Gå til innhold

Hormonspiral...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som vurderer å få hormonspiral? Er så usikker.. Hørt om at den kan begynne å vandre inni livmoren.. Har ikke så lyst til å bruke p-piller heller. Huff, bivirkninger med alt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har valgt hormonspiral! :) litt ubehagelig å sette inn, men ikke vondt slik jeg hadde hørt fra andre..blir jo litt bvirkninger i starten pga. hormoner, men de skal jeg nå overleve..de var verre med p-piller synes jeg :) og heller lite å være redd for, sålenge du kjenner trådene, er ting på plass..skulle du av en mindre sannsynlig grunn ikke kjenne dem, sjekker du enkelt hos legen :)

Skrevet

Jeg fikk satt inn hormonspiral for to mnd siden og er kjempefornøyd!Gikk først på cerazette, men jeg blødde så mye med den, derfor byttet jeg. Har foreløbig ikke merket til noen bivirkninger og jeg blør mye mindre når jeg har mensen(noen mister jo mensen også). Ellers så kjenner jeg ingenting til spiralen, og det med at den kan vandre inni livmoren har jeg aldri hørt noe om. Søk litt rundt på nettet, og les litt om hormonspiralen hvis du er usikker. Ta en prat med legen... Gor meg funker det i allefall kjempegodt, men vi er jo alle forskjellige, og man kan jo ikke vite 100 % hvordan kroppen vil reagere uansett hvilket prevensjonsmiddel med hormoner man bruker....

Lykke til!

Skrevet

fikk satt inn levonova hormon spiral igår.

ikkje nokke behagelig å sette inn, men greit no.

eneste bivirkninger så langt e øm mage og rygg, kjennes ut som eg har mensen.

det står i pakningsvedlegget at kroppen kan støte den fra seg, eller at den kan bevege på seg ved kraftig menstruasjon, men dette er ekstremt sjeldent at d skjer.

eg har prøvd både p-piller og minipiller, men disse fikk eg kraftige blødninger av. minipillen blødde eg 2mnd i strekk.

så så langt e spiralen det beste alternativet for meg.

Skrevet

Ja, den kan vandre inn i livmoren, men det er ganske uvanlig, og siden den fortsatt avgir hormoner i riktig "region" i kroppen er man i følge min lege fortsatt beskyttet. Dessuten får man gjerne uregelmessige blødninger av det, så da går man jo og sjekker det ut hvis man er usikker.

Jeg kjenner en som har opplevd det, men er ikke bekymret for at det skal hende meg likevel, for jeg kjenner så mange som har hormonspiral uten problemer, så jeg ser jo at det er mest vanlig.

Hormonbivirkningene med hormonspiral skal være mindre enn ved p-piller, fordi det er mye mindre doser hormoner som skal til for å ha effekt når man plasserer dem på riktig sted istedet for å fordele det over hele kroppen sånn som man gjør med p-piller.

Jeg satte inn hormonspiral nylig, og det gikk veldig fint. Jeg tok (etter råd fra legen) to ibux en time før jeg kom dit og slappet godt av mens hun holdt på, og det var litt ubehagelig, men ikke vondt akkurat. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...