Gå til innhold

Angst mot omgangssyke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kanskje litt rar, men jeg er så redd for å få omgangssyke eller at noen i huset skal få det. Hver gang jeg hører om tilfeller at noen har fått det, så knyter det seg i magen og jeg kjenner meg nesten kvalm med en gang. Har hatt det 3 ganger i løpet av fjoråret og slet litt med magen på nyåret også, men foreløpig har både store og små i huset holdt seg friske av det. Men når en har barn i barnehage, må en vel regne med å bli smittet av slike ting, immun blir en vel aldri.

Det er litt dumt syns jeg at det ikke går an å få noe medisin mot dette hvis en skulle få det, men at man bare må lide seg igjennom det uansett hvor lang tid det måtte ta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

takk du - har det på samme måten! det har vel litt med at man vet hvor mye ekstraarbeid og våkenetter man må igjennom når du har vært borti det noen ganger.. klær, sengetøy, vaskevaskevaske... spes før de blir så store at de kan si fra selv.. pluss at du vet at du mest sannsynlig vil få det selv.......

men det er jo ingenting å gjøre med det, det er en del av livet som småbarnsforeldre.

vi har heldigvis vært skånet ganske mye iforhold til andre jeg kjenner.

kanskje hyppig håndvask er ett godt tips? både når de har vært i barnehage, på besøk eller på butikken. men jeg vet ikke, det ligger vel i lufta!

(hilsen hælgelænning2)

Skrevet

også jeg!!!

jeg blir reelt redd og fryktelig på vakt bare noen snakker om det!

Og den runden som har vært rundtomkring i Norge denne vinteren har skremt vannet av meg, men det er godt å se vi er flere, for jeg føler meg helt sprø.

Skrevet

Vanligvis er jeg ikke særlig opptatt av sykdom, altså jeg går ikke rundt og tenker på det. Men akkurat det siste året har jeg blitt helt fiksert på omgangssyke - angst for å få det. Jeg vet jo at det ikke er dødelig og at det som regel går ganske fort over. Men det er som en annen her nevnte, mye jobb rundt det, spesielt hvis unga spyr i hele senga midt på natta og en vet at en garantert får det selv også. Ikke noe særlig å måtte bytte på senga 3-4 ganger i løpet av ei natt, spesielt når unga er såpass små at de ikke klarer å si i fra før det skjer.

heldigvis er største gutten såpass stor, så han pleier å komme inn til oss på natta og si i fra hvis han er kvalm og må kaste opp. Minste jenta pleier å holde seg for munnen like før det skjer, så da har vi sjansen til å få henne på badet eller finne ei bøtte til henne. Men ofte kommer det jo på natta når en ligger og sover..

Skrevet

mm.... i know the feeling, for jeg er ikke redd for noen andre sykdommer.... så det handler nok om alt det griset som følger med..... men vi har klart å holde oss uten denne vinteren, og det er jeg glad for. Nå håper jeg at vinterrunden er over for denne gang.

Skrevet

Jeg liker heller ikke omgangssyke, men nå har gutten vår bare hatt det en gang siden han kom til og det var den uka han ble 2 år. Han har gått i bhg siden han var 1 år og han blir 4 til sommeren. Jeg og gubben hadde omgangssyke i september men da slapp guttungen unna. Og vi slapp unna da han hadde det da han var 2. God handhygiene er viktig.

Skrevet

Jeg leste et sted at hvis en vasket hendene i varmt såpevann i ca. 30 sekunder, så begrenset en smittefare via hendene med 90 % (tror det var noe sånt) og hvis en vasket i 15 sekunder så var det da omtrent halvert smittefare via hender. Hjemme hos oss, vasker vi oss alltid på hendene når vi kommer hjem fra jobb og barnehage, eller har vært ute på butikk, på besøk osv. I tillegg alltid etter et toalettbesøk. Vi terper på barna våre hvor viktig god håndhygiene er og de har blitt veldig flinke selv til å være såpass små og syns det er stas å vaske hendene, for da er de veldig flinke sier vi..

Skrevet

Jeg har også angst for omgangssyken! Jeg er livredd for at JEG SELV skal få det..Er helt grusomt:(.Før var det verre,da var det slik at jeg ble rett og slett dårlig når folk nevnte at det gikk omgangssyken.Jeg trodde selv at jeg hadde blitt smittet.Blekvalm og svimmel,trodde jeg skulle spy,men gjorde det heldigvis ikke..

Nå er det ikke slik mer,nå har jeg blitt overrenslig,vasker fingrene hver gang jeg har vært borti noen med syken,bare jeg har vasket klærne.og går og vasker vegger,dører og alt som den syke har vært borti.vasker da med klorin,så med grønnsåpe etterpå for å få vekk klorinlukta.Vasker også badet godt,klosett osv..med klorin.og det funker faktisk som regel!

Men det problemet jeg sliter med nå og som jeg har slitt med siden jeg var ca 14,og det er at jeg besvimer hver gang jeg kaster opp.Og det er helt grusomt! Vist jeg vokner en natt og er småkvalm,får jeg angst,legger meg på ryggen så jeg ikke skal kjenne kvalmen så godt.og har skikkelig hjertebank og kan bli svimmel.Heldigvis er det ikke alltid jeg blir syk,det er som regel bare magen min som "lyver",at jeg er oppblåst og har luft i magen.Det er jeg ganske plaget av.

Skrevet

Slik har jeg det også, men det har medat både jeg og eldstemann på 10 år besvimer hver eneste gang vi får den dritt syken.....Mange ler og sier jeg er helt tullete...Men etter å ha enda med enorme kutt og kuler på legevakta pga fall etter omgagsyka så er jeg rett og slett livredd denne syken :0(

Skrevet

Jeg har også helt angst for den møkka der! Har hatt det helt siden edstemann fikk det første gang.

Jeg blir kjempedårlig hver gang, og er dårlig i minst 4 dager hver gang :-s

Og vi blir dårlige alle sammen på en gang. Nå sist hadde minsta det fra torsdag til torsdag. Da var jeg lei!

Skrevet

Å Dette var nesten godt å lese om!! Jeg også har helt panikk, det er nesten pinlig! Mannen fikk det på søndag oh jeg og lille er fortsatt friske! Jeg har vasket hender så jeg er helt rød og hoven:( Men tror det hjelper. Tror dere ikke vi har sluppet unna nå???

Fy fader, jeg får nesten angstanfall hver gang jeg hører ordet omgangsyken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...