Gå til innhold

Igangsetting!? Ønsker mange svar...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har fått dato satt for igangsetting, eller som tidligere har blitt satt i gang!? På hvilket grunnlag fikk dere det? Og hva veier for og i mot naturlig fødsel i forhold?

Vet jo at naturlig alltid er best, men er det store forskjeller på en provosert fødsel??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg skal settes igang 7. april. Siste fødsel endte i haste KS og søkte i utgangspunktet ks denne gangen også. (fikk det invilget også) men valgte i samsvar med lege og jordmor på riksen å prøve vanlig fødsel. Blir satt igang for ¨være sikker på ikke å gåpå overtid som jeg gjorde sist, pluss at lillegutt i mgen er målt til å bli ganske stor.

Så for meg var det ikke alternativ å vente på å gå i spontan fødsel ellr å bli satt igang, men satt igang før termin eller KS.

Skrevet

Jeg ble satt igang siste fødsele ca 6 dager etter termin.Jeg hadde ikke kjent noe liv den dagen og reiset til sykehuset på kvelden.Jm og lege fikk ikke kjent no spark,men registeringa og ul var fin,valgte legen og sette meg i gang siden jeg var gått over tiden.

Denne gangen skal jeg settes i gang ca 12 dager før termin,prøve med stripping og annet modningsgreier for å starte fødeselen pga mye kvalme,protin i urinen osv.

Skrevet

Der jeg skal føde er praksisen at de setter igang 12 dager etter termindato, maks 14. Så lenge alt er bra med mor og baby så venter de så lenge. Foreksempel svangerskapsforgiftning eller VELDIG STOR baby/ smalt bekken kan være grunner til å bli satt i gang før.

Skrevet

Jeg ble satt i gang 14dager før termin i forgje svangerskap. JEg ble satt i gang pga smerter i magen som de ikke kunne forklare.. Var konstant svimmel, kvalm og utslitt.. Var først innlagt i en uke for å prøve å finne ut av smertene mine, men da de ikke fant ut av de ble jeg sendt hjem. Var på kontroll en uke senere og kom til en kanon lege som bestemte at de skulle sette meg i gang. 4 dager senere fikk jeg modningspiller og den lille tøtta kom etter 11 timer med rier..Og alt av smerter forsvant.

Jeg har de samme smertene i dette svangerskapet og har søkt om å bli satt i gang før tiden denne gangen også.. Venter på å få time til vurdering er nå i uke 36+3 så jeg får vel snart vite noe...

Skrevet

Jeg ble satt i gang forrige gang pga 16 dager over termin, jeg var sliten og lei og ingenting skjedde. Legen mente faktisk jeg kunne vente lenger men jeg satte til slutt ned foten. Det endte med keisersnitt og det er vel noe av det som skjer hyppigere med igangsetting da enn med vanlig fødsel. Det er også andre ting ved drypp som at riene blir sterkere og mindre vanskelig å kontrollere (hvis man kan si det enn egne rier). Det beste er jo om kroppen fikser det selv, men noen av oss må tydligvis ha litt hjelp.

Skrevet

Jeg ble satt i gang når jeg var på overtidskontroll 12 dager over termin - da hadde jeg litt høyt blodtrykk.

Minuset med å bli satt igang er at det er større sjangs for vakum/tang forløsning, eller at det ender med keisersnitt. Riene kan komme tettere og det kan bli mer intenst og mindre effektivt enn om det starter av seg selv når kroppen er klar. Det beste er nok å vente til kroppen starter selv - dersom det ikke er noen grunn for å sette det igang.

Skrevet

Dytter litt jeg, enda flere??:)

Skrevet

Jeg skal settes igang den 8 april. Fordi jeg hadde en tøff fødsel sist og fordi jeg har store bekkensmerter.

Skrevet

Jeg ble satt igang med min første.. jeg fikk første modningspille 14 dager over termin uten at det skjedde noe, heller ikke neste pille hjalp, men etter den tredje pilla fikk jeg svake rier (16 dager over).. så tok de vannet, og satte meg på drypp for å få litt fortgang.. riene kom veldig plutselig og sterkt.. det føltes som om kroppen ikke fulgte med i det hele tatt, og at ungen nærmest ble tvunget ut og uten at noe skjedde av seg selv.. (fødselen varte fra de tok vannet ca14 timer, og da ble hun tatt med vakum)... så denne gangen håper jeg virkelig at ting starter av seg selv..

Skrevet

Jeg ble satt igang 2 dager over termin (menstermin) og 1 dag over ULtermin pga dødfødsel i 2004. Jeg klarte ikke gå gravid mer, sov ikke på natten og var i det hele tatt kjempenervøs.

Jeg kom inn på morgenen, fikk modningspille. Jeg tror jeg fikk 2 stk totalt, med noen timers mellomrom. Jeg kjente murring ganske raskt, som irriterende mens-smerter.

I 1400-tiden tok de vannet, og da startet også riene for fullt. Jeg fikk epidural i 1500-tiden, dette var den verste timen i mitt liv.. Riene ER sterkere og vondere med igangsatt fødsel, siden kroppen ikke er "klar" selv.

Etter epiduralen ble jeg fullstendig smertefri. Jeg hadde ingen smerter i det hele tatt, men kroppen jobbet og jobbet. Lite skjedde med åpningen, jeg lå med 4-5 cm leeenge.. Fikk drypp for å få fortgang, men det hjalp lite. Jeg bad om mer drypp, noe jordmor sa var sjelden (fordi drypp gir sterke rier!)

I 0100 tiden på kvelden begynnte gutten i magen å stresse, langvarig fødsel. Fosterlyden gikk ned, og de gav meg 20 min. Dersom han ikke hadde kommet til 0120 skulle jeg få keisersnitt.

Rett over 0100 kom fødselslegen for å kjenne etter åpning, hun tøyde og strakk - og PLOPP 10 cm og pressrier! Jeg kjente absolutt ikke noe til pressriene, jeg ble fortalt når jeg skulle presse.

Presset 3-5 ganger, og ut kom lille gutt:) Helt fin, litt pressing bare. Jeg ble sydd etter klipping, og etter det var alt fryd og gammen!

Jeg tviler på jeg får en så flott fødsel denne gangen, men det er jo lov å håpe;)

Skrevet

Jeg ble satt igang på grunn av svangerskapsforgiftning, men så stabiliserte det seg, så de ga seg med igangsettingen. Nå vil de at det skal skje normalt...

Skrevet

Jeg ble satt igang 3 dager før termin. Jeg hadde merket mindre liv de siste 3 dagene før dette og nevnte det på vanlig jordmorkontroll. Hun henviste meg til ctg på Føden, og ctg'en viste igjen at babyen hadde hatt et par pulsfall som legen ikke likte. Derfor ville de ta vannet. Nå skal det sies at jeg på kontroll hos jordmor hadde hatt 2 cm åpning og vært veldig moden, og det tror jeg hadde litt med saken å gjøre. Da de tok vannet hadde jeg allerede 4 cm åpning, så han hadde nok kommet i løpet av døgnet uansett. I underkant av tre timer etter vannet ble tatt var han ute! Riene stoppet litt opp på slutten, så han ble presset ut mer på vilje enn pressrier, men men. Måtte sy 6-7 sting eller noe. Fint lite i hvertfall!

Skrevet

For i gangsetting; morkakesvikt, alvorlig svangerskapsforgiftning hos mor eller andre problemer som er risiko for enten mor eller barn.

Mot; økende fare for instrumentell forløsning pga dårlig framgang i fødsel (skapte rier med drypp er dårligere enn de du får naturlig) Instrumentell forløsning er sug/vakum og dette gir også større risiko for revning og fødselsskader. En igangsatt fødsel er i seg selv en større risiko enn vanlig fødsel og ender også oftere med hastekeisersnitt.

Når man velger å sette i gang av ulike årsaker er det på bakgrunn av en vurdering hvor man veier disse ulike risiki opp mot hverandre, og tar en avgjørelse som skal være tryggest for mor og barn.

Skrevet

Jeg ble igangsatt 16 dager over UL termin (18 dager over menstermin) med forrige man. Fikk modningspiller, de tok vannet og ble satt på drypp. Det gikk sakte og baby kom 18 dager over UL termin. Riene var et helvete og hjertelyden ble borte flere ganger iløpet av fødsel. Jeg kunne bare ligge helt stille på venstre side og holde meg fast i senga for at ikke hjertelyden skulle bli svak eller borte. På et tidspunkt kom det løpende end haug med mennesker for å ta hastesnitt, men hjertelyden kom tilbake akkurat da de skulle til å flytte meg.

Vi fikk til slutt en kjempesøt baby. Måtte være 2 ekstra dager på sykehuset fordi han hadde gulsot og måtte ligge i lyskasse, pluss at han gikk ned mer enn 10% av kroppsvekten sin.

Håper ting går lettere denne gange. Får ekstra oppfølging, modningsakupunktur før termin, ekstra samteler med jordmor og en haug med ultralyder.

Igangsetting er hvertfall ikke noe jeg hadde ønsket veldig sterkt med mindre jeg hadde en god grunn for det!

Skrevet

er det noen som har blitt satt igang pga lite fostervann her???? jeg skal inn til vurdering av det om noen dager...lille har det så trangt i magen.. :/ vil helst at ting skal gå av seg selv men...

Skrevet

jeg har diabetes 1 og av den grunn blir jeg satt i gang... det tok 3 døgn før han kom og da men hastekeisersnitt... ble satt igang 13 dager før... denne gangen blir jeg satt i gang 9 dager før, men regner med det blir enda tidligere enn det for jeg er 32 uker og babyen veier allerede 2200 gram...

Skrevet

Jeg ble satt i gang med at de tok vannet 14 dager før med første mann, pga diabetes hos meg. Var veldig moden da, fødselen tok 7 timer.

Med nr. 2 fikk jeg modningsgel og hadde 4 cm livmorhals, fikk beskjed om at dette måtte gjentas flere ganger.. men gutten var ute på 6 timer... denne gangen var jeg veldig plaget av besvimelser siste del av svangerskapet.ble satt igan 36 +4.

Jormødrene har sagt at igangsetting gjør fødselen mer inntens og smertefull, men jeg har ingenting å sammenligne med, så ikke vet jeg.. Har hatt to meget intense fødsler, men de har vært kjppe og da er det greit..

Skrevet

Jeg hadde planlagt keisersnitt i uke 34 med min datter pga svangerskapsforgiftning. Min datter veide da 3104 og var 50 cm lang. Er nå i uke 32 og lillegutt veier allerede 2250. Dette er pga min diabetes (type 1). Min lege sier at jeg ikke vil komme til å gå over tiden pga diabetesen men kan bli igangsatt rett før. Helst ville jeg ha hatt keisersnitt denne gangen også, men legen mener at det kan være greit med en normal fødsel. Er selv meget usikker da jeg er ganske liten av vekst og med en stor baby i magen....vel vet ikke hva som skjer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...