Süsse Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Er det bare lærere som leser Hamsun, Collett, Skram osv? Synes dere dette er bra litteratur i dag?
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Leser gjerne de overnevnte og flere til... Men jeg er kanskje litt sær? Jeg har uansett flere venninner som har gjort/gjør det samme.
.Ann. Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Næh.. Tviler på et er bare lærere som leser eldre litteratur.. om du tenker deg om,( fortutsatt at du har et noenlunde variert nettverk) er jeg sikker på at du finner all slags folk som leser all slags bøker. Jeg er f eks glad i Amalie Skrams bøker, men kan ærlig talt styre meg for Pan, markens grøde,og August triologien f eks.Og jeg har prøvd. Men Hamsun er direkte kjedelig.
Süsse Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. mars 2008 Jeg leter enda etter ei anna jente som også leser Tom Clancy! Er det du kanskje? Siden vi begge er sær, mener jeg.
Süsse Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. mars 2008 Markens Grøde synes jeg er grei, men Viktoria, som jeg leste i påsken var bare fjas, synes jeg. Dessverre er det et fåtall av mine venner som leser...
lilja70 Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 Neida, noen elever også... Mine, for eksempel;-)
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 Med mindre du snakker om en bok - så har jeg lest en bok av han. Rainbow Six. Men han er neppe yndlingsforfatteren min. Jeg er derimot ganske altslukende - og jeg elsker Hamsun.
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #8 Skrevet 25. mars 2008 Victoria er en av de vakreste bøkene jeg har lest;-p
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #9 Skrevet 25. mars 2008 Har ikke gjort det på lenge, bortsett fra litt snusing på Hamsun og det er Ragna sin feil. Kjennes ikke ut som det jeg kommer til å gjøre framover heller, ikke noe før 1900 og da i alle fall ikke norsk, antakelig.
Süsse Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 25. mars 2008 Hehe. Selv om vi begge er altlesende har vi nok forskjellig smak da Du må lese Remember Me av Lesley Pears.
.Ann. Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 Hihi.. når jeg tenker over det er det vel snart 15 år siden, (i mine glansede elevdager) jeg leste markens grøde.. så mulig jeg hadde hatt et litt annet syn på den i dag. jeg tror kansje voksne lettere lar seg bevege av histria,en skolebarn gjør. Viktoria er fjas,helt enig. Og Unge Wherters lidesler, av Göethe er møl..
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #12 Skrevet 25. mars 2008 Hva handler Remember Me om da? Jeg skjønner ikke at dere synes Victoria er fjas... Nydelig bok:)
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #13 Skrevet 25. mars 2008 Werther ER jævlig. Men det er mye annet gammelt tysk som er bra, Schiller er mer lesbart enn Goethe. Leser du fx Gullivers reiser er jo det kjempehønngammalt, men ikke på en måte som gjør at du tenker på det hele tida. Eller Jane Eyre, eller Wuthering Heights. Men gammelt norsk holder på en måte med en gang...
Süsse Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 25. mars 2008 Synopsis The Queen of Storytellers is back - with a triumphant tale of one woman's struggle over adversity. In 1786 a fisherman's daughter from Cornwall called Mary Broad was sentenced to be hung for theft. But her sentence was commuted, and she was transported to Australia, one of the first convicts to arrive there. How Mary escaped the harsh existence of the colony and found true love, and how she was captured and taken back to London in chains, only to be released after a trial where she was defended by no less than James Boswell, is one of the most gripping and moving stories of human endeavour (based on an amazing true story) you will ever read. Det er historien, men det er rett og slett en slik god bok
Süsse Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 25. mars 2008 Jeg orker ikke lese det ofte, bare innimellom.
ragna Skrevet 25. mars 2008 #16 Skrevet 25. mars 2008 snodig at du skulle spørre, jeg sitter akkuratt å leser hamsuns mysterier (på nytt litteraturen til hamsun kunne ha vært skrevet i morgen, med andre ord den er like aktuell nå som den var da den kom ut på 1800-tallet. nå er hamsun kjent for å være forut sin tid til de grader, kanskje derfor han skapte furorie? lenge siden jeg leste de andre nevnte, collett har jeg ikke noe bredt spekter å referere til, men skram er god som gull hvorfor lurer du på om det bare er lærere som leser nevnte litteratur? man kan være samfunnsengasjert og litteraturinterresert selv om man ikke er lærer?
Süsse Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 25. mars 2008 Klart man kan. Bare vet at de fleste velger moderne litteratur. Lærere leser det ofte i forbindelse med undervisning.
ragna Skrevet 25. mars 2008 #18 Skrevet 25. mars 2008 vel, jeg er sikkert litt snodig av natur jeg da. jeg setter større pris på eldre litteratur i forhold til det nyeste av det nye, det kan jeg heller lese om 10 år og sette pris på det da. jeg vet ikke helt hvorfor det er slik, men jeg finner det umåtelig stort å se at man faktisk kan trekke paraleller til nåtidens samfunn og problemer i forhold til fortiden. blir også litt stolt over å se at vi har gått et skritt videre og ikke setter sinnsyke-diagnoser på personer som ikke passer helt inn i "normalen". ta f.eks kjære Nagel, han var slettes ikke sinnsyk, selv om de fleste satte den diagnosen på ham da romanen kom ut. vi har kommet et skritt videre og ser ham for den han er. (forhåpentligvis)
Darth Vader Skrevet 25. mars 2008 #19 Skrevet 25. mars 2008 Leser ikke så mye gamle greier gitt. Av de gamle liker jeg best Christian Krogh. Jeg har ikke lest Amalie Skram siden jeg ble tvunget til det - siste gang var vel en tvangslesing på gymnaset, noe som begynner å bli anseelig mange år siden. Syns det er skikkelig drepen å lese skuespill - så min dannelse på den fronten er nok også ganske så lav. Hamsun står heller ikke på favorittlisten min. Men jeg har lest en god klunk Tarjei Vesaas - hjelper det? Skjønt, det kvalifiserer vel ikke helt som gammelt riktig enda. Forresten så leste jeg en del Sigrid Undset i min ungdom - og hun er jo en gammel og god dame.
Tokatter_USA Skrevet 26. mars 2008 #20 Skrevet 26. mars 2008 Jeg leser nesten aldri noe lenger (jobb og barn tar all min tid, bokstavelig talt, unntatt tirsdag kveld etter halv ni), men jeg leste noe eldre, norsk litteratur også etter endt skolegang. (Jeg er ikke lærer.) Hamsun er en gammel favoritt, men Undset har jeg lest mer av, tror jeg. Jeg har anbefalt henne til enkelte amerikanske damer, som er blitt helfrelst. Også har jeg en viss forkjærlighet for Johan Falkberget.
Gjest Skrevet 26. mars 2008 #21 Skrevet 26. mars 2008 Hamsun er fantastisk. Skram tar derimot nærmest livet av meg. Ble inspirert til å se over bokhyllene og innser at det meste jeg har av litt "eldre" norsk litteratur står hjemme hos foreldrene mine. Nå som jeg endelig har plass til tilstrekkelig med bokhyllemetere hjemme hos meg selv er det nok på tide å hente samlingen hjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå