Gå til innhold

Er dette en god begynnelse på en bok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk mye hets sist, men jeg forsøker igjen. sikkert skrivefeil her, men det er ikke det jeg vil ha kritikk på.

her er det :

Jeg måtte tisse. Virkelig tisse. I all hast rev jeg opp pakken og la beholderen på vasken. Jeg leste bruksanvisningen raskt. Ingen problem. Dette har jeg gjort før. Jeg åpnet beholderen og satte meg ned på det kalde toalettsetet. Jeg klarte ikke tisse med det første, men da strålen kom var det en stor lettelse som strømte ut av meg. Jeg tok av korken, å holdt dispenseren inn i urinstrålen imens jeg telte sakte til 10. Jeg satt korken tilbake på dispenseren, og la den på vasken med vinduet ned. Sekundene føltes som minutter. Slapp av, tenkte jeg. Dette her har du gjort mange ganger før. Bare rutine! Du vet hva svaret blir! Jeg trippet frem og tilbake så godt det lot seg gjøre på det lille badet som så vidt rommet en vaskemaskin, toalett og vasken testen lå så pent plassert på. Jeg var nødt til å snu den. Jeg kunne ikke vente lengre, det kjente jeg. Bare få det ut av verden, få avkreftet det jeg hadde tenkt på. Jeg snudde testen raskt. Jeg turte ikke se på den med det første, men da jeg så på den, var det ingen tvil. Jeg var gravid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umm.. nei?

Veldig "kiosklitteratur".. Høres ut som det kommer fra en slik "historier fra virkelighet seksjon" i et av de kjipe husmorukebladene...

Sorry:-(

Skrevet

Den er bra!

I den form av at det får oppmerksomheten.

Som leser ble hvertfall jeg fristet til å lese videre.

En start er vell bra i form av at den drar leseren med seg videre eller ikke?

Er enig i at det er litt "kiosk" over det.

Men det er vell en del av meningen? Virker hvertfall til å bli en slik type fortelling?

Skrevet

Helt ærlig? Nei, jeg hadde ikke ønsket å lese fortsettelsen.

Skrevet

takker for tilbakemelding. skrev det bare nå på 5 minutter, så det var bare et førstegangsutkast.

Forklar gjerne hva dere mener med kiosklitteratur... Jeg forstår det ikke helt :-) og gjerne hvordan jeg skal få bort det.

tenkte jeg skulle jobbe litt med en bok ettervert nå, men skal gå forfatterkurs og slik ettervert også, for å gjøre det beste ut av det.

Skrevet

Jeg ble bare litt fysisk kvalm av begynnelsen. Men det er meg med mine innlevende bilder...

:(

Skrevet

Hmm.. how to explain?

Kiosklitteratur er en slags litteratur uten annet formål enn å underholde leseren der og da. Språket er gjerne kjedelig og rutinepreget, lite fiffig og snertent?

Ofte er person- og miljøskildringene stereotype og kjedelige.

Skrevet

Du må nok også jobbe en del med norsken rett og slett (altså grammatikk, syntaks, staving osv.)

Men hvis du virkelig vil får du da til:-)

Skrevet

oi flere som går med forfatterspire i seg? tøft av deg å legge det ut da!=)

har flere "utkast" på dataen men blir liksom aldri mer enn det for tør ikke å høre hva andre syns.. :P men kjekt å bruke nettet da, der ingen kjenner deg!

Syns det var bra hoved poeng i boka, får frem følelsene til hovedperson. Jeg får litt stress følelsen når jeg leser, men samtidig stemmer jo det- vi vet jo alle hvordan en slik situasjon er når du skal teste. :)

Jeg er litt sær da for liker nesten ikke bruk av utropstegn:P Så dem syns jeg det ble for mange av. men er ikke sikkert det er flere enn to liksom..jeg har ikke telt dem he he.. :)

også var det en litt lang setning- hmm skal se om jeg finner den!

Skrevet

Jeg trippet frem og tilbake så godt det lot seg gjøre på det lille badet som så vidt rommet en vaskemaskin, toalett og vasken testen lå så pent plassert på.

den var litt lang.

"Jeg kunne ikke vente lengre, det kjente jeg. Bare få det ut av verden, få avkreftet det jeg hadde tenkt på. Jeg snudde testen raskt. Jeg turte ikke se på den med det første, men da jeg så på den, var det ingen tvil. Jeg var gravid."

Dette avsnittet syns jeg var best! :) og utrolig bra at du IKKE brukte utropstegn etter den siste setningen der. Da blir den mer.. kraftfull?

Skrevet

Det kan nok bli bra med en del jobbing, men jeg har noe kritikk. Prøv f.eks å unngå å bruke ord som dispenser to ganger etter hverandre, da er det bedre å skrive "den" i andre setning. Ellers er språket litt for rart enkelte steder (stor lettelse svømte ut av meg= urinen er en lettelse?) og noe klisjeaktig flere steder. Man har lest det før. F.eks: "sekundene føltes som minutter (timer vel?)" og "bare få det ut av verden".

Prøv å bruke originale sammenlikninger, og få og/å rett :).

Skrevet

Tror jeg heller ville skrevet noe slikt...:

Jeg må! Jeg bare MÅ! Med skjelvende fingre rev jeg opp pakken, og la beholderen på vasken. Jeg leste bruksanvisningen raskt. Ikke noe problem - dette har jeg gjort før. Jeg åpnet beholderen og satte meg ned på det kalde toalettsetet. Jeg klarte ikke med det første, men da det kom var det en stor lettelse som strømmet gjennom meg. Jeg tok av korken og fulgte bruksanvisningen – som så mange ganger før, og telte sakte til ti.

Jeg satt korken tilbake på beholderen, og la den på vasken med vinduet ned. Sekundene føltes som timer. Slapp av, tenkte jeg. Dette her har du gjort mange ganger før. Du vet hva svaret blir!

Jeg trippet frem og tilbake på det lille badet, som så vidt rommet en vaskemaskin, toalett og vasken beholderen lå på. Jeg var nødt til å snu den. Jeg kunne ikke vente lengre, det kjente jeg. Bare få det ut av verden, få avkreftet det jeg hadde tenkt på. Jeg snudde beholderen raskt. Jeg turte ikke se på den med en gang, men da jeg endelig turde, var det ingen tvil! Jeg var gravid.

Sånn litt kjapt gjort...

Skrevet

Jeg leste det forrige forsøket ditt også, og syns ikke dette var noe bedre. Jeg kan ikke huske at du fikk noe hets sist, bare ærlige meninger.

Om jeg ser bort fra grammatikk og rettskrivning, er språket ditt likevel for dårlig. Det er ikke noe spenst, ingen nye måter å se noe på. Teksten over her er like interessant som en bruksanvisning. En god forfatter bruker språket på en overraskende måte for leseren. Han går gjerne omveier for å si det han vil si, men spåket flyter lett likevel. Når Ambjørnsen lar Elling spise pizza, handler det ikke om deig med ost og saus. Elling inntar et velsmakende, sprøtt stykke italiensk bakverk. Språket viser hvordan Elling tenker, hvordan han er som person, hvordan han er annerledes enn de fleste andre.

Utelat det opplagte og uinteressante. Er det interessant hvor du la testen din? Eller at du har vaskemaskin på badet?

Jeg sier ikke at du skal gi opp skrivingen, men kanskje du heller bør tenke i retning av ukebladnoveller/historier fra virkeligheten. Som romanforfatter mangler du talent, dessverre.

Skrevet

Njei..

Føler vel at det kanskje blir en kort bok.

Hva er planen videre?

Du må ha en historie å fortelle, da utenom det helt vanlige med å bli gravid og få barn og bla bla bla...

Det er noen ytterst få som har klart å skrive om det å være mor på en artig og engasjerende måte og det jeg leste her fanget meg ikke.

Kan jo være du sitter og ruger på en stor hemmelighet, men ut fra dette så, nei, beklager.

Kan være at det er gramatikken/ setningsoppbyggingen din.

Jobb med det, kanskje en dag ;-)

Skrevet

Nei, sorry.

Sånn bortsett fra at jeg synes det er dårlig skrevet språkteknisk sett så er det heller ingenting i denne starten som fenger. At noen tar en test og finner ut at hun er gravid er ikke noe som inspirerer til videre lesning når man ikke vet noe annet om personen og hvilken livssituasjon hun er i.

Skrevet

Følte det var mer en avsluttning på en fortelling, hun var endelig gravid, punktum.

Ellers unngå å bruke beholder i to setninger etter hverandre, det samme med kork og dispenser. Heter det virkelig en graviditets dispenser? (jeg har faktisk ikke peiling selv:) ellers ble det mye tiss og urin:)

Følte ingenting for at dette blir en bok, men gjerne en ukeblad novelle, som vi damer faktisk liker å lese!:)

Skrevet

Nei syns ikke noe om det.. syns det blir litt mye oppstykket.. Korte setnigner så dert føles nesten som en oppramsing.. Ikke noe flyt i det i det hele tatt som gjør at jeg vil lese det Blir litt for mye jeg hele tiden..

Skrevet

Nei. Å starte hver setning med "jeg" er ikke bra heller, om du ikke har en dramatisk baktanke som t.d Jon Fosse. Når du skrive i første person så kan det bli litt tull med fortid og nåtid, om det ikke er meningen. Kommer an på hva type litteratur du vil skrive;)

Skrevet

Nei den er ikke god fordi man vet i første setning hva det dreier seg om....eller i løep av første avsnitt da...

Hadde slutten vært...søren jeg testa positivt for doping eller noe hihi...tuller bare litt...men håper du forstår hva jeg mener...

Skrevet

Nei. Første setning gir assosiasjon til barnebok a la "tisseboken". Er det det å tisse eller å få svar på testen som er det viktige her? Det er i tillegg for detaljert med opplysningar som er uinteressante. Dette trigger ikkje nysgjerrigheten vidare.

Skrevet

Jeg hadde godt lest resten om det hadde vært noe mr altså:P Jeg synes det var bra, bare pass på å ikke skriv "for ekkelt":P

Skrevet

Jeg synes du skal kutte ned på detaljene og konsentrere deg om de som er viktige for det du vil ha frem. Kanskje trenger man også å vite mer om hvorfor hun frykter en graviditet for at man skal bli mer nysgjerrig på fortsettelsen?

Ikke bry deg om påstandene om at du ikke har talent. Forfattere trenger en sterk vilje og lyst til å skrive, talent er en bitteliten del av det. Vil du det nok, så trener du nok og da blir det bare bedre og bedre. Tøft gjort å legge ut forsøkene her, det at du prøver på nytt etter skarp kritikk tyder jo på at du har en sterk vilje.

Skrivekurs er sikkert lurt, man lærer mye fortere av å få kyndig tilbakemelding. Lykke til :-)

Skrevet

Bruken av ordet dispenser er her tydelig et forsøk på å gjøre språket mer avansert, men dispenser betyr jo bare dessverre noe helt annet... *ler*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...