Gå til innhold

1 mnd gammel baby - kor lenge i bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mai får me besøk av ei amerikansk jenta som gjerne vil oppleva litt av Norge og besøka slekta vår. Då hadde det vert veldig kos å tatt ho med til Sørlandet og hilst på slekta der. Einaste dilemmaet er at babyen vår (som ikkje er fødd endå) vil vera ca ein måned gammal. Kor lange "økter" kan ein så liten baby ha i bil og bilsete? Og kor lenge i løpet av heile dagen? Vil sjølvsagt ha mange pauser frå setet på vegen, turen tar uten stopp ca 4 timar. Setet me har er Recaro Young Profi Plus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk beskjed om å ikke la babyen sitte lengere enn 20-30 min av gangen og strekke ut ryggen da man stoppet. Burde ha et kvarters opphold fra stolen. Gjerne i vogna. Lykke til med det forestående!

Skrevet

De gjeldende rådene går på rundt tyve minutter av gangen. Ergo maaaange stopp. Mener ikke å være negativ, men jeg ville kanskje ikke lagt de helt store planene for dette besøket siden du faktisk nettopp vil ha født (kanskje gått over termin) og både du og baby kan ha behov for mye ro enda...

På den andre siden kan dere begge være i toppform og turen gå som smurt. Uansett kan det jo være greit å ha litt forbehold ovenfor hun som kommer på besøk. Lykke til med resten av graviditeten og kos deg med besøk når den tid kommer!

Skrevet

tusen takk for svar! Ja me tar det heile med forbehold, og med 20 min "økter" kan det nok fort bli ein veeeldig laaang tur.. :P Me får sjå, me får sjå... :)

Skrevet

Jeg råder deg å avlyse, evt. utsette besøket!! Særlig hvis du går over termin så er det siste du trenger er en gjest, 2 uker etter du har født, særlig en gjest som "gjerne vil besøke hele slekta di". Hun har sikkert ikke barn selv :) Jeg var ikke engang klar til å ha min egen mor på overnattingsbesøk og i hvertfall ikke andre etter 2 uker. Selv om du føder på termin så er det lite fristende å ha besøk fra et annet land som kanskje forventer å bli vist litt rundt. Vi var på en biltur med sønnen min da han var 1 måned gammel. Det var en 20 min tur, han skrek hele veien! Han var sulten. En liten baby trenger mat hele tiden, og du kan ikke amme i bilen. Det blir mange stopp til amming og bleieskift hvis du skal ta en lang tur. Jeg er glad at jeg ikke er deg med disse planene! Det høres koselig ut før du har født, men realiteten etter en fødsel er litt annerledes og det pleier ikke å være særlig mulighet for slike planer :) Håper du finner ut av det!

Skrevet

Og litt til...:) Hun vil gjerne se litt av Norge. Vet ikke helt hvor lurt det er å reise rundt med en liten baby som ikke har funnet ritmen sin, som er våken på nettene (=holder deg våken). Jeg syntes det var krevende nok å reise (1 kort tur med fly) da gutten var 3 mnd. De første månedene trengte jeg rutine, trygghet, å føle meg hjemme, ro og fred, noen som kunne hjelpe til, helst korte barselsbesøk av venner og slekt, men ikke hver dag. Det siste jeg hadde klart var å vise noen rundt i Norge med bil! Dette er en tid hvor du må ta vare på deg selv, hvis du går over termin så har du kanskje vondt i underlivet hvis du revner, du vil fortsatt blø en del, babyen vil trenge pupp hele tiden. Selv en måned etter fødselen vil du være utrolig sliten. Det siste du trenger er å være vertinne til en gjest fra utlandet som har lyst til å oppleve diverse ting! Så, som sagt, vær forsiktig med å forplikte deg til denne venninna!

Skrevet

Fysioterapeuten på helsestasjonen vår sier max 30min dersom det er en lang tur, og max 45 min dersom man kommer fram til bestemmelsesstedet etter 45 min.

I disse minuttene må man også huske at det fort går bort noen minutter før man begynner å kjøre;

man kler på ungen og plasserer det i bilsetet inne kanskje, så kler man på seg selv. ut av døren, låse og pakke vogna i bilen... så feste setet i bilen, åpne garasjen, ut med bilen, lukke garasjen, og så klar til tur... blir fort noen minutter der....

En annen ting... 1 mnd gammle babyer trenger MANGE bleier i løpet av en biltur, de trenger pupp, og de gulper og trenger kanskje nytt skift med klær. Ikke alt dette er så enkelt å få til i en bil og ikke alltid like kult å gjøre dette på en veikro eller bensinstasjon... Mange klarer ikke å amme sittene, mange ammer best liggende. Noen trenger fullstendig ro og stillhet for å få ut noen dråper mm. Ikke nok med dette men som mor blir man et utrolig følelsesmenneske. Skal ikke mye til før tårene bare renner. Må også tenke på at du kommer til å være dødssliten. Og trøtt. Du må være tilgjengelig for babyen døgnet rundt.

Mange ting å tenke på. Dette er ikke ment for å være negativ, men nevner bare mange ting som jeg selv ikke var klar over før jeg ble mor selv.

Lykke til med fødsel og evt tur.

Skrevet

Hei!

Jeg er enig med anonym her, det er mye styr med en liten baby på 1 måned når det gjelder mating, stell og søvn. Bor selv i USA og fikk besøk av familie når gutten min var 3 uker gammel, og det ble ekstra stri da. Men jeg var bestemt på å holde meg mest hjemme for å finne rutine og ta hensyn til at den lille får ro. Så min familie måtte pent finne seg i det, og ikke forvente at vi skulle reise rundt på turer. Ble bare noen korte turer i nærheten på litt shopping og restaurantbesøk på dem..... Første gangen vi reiste på langtur var juleferie hjem til Norge når han var 3,5 mnd og det var mer passende alder på tassen når man reiser på tur. Litt enklere å amme i bil/fly og stell er litt mer rutine.

Angående det hvor lenge man kan sitte i bilstol, tror jeg er ltt mer hysteri hjemme i Norge enn f.eks her i USA.. For det første så kjører jo folk rundt hele tiden, og det andre er at her brukes det travelsystem-vogner hvor babyen ligger i bilstolen sin når de triller rundt. Det vil si at babyen ligger lenge i bilstolen når man skal feks på shopping. Hadde det vært så skadelig som det menes hjemme i Norge, tror jeg nok de travelsystemene her hadde blir ulovlig i dette landet. Eller i så fall ville barnelegen advare mot det. Det mest fornuftige når det gjelder biltur og bilstol, er å ta ofte pauser og få litt variasjon for den lille.

Lykke til med fødsel og det lille nurket!

Skrevet

Det er så uendelig mange råd når det gjelder baby i bilstol.

HS sa at de sier fra om det blir ubehagelig, og sovner de er det ingen grunn til å ta de opp etter 45 min. Det samme sier en venninne av meg som er fysioterapaut.

Nå i påskeferien kjørte vi 2t før vi stoppet, lillegutt var 5 uker.

Skrevet

Tror det heller handler om hvor lenge babyen klarer seg i bilen enn hvor lenge det er "lov". Kan hende du må stanse for å mate eller bytte bleie ganske ofte.

Skrevet

vi fikk beskjed om at hun sa ifra når hun var lei, vi kjørte da hun var 3 uker til mine foreldre, 3 timer unna, uten stopp.. hun sov godt hele veien, både fram og tilbake...

Skrevet

Nå har ikke jeg spurt om råd eller hørt noe spesielt- men tenker på å bruke sunn fornuft.

Skal på biltur neste uke og lengste økten i bil er da 1,5 time.

Tror på det med at de sier fra om det ikke er behagelig- sover de er det jo det. Og jeg kjører jo ikke 1,5 time hver dag med han...

Skrevet

Enig med en del av innleggene på slutten her - ungen sier ifra hvis den er ukomfortabel - da sovner de HVERTFALL ikke!

Vi har hatt vår datter sittende i bilen fra 20 min - 1,5/2 t uten problem. Hun sovner så fort vi begynner å kjøre, og som regel våkner hun bare hvis smokken detter ut.

Vi kjører bil hver dag når vi henter pappa'n på toget, så hun er kanskje vant med den duren...?! :)

Når det gjelder deg som sa: utsett besøket! Prøv å ha nær familie i utlandet og be dem om å utsette besøket! Det er jammen ikke lett. Inviterer seg selv på besøk for å se den lille..

Håper det blir lenge til neste gang, for jeg blir så stressa av å ikke ha huset mitt for meg selv noen timer om dagen. (liker besøk altså, det er bare greit å ikke være hotell samtidig :) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...