Gå til innhold

Trassig 5-åring!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

....Vår kjære eldstemann på 5 er så trassig for tiden. Han hører overhodet ikke hva vi sier. Gjør alt han vet er galt og er fryktelig "stygg" i munnen. Jeg skjønner at dette kan være en form for sjalusi da han har en lillebror som er 1 år og stjeler mye oppmerksomhet for tiden. Men dette er så fryktelig slitsomt. Og i dag var jeg hjemme med begge to og hadde en særdeles dårlig dag sånn rent personlig, og i tillegg til en trassig 5-åring ble dette en dårlig kombinasjon så i dag eksploderte jeg!!! Ropte til han og ble fryktelig sinna!!!!!! Og guuuuud - som jeg angrer etterpå...... Jeg synes han er utrolig vanskelig å takle for tida, men vet at sinne ikke er det rette. Vi er veldig bevisst på dette med sjalusi. Vi tar han med på aleneturer med enten mamma eller pappa, og han blir på langt nær oversett. Men i det siste har det blitt veldig mye negativ oppmerksomhet på han. Jeg føler liksom vi er kommet i en vond sirkel. Jeg føler meg som verdens dårligste mamma. Morshjertet gråter, samtidig som jeg blir fryktelig frustert ..... Noen som opplever det samme? Eller noen som har noen gode råd å komme med......

Et hjertesukk fra en frustrert tobarnsmamma.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huffameg, må si jeg kjenner meg litt igjen i din beskrivelse.

Vi har også en femåring og fikk vår datter for ca 6 mnd siden. Storebror har overhode ikke vært sjalu - ikke antydning engang, heldigvis.

Det vi merker er at han har begynt å mase noe så inni katta mye..

Han gir seg ikke før han får det svaret han vil ha, noe som kan skape irritasjon hos oss. Så det blir endel kjefting på han..

Jeg går ofte med dårlig samvittighet overfor storebror, man på den andre siden er vi også veldig flinke til å finne på ting sammen med han.

Vi prøver å tenke som så at for hver "kjefting" skal man skryte og rose 3 ganger.

Skrevet

Oi, sånn er det her hjemme og... Fem år, også en baby på tre måneder.

Han provoserer hele tiden. Nekter å gjøre enkle ting han får beskjed om, hyler og skriker og kaster ting.

Jeg blir så sint noen ganger at jeg rister, og det er så fælt etterpå. Det som er værst er at det virker som selvtilliten hans har fått en lei knekk siden vi fikk et barn til. Prøver hele tiden å forklare han at vi elsker han like mye, osv, men det virker som han har det vondt om dagen. Men når han er i lek med andre barn så er alt greit, men det e rnår jeg stiller krav fra han om bare helt dagelige rutiner at han "klikker".

Jeg har ingen råd, skulle gjerne hatt noen råd selv... eller en supernanny noen dager:)

Skrevet

Melder meg på denne jeg også. Gutten min er 5 og et halvt. Han er akkurat som dere andre beskriver her. Syns det er veldig vondt og vanskelig å takle han om dagen. Vi fikk ei jente for 8 uker og jeg må jo ærlig innrømme at det har tatt seg opp etter at hun kom. Han har ikke vist noe typiske tegn på sjalusi og vi prøver å være som vanlig med han og til og med gi han litt ekstra oppmerksomhet, men det stikker nok litt dypere enn det altså. Hører av de andre førskolebarnmammane i barnehagen at heller ikke deres søte små er fult så søte om dagen. Sies det ikke at 6 årsaldern er trassalder nr 2 da?

Skrevet

Hei dere! HI her ;o) Aller først - takk for svar. Alltid greit å høre om flere som opplever det samme. Vi får bare håpe at det er forbigående og at det går seg til etterhvert. Men slitsomt og vanskelig, det er det.... Har de siste dagene forsøkt å overse det jeg kan overse sånn at det ikke blir hakking og negativ fokus hele tiden. Og det blir ikke noe værre av det ihvertfall! :o) Men på dager hvor man er sliten selv så kan det være vanskelig nok å overse ting...... De kan jo terge på seg gråsten! Vi får bare prøve å bite tenna sammen og telle til 10 noen ganger. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...