Gå til innhold

skal til mekling.. noen spm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

etter 3 uker har jeg endelig fått tak i bf (og ikke den nye venninnen hans, som han gir telefonen til). jeg spurte når han ønsket å se småen igjen, og da sa han at han ville kontakte advokat. mer fikk jeg ikke vite, så jeg aner ingenting.

har kontaktet advokat selv, og nå bare venter vi på advokat fra hans side. men har en del spm til dere med litt erfaring.

gutten er 11mnd nå.

kan far få barnet på overnatting?

har det noe å si at han bor i et bofellesskap med så dårlig inneklima at det er helseskadelig å bo der (sier det selv også)? planlegger å bo hos foreldrene om han får overnattinger.

kan jeg be om at han lærer seg ting som å feste bilsete ordentlig, hva barnet kan spise osv.? han har ingen forelre som har hatt små barn selv, så de kan det heller ikke.

må han kjøpe inn en forsvarlig utstyr som bilsete og seng til småen (har reiseseng uten madrass), eller kan han si han ikke trenger det eller at han skal ha det av meg?

kan jeg kreve å få tilbake utstyr jeg har kjøpt som stellebord, bærebag ++ som står hos hans foreldre som jeg aldri fikk igjen?

kan jeg be om en tilvenningsprosess da småen har vært lite alene med faren og er veldig usikker på han om det går mer enn en uke mellom hver gang de ses.

hvor ofte er det normalt at de ses med tanke på at jeg håper det ikke blir overnatting, men at jeg ønsker at småen skal se mest mulig til faren ellers så det blir en person han kjenner.

faren har veldig mange kjæerster og bytter ofte. han har nå en samboer som er alvorlig syk (manisk depersiv og psykotisk) i mange år. kan jeg be om at han ikke drar med småen til disse kjærestene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal ha igjen ting du har skaffa til ungen. Barnefar skal holde utstyr selv, men slikt som bilsete kan kanskje vere greit å dele på, dette skal du kreve at han lærer seg å sette rett i bilen. Ellers kan han ikkje ta med ungen i bil.

Han får ikke gjennom at han skal ha barnet alene i hele tatt enda, det skal være tilvenningsfase, hvor du er tilstede i starten(noen mnd), så utvide til at han kan ta ungen med noen timer. Dette et par ganger i uka. Så kan det etterhvert bli snakk om overnatting etter lang tid med gradvis og ikke minst jevn tilvenning.

Dette må vurderes etterhvert, alt etter hvordan ungen tåler det. i og med at han bor som han gjør, så er det ikke sikkert han kan ha ungen til overnatting det i hele tatt, om han ikke gjør det et mer egnet sted.

Du har dessverre lite å stille opp med når det gjelder hvem han er med når han har ungen... Dette fordi det er han som har ansvaret for ungen da, og ikke de han er med.

Alt det du bekymrer det for, er ting som du skal ta opp på mekllingen. Hvem av dere tok initiativet til mekling? Du trenger ikke gjøre det, bare for at det er vanlig, om dere ikke bodde sammen ved fødselen. Da kan du egentlig bare lene deg tilbake, og vente på farens trekk. Bra at du har skaffet deg advokat, bruk han flittig både til råd og praktiske ting, om du har fri rettshjelp:)

Skrevet

ja får ta det opp :) vil bare være sikker på at det går an å ta opp og har noe med saken å gjøre.

vi har aldri bodd sammen.

det var han som sa han ville ta kontakt med advokat. advokaten min sa at vi bare venter på brev fra bf sin advokat. imens kan jeg gjøre som jeg vil. har fri rettshjelp, så får bruke han.

tusen takk for svar :)

Skrevet

Jo lengre tid ungen bor hos deg jo sterkere sak har du, jo lengre tid bf bruker på å ta kontakt med advokat, familievernkontor etc jo svakere står han, sett deg derfor på gjerdet og vent....

Tiden jobber for deg og mot ham !

Skjønner du vil ha en avklaring, men jo lengre tid bf bruker på dette jo mer kan du be om...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...