Gå til innhold

Noen med erfaring rundt hjerneslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappa fikk jo et hjerneslag, en blodpropp mest sannsynlig, for 3 uker siden.... Nå sent i gårkveld fikk han mest sannsynlig et slag til. Forrige gang rammet det høyre siden og talen, nå var det venstre side og talen.

Noen som har erfaringer rundt dette med slag? Er irritert på sykehuset fordi de ikke undersøker skikkelig..... De vil bare sende pasientene hjem fortest mulig....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=11895

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321326

http://overgang.no/tema/sykdom_og_helse/81/mod_article/item/null?gclid=CMvukvGfqpICFQtOMAod1A13MQ

Her er noen gode linker til deg. vet desverre altfor lite om hjerneslag. Syntes det er trist at dere føler dere ikke blir tatt på alvor. Krev det! Ikke irriter deg over det, eller bli skuffet! Krev det! Lykke til og god bedring til pappaen din :)

Skrevet

Hjerneslag kan skyldes både blødning (at årer sprekker) eller at det er en blodpropp i årene. Symtomene personen får kommer etter hvilke områder i hjernen som rammes. Er det skade på venstre hjernehalvdel så kan det kommer lammelser på høyre side av kroppen og motsatt. Et av 5 hjerneslag (hvis jeg ikke husker feil) skyldes hjerneblødning, resten av hjerneslagene skyldes blodpropp. Det er best prognose på hjerneslag forårsaket av blodpropp.

Det viktige her er veldig god og tett oppfølging etterpå, så det høres jo fælt ut at sykehuset bare sender han hjem. Trening på å få tilbake funksjoner er jo særdeles viktig etter et hjerneslag. Dessuten medikamenter som kan forebygge nye hjerneslag (nå får vel faren din blodfortynnende medisiner siden han hadde blodpropp).

Veldig mange blir helt friske igjen etter blodpropp, noen må slite med varige problemer som lammelser, tale/svelgproblemer m.m.

God bedring til pappaen din!

Skrevet

Huff, stakkars paappaen din og dere. Ikke noe kjekt når noen i familien blir alvorlig syke.

Hjerneslag kommer enten av ulike blodpropper eller hjerneblødning. Du skriver at pappaen din mest sannsynlig fikk slag pga en blodpropp. Det vil si at han er utsatt for å danne propper i blodet sitt, avleiringer i blodårene. Han fikk sikkert blodfortynnende etter sist slag. Denne medisinen gis i en dose som skal holde blodet tynt nok til å ikke danne blodpropper, eller løse de opp, samtidig som det ikke skal bli så tynt at det er fare for blødninger. Dette er en balansegang som legene følger med blodprøver.

Så jeg vil tro at pappaen din er blitt undersøkt, men det finnes ingen garanti for at det ikke skjer igjen.

Hvordan er det med førligheten hans?

Jeg har en bror som har hatt slag, men han hadde hjerneblødning som ungdom. Han klarer seg veldig fint, og håper pappaen din kommer seg og

Klem

Skrevet

så leit.

pappan din får nok afasi, som er tale, lese og skrive problemer.

mamman min hadde en hjerneblødning for 5 år siden, og har nå epelepsi og afasi, men nå går det veldig bra! epelepsimedisinene virker, og talen blir bedre og bedre.

når sånt skjer, er man bare glsd for at de overlever, så litt afasi er på en måte helt greit!

Skrevet

Syns dere skal forlange at far deres blir sendt til et sykehus som har slagenhet. Etter et slag er det viktig å komme raskt til riktig behandling for å redde mest mulig hjerneceller. Desverre er det mange sjukehus og leger som ikke skjønner dette og ikke sender pasienter til riktig behandling. Jeg vil også anbefale deg å ta kontakt med- Det må være et krav at alarmsentralen sender slagrammede øyeblikkelig til sykehus som kan foreta behandlingen med trombolyse, skriver Arne Hagen.

NORSK FORENING FOR slagrammede (NFS) har registrert disputten som har foregått mellom Bærum sykehus og Rikshospitalet angående slagbehandling.

Vi synes det er beklagelig at dyktige leger sier det er i orden at slagpasienter ikke skal få den beste behandlingen som finnes.

Som nettopp avgått president i den europeiske slagorganisasjonen Stroke Alliance for Europe (SAFE) er det trist å se at Norge ligger så langt etter andre europeiske land når det gjelder trombolysebehandling.

Det må være et krav at alarmsentralen sender slagrammede øyeblikkelig til sykehus som kan foreta behandlingen med trombolyse. Slagpasienter har også et ønske om å bli frisk slik at de kan gå tilbake til arbeidet sitt og fungere i det sosiale liv.

Med ordinær behandling på lokalsykehus - selv med slagenhet - vil alle som overlever, få større eller mindre skader. Selv etter mange år med rehabilitering vil ikke disse skadene bli rettet.

Når vi vet at trombolysebehandlingen må skje innen tre timer etter slaget, er det ingen tid å miste. Kjør direkte til sykehus som kan foreta slik behandling. Tiden tillater ikke at pasienten blir transportert til lokalsykehus for vurdering.

Arne Hagen, leder i Norsk forening for slagrammede

Kronikk og debatt, Dagens Medisin 25/07

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ringe norsk forening for slagrammede ( Finner tlf : nr på siden deres ) og be om råd. http://www.slagrammede.org/

Stå på for at faren deres skal få riktig behandling så hele familien kan få et best mulig liv etter slaget.

Skrevet

Oppfølging og behandling av hjerneslag varierer sterkt etter hvor i landet man befinner seg. Enkelte steder er man fullstendig inkompetent på området, mens man andre steder (f.eks i Trondheim) har en egen slagenhet som er ledende i verden på behandling av slagpasienter.

Snarlig behandling og trening er alfa omega når man har fått slag. Det er veldig viktig at man ikke blir passivisert og sendt hjem for å ligge på sofaen. De første seks månedene etter slaget er veldig avgjørende i forhold til opptrening, for da er hjernen mest mottakelig for å trene opp igjen de funksjonene man har mistet.

Jeg har opplevd hjerneslag på nært hold og det er helt fantastisk hvor mye man kan trene opp igjen såfremt man får den riktige oppfølgingen.

Skrevet

Faren min fik blodpropp i lillehjernen for noen år siden nå, og de første månedene var han lam på halve kroppen, kunne ikke spise selv og var vanskelig å skjønne når han prøvde å snakke. Lå lenge på sykehus men med tiden så forsvant mye av lammelsene, han kunne spise litt mer og litt mer selv (kan ennå ikke spise noe i store biter), og nå er han lett å forstå når han snakker. Men allikavel så merker jeg en forandring, han er blitt en annen person en før. Mer åpen og lettere å snakke med utrolig nok. Men samtidig så merker man at han tar forskjellige avgjørelser en det han ville gjort før og er ikke alltid like fornuftig.

Men han har det bra, og det er det viktigeste :)

Enig med de andre her at det er svært viktig med rett oppfølging etter slag/blodpropp. Og håper at dere som pårørende er flinke til å følge opp og ikke bare satse på at sykehuset tar de beste valgene. Les deg litt til, mye informasjon som du finner med å google litt :)

Skrevet

Pappa er rammet på den måten at han har utydelig tale. Noe som gjør dette ekstra vanskelig, er at pappa er finsk, og snakker veldig fort, og mye. Han har delvis lammelse / nedsatt førlighet i høyre hånd. Finmotorikken og styrken i hånda er borte. Og han sliter også med høyre fot, vi ser at han må gi foten en ekstra dytt når han går, han slenger med foten, mens venstre fot subber.

Fikk vite idag at pappa blir sendt tilbake til " Behandlingshjemmet / rehabiliteringshjemmet " i morgen, og sykehuset kommer ikke til å gjøre noe mer... Skal vi da bare vente på at han skal få flere slag?? Skal han til slutt ende opp som grønnsak i rullestol på livstid?

Har vi ingen rettigheter? Føler meg så hjelpesløs.... Hva kommer blodproppene av, hvor sitter de osv....? Er det ikke noe mer å gjøre?

Skrevet

stakkars pappan din.

håper han fikk hjelp fort. kommer de fort nok til sykehus så kan de hindre skade. ...

jupp. de sender hjem så fort de kan.... er så forbanna på sykehuset selv. jobber i hjemmetjenesten og ser det ofte.

Skrevet

Får han ingen medisiner ?????

Selvom det er noen år siden pappa fik blodpropp så bruker han fortsatt en hel del av piller hver dag. Husker det når han var på besøk her sist at han hadde med sånn pilleboks merket man,tir,ons... osv.. piller hver eneste dag.

Hva har de gjort for å undersøke han nå ? Hvilken informasjon har dere fått om fare for ny blodpropp eventuell oppfølgings plan ?

huff. skjønner din redsel. Jeg fik helt sjokk når jeg hørte at den store, sterke pappaen min som alltid har vært så frisk lå på sykehus og jeg var i 9 mnd gravid og ikke kunne fly til Island for å se til han. Var helt ødelagt i en periode og ikke vite noe var det verste. Men han hadde heldigvis min bror, sin mor og søsken som var hos han hver dag. Men føler ennå i dag at jeg burte ha vært der for han.

Er det du som snakker med legene eller ? Kreve svar og bedre informasjon om hans tilstand ?

Hvilken tilbud får han på behandlingshjemmet/rehabiliteringshjemmet ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...