Gå til innhold

Uff, ikke rart gravide jenter blir hysteriske.

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=504634

Sitat: "På spørsmål fra en gravid kvinne om det var mulig å finne ut om alkoholinntaket hennes hadde skadet fosteret, svarte gynekolog Peer Høvik at han råder henne til abort. "

Trenden i dag med det høye kravet til helse, skjønnhet og idealet det sunne menneske.

Hvor skal grensen gå?

Jada, vi skal passe oss for svangerskapsdiabetes, joda en sukkerunge skal vi unngå å få. Stress fører til utrygge unger. Og hvem vil vel ha barn med ADHD?

Har vi nådd grensen for hva vi klarer å oppnå som gravide? Blir linja lagt alt for høyt? Står konsekvensen i stil med pekefingeren media peker med?

Jeg vet jeg drakk to bokser med smirrnoff ice før jeg var klar over at jeg var gravid. Har "trøsta" meg selv med at jeg ikke delte blodbane eller utvekslet noen stoffer til fosteret på dette stadiet.

Men jeg er ikke ekspert på området om hvilke konsekvenser alkohol i realiteten har, og har ingen kunnskaper som gjør meg i stand til å bedømme om jeg har gjort gullet i magen min noe som vil få konsekvenser i ettertid.

Derfor blir jeg klart litt bekymra, er det dette media vil oppnå?

Jeg kjenner jeg blir litt forbanna jeg. Tror mange er i samme båt som meg, både når det gjelder alkohol og andre ting, som i REALITETEN IKKE FINNES FARLIG I VÅRT ENESTÅENDE TILFELLE, men som media peker på og svulmer opp til katastofer, fordi det gjelder noen få få individer.

Et eksempel kan være trening av bekkenbunnsmuskulatur, dette må du gjøre for å unngå urinlekkasje. Min manuelterapaut som er ekspert på sitt område - bekkenløsning og gravide kvinner - sier dette kun gjelder noen få få prosent gravide, men man sier dette til alle for å fange opp de få som trenger dette. Nok en ting flesteparten av oss stresser med unødig.

Og eksemplene er mange flere...

Hvordan skal vi takle alt dette? Stresser vi og bekymrer oss for alt er jo det og skadelig... Og hva kan vi vel gjøre med det som er gjort?

Ingenting!!!

Måtte bare få ut litt frustrasjon....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig jeg! Klart man skal ikke drikke når man er gravid, men med førstemann så rakk jeg to skikkelige fester før jeg fant ut at jeg var gravid, og han har det bare bra.. Nytter ikke å ha dårlig samvittighet for slikt. Eneste jeg vet som er veldig sikkert er at røyking og drikking og en del medisiner og stoff ikke hører sammen med gravide mager! Ellers så kan man jo få hjerteinfarkt bare av å lese om alt som er skadelig.. Litt for mye fokus på slikt, men er vel sånn det blir i vårt "opplyste" samfunn.. En dose sunn fornuft og litt vett er som regel det man trenger mest av..

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i innlegget ditt, men synes nok kanskje at du tar det litt langt. Jeg skjønner jo at du ønsker å sette det litt på spissen da =)

Jeg er helt enig i at det er mye som kan gjøre gravide kvinner mer stresset og hysteriske enn hva som er nødvendig, men jeg har ikke sett et eneste tilfelle som er helt bastant.

"Gravide kvinner anbefales å unngå og spise mat som ikke er varmebehandlet, pga økt fare for..."

"Alkohol kan skade, helt fra første dråpe."

"Gravide kvinner bør trene bekkenmusklaturen."

I alle tilfeller jeg har vært borti står det "anbefales", "kan", "bør" og "frarådes". Det er samfunnets plikt å opplyse oss om det som kan være skadelig for barnet vårt.

Til olinebrumm... Hvordan vet du at røyking, drikking, narkotika og en del medisiner ikke hører sammen med gravide mager? Hva er det som tilsier at det er mer skadelig med et glass vin enn en energidrikk? Og hvorfor er det så vanvittig stort fokus på at gravide kvinner absolutt bør holde seg unna spekemat?

Poenget mitt er at selv om samfunnet/staten har plikt til å opplyse sine borgere om hva som kan være farlig, er det allikevel lov til å bruke sunn fornuft. Nå i dag har man blitt særdeles rask til å skylde på mor dersom svangerskapet ikke går som det skal. Det er hva mor gjør og ikke gjør, spiser og ikke spiser, drikker og ikke drikker som får skylden dersom mor spontanaborterer. Kan det hende at mor hadde kommet til å mistet spiren sin uansett?

Vi er vel i all hovedsak enige om grunnprinsippet i denne debatten, vi som har skrevet her hittil. Det er et altfor stort fokus på hva som kan være skadelig for både den gravide selv og barnet hun bærer. Det er svært lite fokus på alt som er positivt og bra ved et svangerskap. Men selv om det er et stort fokus på ting som kan være skadelige, er det fortsatt lov for den gravide kvinnen å bruke sunn fornuft.

Skrevet

Hei,

Jeg var hos Per Hoevik en gang i min forrige graviditet (med datteren min altsaa) Han var en sjelden, enestaaende frittalende, snodig skrue, likte ham kjempegodt, spilte klassisk musikk i et bohemaktig kontor med koselige moebler og i det hele tatt. En spesiell mann med lang erfaring, og med mye ekspertise paa lager. Han spissformulerer seg ofte.

Som til meg sist, alt vel med deg, men naa maa du rett paa sellerien altsaa (jeg er litt overvektig) og sa dette med glimt i oeyet. Mulig det bare er meg, men jeg ble ikke provosert, saa paa han som en litt underlig godt voksen fyr med litt Trond Viggo spraak, altsaa litt moroklump, selv om jeg forsto at han var senior.

Ser litt paa dama som spoer om raad her (ref linken din) Hun er en mnd paa vei, det er vel 4-5 uker (?). Hun har "sydendrukket" og vi vet hva det betyr - en uke eller to og drukket tett en hel ferie, saa tidlig svangerskapet. Hun spoer kanskje indirekte om lov/hjelp til aa kunne velge noe annet enn aa baere dette fram slik jeg leser det? Eller?

Ble litt usikker. Selvsagt helt haarreisende med en saant raad isolert sett, men kanskje han har hatt veldig mange unge jenter paa kontoret sitt, som med denne type spoersmaal egentlig lurer paa om de kan faa hjelp til aa avslutte svangerskapet?

Jeg er i prinsippet enige med dere her, men lurer bare litt paa om der kan vaere "more to it" den det enkle raadet......

Jaja, samme det, dersom det er sorteringssamfunn som er grunnen, saa er det haarreisende, dersom han oppriktig tror at dette kommer til aa gaa riktig galt uansett, saa kunne han ordlagt seg annerledes.

Jeg drakk 10 enheter over 12 timer i et bryllup dagen etter festebloedning med datteren min (trodde klart det var TR) og jeg drakk en whiskey og noen glass vin rundt samme tid, klart dette plaget meg forrige svangerskap. Men det har gaatt veldig fint, og datteren min er snart fire aar og har ingen tegn paa noe. Men jeg likte det ikke nei....

Selv er jeg jo litt paa meget moderat men ikke totalt avholds i denne debatten generelt, men likevel forstaar jeg at en lege - rent faglig saa tidlig i svangerskapet - med dette enorme inntaket over tid - ymter frampaa at her har vi ingen garantier. Om han bare kunne sagt det i stedet, eller noe enda mer dempet....

Ikke FOR Per Hoevik i denne saken, men lurer litt paa jenta ogsaa egentlig....bittelitt under sterk tvil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...