Gå til innhold

Spm om mais i bæsjen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når lillegutt har spist mais, kommer den hel ut. Kom til å tenke på... Hvorfor blir ikke den omgjort til mais???? Alt annet blir jo det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer du på hvorfor bæsjen ikke blir gjort om til mais, eller maisen til bæsj?

;o)

Helt vanlig at enkelte ting ikke blir fordøyd. Mais er vel en typisk sånn ting, drueskall også, og brekkbønner.. Husker da snuppa begynte å spise så kom det mye gult og grønt helt ut.. De på hs sa at det var helt vanlig.

Skrevet

hehehe, les spm ditt en gang til, lærern... :-p

Men altså - godt spørsmål! Her kom det en cherrytomat en dag!! :-o

Skrevet

Mais kommer jo helt ut hos oss også.. Hørte en forklaring engang..., men husker ikke hva det er nå.. Kjente en som nektet og spise mais.., det kom jo helt ut igjen så hva var vitsen.. hahaha.. =)

Skrevet

Ooops... gikk litt fort i svingene her, ja. Lurte seff på hvorfor maisen ikke blir til bæsj, og ikke motsatt. Det er da grenser for mirakler hehe.

Vet det er normalt, men bare lurer på hvorfor det er sånn. Hva er det med maisen som gjør at den ikke blir til bæsj???

Blekkspruten, si fra hvis du kommer på det.

Skrevet

Mais, bønner, rosiner, linfrø pluss en del andre ting kommer fort ut hele hvis de ikke er tygd :-) Helt normalt....magesyra er ikke sterk nok til å bryte ned maiskornet når det er helt.

Skrevet

Helt normal! Har du ikke hørt den ekle historien om de to homsene? :P

Skrevet

Jeg husker ikke alt.., men har noe med stivelsen i ytterlagene til det vi spiser.. Maiskornene bla har den sammensetningene som gjør at vi ikke kan fordøye det.. Vi fordøyer det som er inni.., men skallet kommer ut helt igjen.. Noe med at enzymene våres i kroppen ikke matcher bla bla bla-.. Noe i den duren og alt for komlpisert til at jeg klarer huske alt.. hehehe..

Skrevet

ok, takk for forklaring :)

Skrevet

Cellulose tror jeg det heter, vi kan ikke fordøye skall eller gressarter...derfor har feks kua flere mager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...