Gjest Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Mange har veldig ulik oppfatning av hva en ung mor vil si, men på tråder hvor det blir spurt om dette går det gjevnt over igjen at når man er under 20-23 år når første barnet kommer er man ung mor. Spørsmålet mitt er da, hvor lenge er man i så fall ung mor? Jeg var 21 år da eldste kom, 23 år da mellomste kom og 26 år da tredje kom, nå er jeg 27 år. Da jeg fikk første fikk jeg høre mye at jeg var en ung mor, når nummer tre kom fikk jeg høre at jeg var ung til å være trebarnsmor. Jeg føler meg overhode ikke gammel nå på noen måte akkurat, men jeg kan ikke si jeg føler meg som noen ung mor heller. Ikke nå lenger som jeg er i slutten av 20-årene. Er man bare ung mor akkurat når man er ung da, elelr er man ung mor livet ut dersom man fikk barn i relativt ung alder? Jada, teit spørsmål, jeg vet, men lurer nå litt likevel når man egentlig slutter å være en ung mor?
Mille** Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Jeg fikk nr 1 før jeg var fylt 21 år, og var da ung mor. Følte ikke det da, men føler nå at jeg var ung da, hvis du skjønner, hehe. Fikk nr 2 når jeg var 28 år og følte meg ikke lenger som ung mor. Men noen ganger føler jeg at jeg er ung til å være mamma til ei på straks 10 år. Huff, vanskelig å forklare, håper du skjønte hva jeg mener. Altså, f.eks på foreldremøter på skolen føler jeg meg som en ung mor, selv om jeg nå er over 30 år. )
Verbena Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Til den/de eldste (altså de man får før fylte 25 f.eks) vil man jo alltid være ung mor. Må jo være aldersforskjellen mellom mor og barn som avgjør ikke alderen til mor alene. F.eks Northernlights er jo ung mor til de eldste ongene sine, da spesielt til den eldste av de. Er ikke alle 25åringer som har enn mamma som bare såvidt har bikka 40! =)
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Jeg skjønner akkurat hva du mener! :-) Når jeg fyller 30 år vil jeg ha en gutt i 3 klasse og en gutt i 1 klasse, merkelige greier. Følte meg helelr ikke så ung da jeg fikk førstemann, men nå i ettertid synes jeg 21 år egentlig var litt ungt likevel, hehe...
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Ja, jeg tror du har et poeng der :-) Mamma var også 21 år da hun fikk meg og jeg har alltid tenkt på henne som ung mor, men hun fikk min lillebror da hun var 39 år. Så hun var bare akkurat fylt 43 år da hun ble mormor første gang :-)
Monajenten Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 Tja, vil jo egentlig påstå at man "alltid" er ung mor. Når jeg er 40 f.eks, vil jeg ha en datter på 21 og en sønn på 18 år. Syns jeg er en rimelig ung mor da;-)
Northernlights Skrevet 4. april 2008 #7 Skrevet 4. april 2008 Ja,jeg er ung mor til han på 23,5. Rart å ha en gift sønn og et barnebarn,og være 41 år. OG ha en toåring selv. Har slettes ikke tid til å bli gammel mor,jeg! hehe
Mamsen87 :) Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 Jeg er 20år og venter nummer to. Vil vel kalle meg ung mor, mel alikevell mange som er yngre enn meg.. Så ikke sååå ung heller:)
Sjefsmegga Skrevet 4. april 2008 #9 Skrevet 4. april 2008 Var definitivt ung da jeg fikk min første, 19år. Men da jeg var 26 og 28 år så synes jeg vel at jeg var mere "vanlig mor"....følte meg hverken ung eller gammel, var mange rundt min alder på føden og helsestasjonen så når jentene begynner i barnehage og på skolen så vil jeg ikke utmerke mer hverken ene eller andre veien føler jeg. Da jeg fulgte sønnen min i barnehage så følte jeg at jeg ble litt "sett på".....
Northernlights Skrevet 4. april 2008 #10 Skrevet 4. april 2008 Var 22 år, og trebarnsmamma i 1988. Tiden har flydd fælt. Jeg har forresten aldri følt at jeg var "for ung" når jeg hadde noen av mine første barn, men fikk slengt ordet "barnebrud" etter meg, første gang jeg gikk tur i Trondheim med barnevogna. Var kjempestolt av babyen i vogna, og ble rimelig lei meg,husker jeg. Men så var det en av byens løse fugler som sa det til meg,da. Han hadde sikkert stått opp på feil side av avispapiret den dagen. Jeg strevde med å bli sett på som ansvarsfull, men tror nok det var mine egne følelser som gjorde at jeg tenkte sånn innimellom. Jeg valgte bevisst å bli ung mor, for jeg skulle ha barna mine tidlig, og så ta utdannelsen min når de ble større...... Og her er jeg =o)
Mamsen87 :) Skrevet 4. april 2008 #11 Skrevet 4. april 2008 Det er mine planer også! Fikk du tatt utdannelse?
Galskapens overhode Skrevet 4. april 2008 #12 Skrevet 4. april 2008 Jeg rakk akkurat fylle 22 da jeg fikk første, og var 26 nå når jeg fikk nr 2. Jeg føler meg fortsatt litt som en ung mor. De fleste jeg kjenner på min alder har nå akkurat begynt å tenke på å produsere barn, og er i planleggingsfasen. Jeg går nok med nr 3 samtidig som de får sin nr 1.. Min mor føler jeg fortsatt ER ung mor.. Husker jeg syntes hun var AAALT for gammel til å få flere barn i en alder av 29 når jeg var 11 år.. I går ble hun 45, er mor til barn i alderen 26 til 15 år og har 4 barnebarn..
mamman til to gutter Skrevet 4. april 2008 #13 Skrevet 4. april 2008 En av venninnene mine fikk barn når hun var 25år og de færreste vil se på det som en veldig ung mor. Likevel er de felste andre foreldrene i barnehagen der barnet går minst 10år eldre enn henne, så på foreldremøter ol der, så føler hun seg som en ung mor likevel. Så det med å være ung mor eller ikke vil variere ettersom hvor man er og hvor "gamle mødre" de rundt er også.
Northernlights Skrevet 4. april 2008 #14 Skrevet 4. april 2008 Jeg startet sykepleierhøgskolen i Sør-Trøndelag da minsta var 4 (av de fire eldste), MEN; så flyttet jeg ut av landet... Jeg var 29 da jeg tok artium, og 30 da jeg begynte sykepleien, som dessverre altså ikke ble fullført (gikk kun et år), Men vet du, jeg snuser på utdannelse igjen ;o) Har sett meg ut et College, og det er et par ting der som interesserer meg. Og det jeg tror jeg kommer til å velge, er ultralydtekniker for gravide. Jeg har ikke vært istand til å gå på skole igjen, fordi jeg startet ny familie, og måtte jobbe livet av meg for å få endene til å møtes, etter at jeg flyttet til USA. Situasjonen er litt annerledes nå, så jeg har tenkt utdanne meg etterhvert. Man er ikke for gammel mor til å gå på skole ;o)
Mamsen87 :) Skrevet 4. april 2008 #15 Skrevet 4. april 2008 okay:D ultralydtekniker høres jo kjempegreit ut!
På vei igjen <3 Skrevet 4. april 2008 #17 Skrevet 4. april 2008 Jeg er enig i at man må se på aldersforskjellen på mor/barn. Jeg føler når jeg går med minste på 3 at jeg er en "normal" mamma, men når jeg er på foreldremøte for eldste på 8 føler jeg meg litt utenfor. he he. Ser at mange glor når jeg har hele flokken på 3 med meg, men det må de bare gjøre. Jeg er forresten 25, og fikk siste da jeg var 22.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå