dumme mamma Skrevet 26. mars 2008 #1 Skrevet 26. mars 2008 er det farlig å dra til syden om man er i 3. måned? Noen som har reist til syden mens de har vært gravide? Hva må man passe på?
Supermamm Skrevet 26. mars 2008 #2 Skrevet 26. mars 2008 Det går helt fint å reise til syden når man er gravid. De tingene du skal passe på er å skylle all frukt/grønnsaker i flaskevann. Ikke spis rå salat/frukt/grønnsaker som du ikke har vasket selv. Pass på å kun spise kjøtt som er gjennomstekt. Ikke spis softis og ikke drikk noe med isbiter. Ellers kan det være greit å bruke høy faktor i ansiktet, det er lett å få stygge pigmentflekker når man er gravid. Til flyturen ville jeg investert i støttestrømper fra apoteket, drikk mye vann og pass på å strekke på beina så ofte du kan. Har vært ute å reist både denne gangen og sist jeg var gravid, har gått veldig bra hver gang: )
dumme mamma Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2008 Takk for svar. Vi hadde tenkt å dra i august. Men så hadde jeg en liten anelse om at noe var på gang så jeg sjekket før jeg bestilte. Nå har jeg sjekket to ganger og postivit hver gang. Så vi la turen på is, men så tenkte jeg på å kanskje dra i mai i stedet. I august blir det vel sent å reise? SIkkert bedre å reise nå?
mosegrisen Skrevet 26. mars 2008 #4 Skrevet 26. mars 2008 Klart du kan dra til syden:) Jeg bor selv i et annet land og det går fint å leve utenfor Norge så lenge man tar noen forholdsregler særlig hvis du er toxoplasma negativ: -Kun spise nystekt og gjennomstekt mat/kjøtt. Hold deg unna bufetmat og ting som har ligget lenge på varmen. -Ikke spise kjøtt og skalldyr som ligger i montere i solen som reklame:) -Ha med en desinfeksjons våtservietter (fåes på apotek) -Husk at penger er utrolig skittent, så vask deg ofte på hendene. -Ikke bestille salat eller ferske grønnsaker på restaurant, sørg for at grønnsakene er skikkelig skyllet og gjerne i flaskevann om drikkevannet der du er ikke er rent. Du kan selvfølgelig kjøpe grønnsaker og frukt selv og skylle og spise så mye du vil:) -Barnet er ikke så glad for overoppheting så lurt å være på en strand med mulighet for skygge om det er veldig varmt. Ikke noe vits å bli hysterisk, det er litt ting å tenke på, men absolutt mulig å reise. Lykke til og god tur :-D
Mersa og gutta <3 Skrevet 26. mars 2008 #5 Skrevet 26. mars 2008 Hei blåbærøyne! Så det er her du holder hus!! hehe Oppdaget jeg den anonyme gravide på klubbsiden nå eller? ;-) Når har du termin?
Mersa og gutta <3 Skrevet 26. mars 2008 #6 Skrevet 26. mars 2008 Må forøvrig si at jeg tror det er mye bedre å reise til syden når man er 3 mnd på vei enn å reise i første trimester....Da kan det jo være man er kvalm og ekstremt trøtt. Jeg var i syden da jeg var ca 5 mnd gravid med Magnus og det var helt topp. Tror august er et godt tidspunkt for dere jeg :-)
Totettitett Skrevet 26. mars 2008 #7 Skrevet 26. mars 2008 Var i syden da jeg var 6 mnd på vei, og det var ikke noe problem. Kan være lurt å opp og gå litt i midtgangen på flyet. Pass på at du ikke "griller" magen i sola, og legg gjerne noe over magen så du ikke soler den direkte. Pass ellers på at alt kjøtt du spiser er gjennomstekt og at frukten er vasket. Men de er jo gravide i andre lang også, så det går nok bra:)
*H* Skrevet 26. mars 2008 #8 Skrevet 26. mars 2008 jeg var på gran canaria i 5. mnd, ikke noe problem. eneste var at jeg ble fort sliten pga varmen. da var det jo ikke glodhett, for dette var i vinter. så omtrent som en god norsk sommer. gikk noen små runder en gang i timen på flyet siden det er en 5-6 t tur. pass på maten, nok drikke og hold deg unna katter og jord etc, så går det nok veldig bra.
dumme mamma Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 26. mars 2008 har ikke vært hos legen ennå, sjekket for andre gang i dag, men tror det blir ca. i midten av november. Men det blir i 6 mnd i august, og da er det mye varmere enn i mai, er det ikke best da å reise i mai? Minst plaget av mage og sånn. Har ikke vært noe plaget av kvalme hittil, ingenting sist heller, men kan jo aldri si at det ikke kommer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå