lilletrille*28juni* Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Jeg har fått skikkelig allergiutslag, tett nese og rennende øyne(bor i usa og det er mye pollen her) Noen som vet om jeg kan ta zyrtec når jeg er rundt 27 uker? Legen min her borte sa jeg kunne, men noe sier hun tar feil....help!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=1442 jeg ville ikke tatt sjansen...
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Det anbefales ikke å ta allergimedisin under graviditeten, i utgangspunktet. En evt. risiko skal alltid vurderes opp i mot mors plager, og dette skal en lege selvsagt gjøre. Tror ikke en norsk lege hadde anbefalt deg å ta Zyrtec nei.. Er selv pollenallergiker, og merker godt at jeg nå går uten medisiner. Men det beste er vel bare å "holde ut" tror jeg! Lykke til
lilletrille*28juni* Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2008 Oj, det var skummelt å lese fordi legen min sa jeg kunne ta enten zyrtec eller clairitin clear, som er nevnt i artikkelen. Nei, da lever jeg heller de neste ukene med tett nese og dårlig søvn! Takk for råd... vet du om det gjelder nesespray også??
lilletrille*28juni* Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. mars 2008 Ja, det tror jeg...men syns ikke den fungerer noe sæøig. Er liskom heeelt tett:) Huff, men men... takk for alle svar! Ikke lett å vere så langt vekke!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 Ikke ta reseptfrie legemidler under graviditet. Zyrtec el.l reseptfrie antihistaminer er ikke anbefalt. Snakk med legen din hvis du er veldig plaget, det finnes antihistamin på resept man kan ta under graviditet.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 25. mars 2008 #8 Skrevet 25. mars 2008 Nesehornskylling med saltvann kanskje gjør plagene dine bedre. Da får du renset slimhinnene der pollenet legger seg og irriterer. Er i allefall verdt et forsøk!
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 25. mars 2008 #9 Skrevet 25. mars 2008 Jeg tar sånne saltvannsdråper i nesa (Miwana eller noe i den dur) når det blir for ille. (har ekstrem pollenallergi) Skal klare noen mnd. med nys og kløe i år, selv om det er forferdelig irriterende. Har lest forskjellig på nettet, ser ut som de fleste fraråder tabletter, men at det er ok å bruke øyendråper og nesespray siden det virker mest lokalt.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 Du kan ta Polaramin, virker på samme måte som zyrtec, men er ikke farlig for gravide.. Jeg har masse allergier, så legen min sjekket det opp for meg. Det er også en allergi-nesespray du kan ta, men den husker jeg ikke navnet på. Det er mange som sier man ikke kan ta noen medisiner når man er gravig, men sånn er det ikke.. Få legen til å sjekke hvilken som er anbefalt og ikke. Hadde du en fastlege her hjemme før du flyttet, så kan du høre med den? Istedenfor å høre på oss som kun går etter hva vi hører fra andre eller fra vår lege =)
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 Heisann.. Jeg var på første legebesøk tidlig i mars. Der spurte legen min meg om jeg gikk på noe medisin. Jeg går på allergimedisin som heter Cetrizin. Så lenge det ikke er fast inntak hver dag å om du har snakket med lege om dette så blir du rådet til hvor stor dose som er greit. Jeg tar kun om sommeren og når det er seriøs pollenallergi ute. Zyrtec er et av stoffene som er stor dose og som reagerer med de "gravid" pillene du tar gjennom graviditeten og legen ber deg derfor bruke noe som ikke er så mye stoff i. Men for all del..Hør me legen din eller apotek hva de sier.
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #12 Skrevet 25. mars 2008 Tatt direkte fra internett: Det som her anbefales under graviditet inneholder cetiriszin (Acura, Ceterizin, Reactine, Zyrtec) eller Xysal og ved amming loratadin (Clarityn,Verset eller Aerius ). Hvis du er vant til andre tabletter går det nok bra, men snakk med legen din, for sikkerhetsskyld.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #13 Skrevet 25. mars 2008 Ceterizin og zyrtec inneholder akkurat de samme virkestoffene. Bare at ceterizin er fra en billigere produsent..
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 25. mars 2008 #14 Skrevet 25. mars 2008 Jeg tar ceterizin hver dag jeg. fikk beskjed med legen om å ta en tab hver morgon grunnet sterk allergi, den hjelper litt men ikke mye jeg nyser og nyser og nyser, tett i nesa konstant og plutselig begynner ett å ett øye å renne...Vinter som vår, den har blitt mye verre siden jeg ble gravid også, litt merkelig men.... Så uten den hadde jeg vert fortapt.
NrToKomIJuli Skrevet 26. mars 2008 #15 Skrevet 26. mars 2008 http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/ komplikasjoner_under_svangerskapet/ allergi_medisiner_n_r_du_er_gravid_eller_ammer Her står det blant annet: "De fleste antihistaminer er nøye undersøkt med tanke på virkningen på barnet under graviditet og amming. En nøye gjennomgang av hva vi vet er nylig (mai 2004) publisert i Legetidsskriftet av to farmasøyter (Solhaug og Roland). Budskapet er at du kan bruke ”allergitabletter”(=antihistaminer) både under graviditet og amming hvis det er helt nødvendig for deg. Det som her anbefales under graviditet inneholder cetiriszin (Acura, Ceterizin, Reactine, Zyrtec) eller Xysal og ved amming loratadin (Clarityn,Verset eller Aerius ). Hvis du er vant til andre tabletter går det nok bra, men snakk med legen din, for sikkerhetsskyld." Dette bekrefter hva min lege har sagt til meg. Hun sa også at ubehag må veies opp mot fordelen. Hun anbefalte ikke nesespray og øyedråper, dette vet de vist for lite om ennå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå