Gå til innhold

UFO-stol/Gåstol til barn...


Anbefalte innlegg

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

Jenta mi har arvet en "ufo" (den heter det). Det er et sånt sete i tøy oppi en sånn rund greie som hun kan "gå rundt" med...

er det farlig for ryggen og hoftene eller? hun har fått prøve den og syns det er kjempeartig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her vet jeg at det er mange sterke meninger,, men min mening er at de ikke tar skade av å sitte litt oppi der hver dag..

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

Ja det var det jeg også tenkte...

Skrevet

Mange sterke meninger om den saken. Det er ikke bra for hofter og rygg, de får ingen støtte. Om det er snakk om en liten stund skader det vel ikke. På fysioterapi studiet blir det brukt som et eksempel til advarsel, sammen med en hoppehuske. Med unntak for barn som er svært sene i utviklingen.

Skrevet

Vi har også en slik ufo:) På butikken der vi kjøpte den sa de at den kunne brukes fra ca 7 mndr og at det er veldig viktig at barnet ikke får gå med den før føttene når helt ned i gulvet slikt at barnet går i en naturlig "gå-stilling". Ellers er det bare å bruke den, men helst ikke mer enn 20 minutter av gangen før barnet får en pause. Jeg liker å tro at den Ufoen hjalp min lille til å bli sterkere i føttene og kunne både reise seg og gå tidlig! Men husk på det med føttene, det er viktig at barnet hverken står eller går på tå. Ellers støttet helsesøsteren min oss i å bruke den, så det kan da ikke være så galt:)

Skrevet

Gjorde virkelig hs det? Mange utstyrsbutikker har sluttet å ta den inn, og de generelle retningslinjene for hs er at denne typen hjelpemiddel ikke skal anbefales om det ikke er spesielle behov.

 

Et barn går når barnet selv er klar for det, og det er vel ikke et mål at barnet skal gå tidligere enn den naturlige utviklingen?

 

Når barnet blir holdt på fanget i oppreist stilling kan det sette seg ned og slappe av, det blir en helt annen belastning på kroppen. Skader sikkert ikke om barnet sitter der 20 min pr dag. Fortstår ikke poenget med å bruke penger på noe som kan brukes så lite.

Skrevet

vi har sånn, for mini klarte jo ikke å strekke ut beina sine etter fødsel.

så vi kjøpte en sånn, å lot han sitte i, trur han var vel en .. 8mnd da?

hvertfall, så sa fysioen det var ok, så lenge han ikek satt i den for lenge. ho sa de fleste som får skade av den, er de som blir plassert der i lengre tid om gangen.

 

det vi ble å bruke den til, var jo at mini satt i den å spiste. er jo bord foran den. (vi er stue-spisere).

så mens han var liten, fikk han grøt i den der.

NÅ sitter vi på kjøkkenet. :P

Skrevet

Men da er det jo et hjelpemiddel:)

Jeg finner bare ikke noen andre gode grunner for å bruke penger på en slik stol om det ikke er spesielle behov barnet har. Hvor mye er for lenge er jo vanskelig å avgjøre for de fleste av oss. Undersøkte dette mye siden vi fikk en i gave.

Skrevet

Hs støttet oss i å bruke den ja:)

Jeg er faktisk helt enig i tankegangen din, og jeg er den siste som bruker/kjøper et produkt som jeg tror kan ha noen som helst skade på barnet mitt. Når det er sagt så velger jeg å stole på dem i butikken at den kan brukes i 20 min av gangen (ikke om dagen) hvis den brukes rett.

 

Man må jo selvfølgelig bruke skjønn, barnet må kunne sitte selv i utgangspunktet slik at barnet da kan sette seg å hvile seg når det har gått rundt omkring en stund.

 

Jeg regner med at vi snakker om samme Ufo her, og det er da et sete barnet sitter i der barnet da har et brett foran seg med leker, og kan da enten reise seg og gå og holde seg i selve Ufoen, eller bare bruke bena til å skyve seg langs gulvet. Barnet sitter veldig støtt, men jeg ser det som en fordel at barnet er stødig i ryggen og kan ellers sitte uten støtte.

 

Det er litt rart at de skal ha sluttet å selge disse, de har dem jo både på Barnas Hus og Barnas Beste her i Trondheim.

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

Jeg har arva den så har ikke brukt noe penger på den=)

jeg syns den virket praktisk fordi hun da kan få sitte litt og leke (hun elsker den musikken) og fordi den virket fin å bruke til å gi grøt i. har bare brukt den 2x10 minutter til nå...

Skrevet

Er du fysioterapeut?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...