Gå til innhold

Større risiko å føde som overvektig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at overvektige har større risko for komplikasjon under fødsel?

I så fall hvilke?

Og hva regnes som "overvekt" i legenes øyner i dag?

Er selv 95 kg nå. Og har de siste ukene lagt på meg minst 1 kg i uka, så kommer vel opp på godt over 100 kg før jeg er ferdig med svangerskapet. Blir alt over 100 kg betraktet som overvektig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

100 kg vil si dødelig fedme eller noe i den duren :-(((( De regner ut Bmien din og utfra den havner du i en kategori.

F.eks er du 1.75 høy og veier 80 kg er du overvektig,er du lavere enn det skal det mindre kg til :-(

Ofte er det overvektige som får svangerskapsforgiftning, høyt blodtrykk, svangeskapsdiabetes osv og dermed kan det bli en vanskeligere fødsel med komplikasjoner.

Men det er ingen som kan si at fordi man er overvektig kommer man til å få en hard fødsel :-)

Syntes du skal kose deg jeg :-) Så lenge du har det bra og ikke er syk på noen vis er det sikkert helt okei å legge på seg 1 kg den siste tiden :-)

Lykke til så mye!!

Skrevet

jeg veide 120 i mitt forgje svangerskap nåla begynte på 97 og stoppet på 120 når jeg skulle føde jeg fikk blødpropp i beinet å blei satt i gang i uke 37 gikk veldig greit nå veier jeg 126 oh er 1,73høy så nåla stopper vel på 140 når jeg er ferdig tenker jeg men det går bra

Skrevet

heh, dødelig fedme var vel å ta litt hardt i?!

Det går ikke på kilo her. Er du 180 høy og veier 100 kg så er man jo ikke så veldig stor - feks.

Svangerskapsforgiftning vet man enda ikke hvorfor oppstår, så man kan heller ikke her si at overvektige har større risiko for å få dette.

Svangerskapsdiabetes kan man være mer utsatt for - og derav store babyer, men om man spiser sunt og beveger seg hver dag, så skal det mye til for å utvikle dette.

Store barn kan være resultat ved et usunt kosthold og eventuell diabetes. Og ved store barn kan det bli vanskelige fødsler - og det er vel her greia med at overvektige kan ha risikofødsler kommer inn.

Men altså - om man beveger seg hver dag og spiser sunt, så har man som regel et helt normalt svangerskap.

Skrevet

Nå har jeg allerede svangerskapsdiabetes, og går på kontroller hver uke for dette. Babyen min er helt normal i vekst hittil, så får håpe på at det fortsetter slik:)

Har ganske kraftig benbygnad, så når folk skal "gjette" vekten min så sier de heller 75, enn 95. Har ikke spesielt mye fett på kroppen, er bare vekta som er høyere enn hva den kanskje burde være.

Er for så vidt 165 høy nå da.

Men, kan ikke begynne å slanke meg nå akkurat.

Må uansett passe på hva jeg har i meg pga svangerskapsdiabetesen, så:)

Satser på at fødsel går bra for alle oss her inne:)

Lykke til alle dere damer her inne:)

HI

Skrevet

sist svangerskap stoppet vekta på 125kg ved fødselen, men fra første vee til jenta var ute tok det 4timer,idag er det 9dager til termin igjen så håper det går like greit denne gangen også!!

Skrevet

hei:-) jeg er sånn som deg.har høy vekt.men,kan ikke skjønne hvorfor.er 175,og en startvekt på 86 kg.men,er ikke tykk.nå er jeg oppe i 95.23+3 uker på vei.vekta har bare eksplodert.

Skrevet

Jeg var 125kg ved fødselen og hadde intense rier i 20 timer før barnet ble tatt med hastekeisersnitt pga ingen fremgang i fødselen. Ingen sa noe til meg om at det kunne ha noe med overvekten min å gjøre, men har hørt at overvektige oftere må ha keisersnitt....

Skrevet

Større fare for at fødsel ender i ks..

Jeg var 86 kg ved fødsel med første, endte i ks grunnet ingen framgang i fødsel etter 3 dagersvannavgang

Var 100kg ved fødsel med nr 2, 32 timer med rier, naturlig fødsel.

Begge kom derimot 6 uker for tidlig..

Skrevet

Ved sist svangerskap var eg 93 kilo når eg vart gravid. Eg var ganske aktiv og måtte legge om kostholdet pga gallestein. Da var det kun mager mat og ikkje sterk mat. Og pga det var ein del diabetes 2 i familien, så måtte eg holde meg unna for mykje sukkerinntak. Så eg lurer på om eg skal bruke same kosthold denne gangen og. Fekk ei jente på 50 cm og 3814 gr, og eg var visst 10 kg lettare etter fødsel. Klarte å holde vekta i 1 år.....

Men, no veit eg ikkje kva vei eg vil gå....

Skrevet

Ved min forrige fødsel hadde vekten nådd 115. Fødselen min gikk helt fint, kort og greit.

Da jeg kom hjem fra klinikken viste vekten 18 kg mindre enn da jeg ble gravid:)

Er nå 15 uker på vei, og vekten går nedover....MEN jeg spiser masse god og sunn mat:)

Skrevet

sist jeg ble gravid veide jeg 127 , gikk ned til 117 da jeg fødte, måtte settes igang pga at jeg lak fostervann.. jeg ar diabetes. det var aldri noe snakk om at jeg ville ha noe tyngre fødsel, eller at det var noe mere risikofylt.. eneste jeg måtte gjøre var å passe på blodsukkeret mitt under fødselen.. fødselen gikk bra, revnet ikke noe, gikk i dusjen etter 30 minutter..

håper dette hjalp..?

ja.. glemte å skrive.. jeg er 164 høy.. (eller.. hehe lav)

Skrevet

Himmel... har ikke tenkt på at vekta mi kan gi komplisert fødsel eller forvisning til spesialavdeling... Fikk litt hetta jeg nå....

Skrevet

Jeg vil bare presisere at de går utifra BMI FØR man blir gravid. Om man veier 100 kg og er 180cm høy på slutten av svangerskapet(satt på spissen) så er man da ikke overvektig.

Skrevet

oj, jeg har virkelig ikke tenkt på at alle disse tingene kan skje når jeg er overvektig...fikk litt sjokk! og gruer meg enda mer nå til å føde.... :s

har i tillegg sykehus og legeskrekk! hehe... føler jeg ligger gooooodt an da :P hehe

Kanskje jeg skal vente en stund til med å bli gravid...hehe :P

Skrevet

Nå føler jeg det er på tide med litt "brannslokking" her!

Her er mine fødselserfaringer:

jente nr 1: 4360 g, jeg veide 120 kg ved fødsel. Alt over på 2,5 t, uten komplikasjoner av noe slag. To sting, rett i dusjen!

gutt: 4900 g, jeg veide 142 kg ved fødsel. Gutten var 49 cm i hodet og derfor "stanget" han (noen begrensninger i bekkenet har de fleste!!) og pulsen ble svak. Det gjorde at han måtte tas med vakuum. Hele fødslen over på 2,5 t

jente nr 2: 4500g, jeg veide 148 kg. Registrert fødsel på 40 min. Helt uproblematisk.

Så, dere: klart det sikkert er best å være "a4-størrelse" helsemessig, også når man går gravid MEN: Også sylfider på 55kg kan få svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes og ellers alle andre problemer og komplikasjoner!

Og dere ; Jeg har ALDRI- tross alle mine kg- fått en eneste negativ kommentar pga vekta hos leger, jordmødre eller andre jeg har vært borti i forb. med graviditet og fødsel.

Så du: Lykke til med resten av graviditeten og fødselen når den tid kommer.

Skrevet

Jeg veide 122 kg (171 cm høy) da jeg ble gravid, og det alene gjør at jeg "må" føde på spesialavdeling. Men jeg er ikke lei meg for det, bare godt å bli passet ekstra godt på. Går ikke glipp av noen muligheter som andre gravide har, syns jeg... Man blir visst regnet som "risiko-svangerskap" ene og alene pga vekta. Jaja, greit nok, det er jo bare til hjelp for babyen...

Skrevet

Jeg synes det virker som om det er veldig individuelt dette her!

Noen overvektige har et helt normalt svangerskap uten komplikasjoner som følge av vekten. Jordmor og lege nevner ikke vekten, og man blir ikke sendt på glokusebelastningstest. Fødselen går som normalt, og ut kommer en baby som er akkurat passe stor.

Andre igjen har en lege og/eller jordmor som fra første stund snakker om vekt og risiko, sender deg på glukosebelastningstest og og ernæringsfysiolog og kaller svangerskapet for risikosvangerskap.

Kanskje de går litt bakover i slekta og ser på sykdommer der? Eller på din fysiske form og sykdomshistorie? Jeg tviler hvertfall sterkt på at alle overvektige får et svangerskap som blir betegnet som risikofylt...

Selv er jeg 110 kg og 10 uker på vei. Har enda ikke vært hos legen, og kjenner jeg gruer meg litt til den dagen kommer. Men - jeg har sagt at vi skulle prøve å bli gravide, og han sa ingen ting den gangen.

Dessuten er jeg i god fysisk form, ingen helseplager, ingen sykdommer i familien, lite magefett i forhold til hva kiloene tilsier (selvfølgelig er det fett der, men har ikke STOR mage), så jeg regner meg at jeg får en normal oppfølging :)

Skrevet

TAKK! Dette hjalp litt!

Var til kontroll i dag, er 17 uker og 101 kg.... hjelpe og trøste, men jeg føler meg lettere etter å lese det dere skriver her!

Forhåpentligvis går dette helt fint!

Skrevet

Gud hjelpe meg så godt det er å lese om at store damer også kan ha positive fødselsopplevelser. Jeg har to barn, en av hver, med begge var jeg såkalt "faretruende overvektig", men begge fødslene gikk supert. Skal nå ha nr. 3 på september og håper og tror at det skal gå bra. Jeg er 165 cm høy, 130 kg tung, 16 uker på vei og ikke lagt på meg noe ennå.

Skrevet

Jeg var 85kg når jeg ble gravid, og tror nok jeg har vært mer bekymret for vekta enn legen. Som han sier, du er aktiv, du trener og spiser sunt (jeg har lagt på meg ved to omganger pga sykdom og skade). Blodtrykket er heller litt lavt, og alle blodprøver er fine.... Har også vekta på rompe og hofter.

Selvfølgelig prøver jeg å legge på meg minst mulig før fødselen, MEN ikke bekymret....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...