 jenter Skrevet 26. mars 2008 #7 Skrevet 26. mars 2008 En jordmor sa til meg: "Gjennom et helt arbeidsliv er det en svært liten del av tiden du går gravid." Det hun mente er at du skal høre på kroppen din, og følge dens ordrer. Dersom du ikke tar det med ro nå, kan du risikere å bli sengeliggende den siste tiden før fødselen. Og da er du ikke til hjelp for noen. Vi er samvittighetsfylte mennesker som ofte tenker mer på jobben enn hjemmet. Denne gangen er det ikke verdt å tenke jobb. Det er ingen som sender takkebrev til deg fordi du stilte opp lenge nok til å bli totalt utslitt. Din datter har mer bruk for deg enn ungene på skolen. Jeg har slitt med BL alle gangene, og samvittigheten over å sykemelde meg er fæl. Men jeg har etterhvert forstått at det beste for alle parter er at jeg er sykemeldt. Hodet fungerer ikke optimalt når du er på jobb pga smerter. Og kroppen fungerer ikke optimalt hjemme. Ta det med ro. Få en henvisning til fysioterapi, det er gratis når du er gravid. Evt. rådfør deg med fysioterapauten før du sykemelder deg. Lykke til videre.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #8 Skrevet 26. mars 2008 min lege ba meg si ifra hvis jeg virkelig ikke klarer mer og vil sykemelde meg. igår måtte jeg si ifra, klarer ikke mer... 23+5 påvei
august o8 Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 26. mars 2008 Hei HI her. Tusen takk for alle svar, sitter nå og griner, vet ikke hvorfor, men det er vel den dårlige samvittigheten som gnager. Nå innser jeg at det faktisk er ganske mange som tenker sånn som jeg har gjort de siste ukene. At det er lov å ikke føle seg helt topp når en er gravid, og at disse tankene om å måtte holde ut og være sterk til slutt tar knekken på deg hvir du ikke lytter til kroppen. Jeg har en jobb i barneskolen som er litt vanskelig å sykmelde seg fra, siden jeg har en til en forhold med ei jente, og det er kaskje det også som gjør det vanskelig, at jeg føler at jeg svikter henne. Skal til legen til mandag, men snakket akkurat med han, og han sa at jeg i første omgang skal være hjemme til jeg har vært hos han. Jeg har veldig lavt blodtrykk, så det er sikkert derfor jeg har så vondt i hodet! Takker igjen for svar, det er deilig å kunne lufte følelsene sine til andre som er i samme båt!
Gjest Mamsen til 2,5 jenter Skrevet 26. mars 2008 #10 Skrevet 26. mars 2008 Jeg skjønner så innmari godt hvordan du har det. Jeg jobber som spes.ped. og har spesielt en elev som har "holdt" meg i jobben lengre enn jeg burde. Skolen min fikk tilfeldigvis tak i en vikar med utdanning som kan jobbe 100% for meg helt frem til sommeren. Da jeg fikk vite det senket jeg skuldrene og har mye bedre samvittighet. Håper de finner en løsning på din jobb som du kan leve med. Det er ikke morsomt å vite at noen får et verre tilbud dersom du ikke er tilstede. Likevel: Husk at familien din får et verre tilbud dersom du velger å fortsette i jobb... Vær flink pike nå
Lille Lu Skrevet 26. mars 2008 #11 Skrevet 26. mars 2008 Sykmeld deg! Helsa foran jobben nå som du er gravid. Jeg er 20% sykmeldt og har vært det siden uke 12 ca. er nå 22 uker. Nå har jeg imidlertid også fått en infeksjon så nå er jeg 100% sykmeldt et par uker. Det føles ikke godt nei, og jeg sliter også med dårlig samvittighet overfor jobben, men jobbe skal jeg gjøre i mange år etter dette, og dette er en viktig periode der du skal lytte til kroppens signaler. De fleste har forståelse for dette.
kattungen Skrevet 26. mars 2008 #12 Skrevet 26. mars 2008 Jeg har vært sykmeldt siden uke 8, først 50% også 100% fra uke 10. Er nå i uke 13, kaster opp og gått ned fl kilo. Ikke moro, nei. Kvalm hele døgnet. Men dere sykmeldte jenter. Vet dere at det er mulig å søke trygdekontoret slik at arbeidsgiver ikke har utgifter når dere er borte fra jobb? Arb. giver skal betale de 1. 14 dg, deretter trygdekontoret. Og hvis man er borte noen dager innimellom er det også arb. giver som betaler for dette. Får litt mindre dårlig samvittighet når jeg vet arb. giver ikke må betale for meg. Alt man trenger er et skjema man printer ut fra NAV og en bekreftelse fra fastlegen at man er gravid. Og man kan søke med tilbakevirkende kraft. Bare et tips....
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #13 Skrevet 26. mars 2008 sykemld siden uke 8,er nå 19 uker og går i aktiv sykemld..arbeider turnus og går kun dagvakter:)aktiv sykemld ut april...husk å lytte til kroppen din:)
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 26. mars 2008 #14 Skrevet 26. mars 2008 25 uker og 40 % sykmeldt. Har vært det siden uke 12. Ikke fordi jeg føler meg sliten eller har smerter, men fordi jobben ikke kan tilrettelegges bedre for meg. Måtte kutte ut alle vakter, og går nå kun dagtid 3 dager i uka. Fungerer fin-fint for meg så langt. Håper å kunne fortsette slik helt til svangerskapsperm begynner i juni.... Blir sikkert tyngre etterhvert....
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #15 Skrevet 26. mars 2008 jeg har vært sykemeldt i forskjellige prosenter i hele svangerskapet...prøvde meg på å jobbe 100% i to uker, men da sa kroppen fulstendig stopp! akkurat nå er jeg 40 % sykemeldt frem til jeg går ut i permisjon, er nå i uke 23. Jeg synes det er deilig og er glad for at jeg lytter til kroppen min og kan ta vare på meg selv og babyen de dagene jeg er hjemme. Det er fordi jeg trenger det!
Rascal_4.11<3 Skrevet 26. mars 2008 #16 Skrevet 26. mars 2008 Jeg har vært 100% sjukmeldt siden uke 6 pga av hyppige aborter og veldig tung og stressende jobb :S Skal prøve meg i ny jobb til uka, blir deilig å komme seg blandt folk igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå