Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal gjør.

Fødte lille gutt om søndagen og han har tatt puppen fra første stund, men sårheten kom og med en gang. Nå 2 dager senere blør jeg litt på den ene puppen. Vil jo helst amme, men det er så fryktelig vondt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner deg så godt, er ikke noe særlig med ømme pupper...

Et lite tips kan jeg da komme med:-)sånne kopper av myk plast, som man har utenpå puppene. Brukes inni bh-en, mellom ammingene.

Da kommer ikke brystvortene borti noe, og det er hull til lufting. Disse fikk jeg anbefalt av jm på sykehuset, og de funket kjempebra!! Merket er Medela.I tillegg smurte jeg med Purelan, salve av samme merket.

Lykke til, det går seg til, men er vondt ja...

Skrevet

Takk for det kanskje jeg skal prøve det, bruker sånne albue skjell nå, men vet ikke om de hjelper så mye. Men nå vil jo han ligge til puppen hele tida da. Måtte ta ibruk smokken i natt allerede.

Skrevet

jeg slet også med veldig såre pupper... så såre at jeg fikk skorper som aldri ble tørre... og de falt av og etterlot store krater i brystvorten.... uff... jeg minnes det med gru og er veldig glad for at jeg klarte å amme gjennom det... hold ut, det er så verdt det! Jeg endte med å bruke ammeskjold fra avent jeg da... neste gang skal jeg begynne før jeg blir like ille som jeg var denne gangen... det hjalp meg masse og etter 2-3 mnd turte jeg å slutte... da hadde puppene grodd skikkelig! smurte også med purelan... også brukte jeg albueskjell og masse luft mellom ammingene... bra folk må ringe på for å komme inn.. hihi.. gikk mye med puppene ute! Siten jeg hadde åpne sår tror jeg nok det også var derfor jeg fikk brystbetennelse 3 ganger... mye vanskeligere å holde alt av bakterier unna liksom... kan være greit å lese litt om bruk av ammeskjold... noen kan miste melk og utdrivning... jeg merket ikke noe av dette og lillegutt gikk veldig lett over på bare vanlig pupp når jeg sluttet å bruke ammeskjoldene også!

Skrevet

au ja..

jeg brukte melkeoppsamlere fra avent og albueskjell (apoteket)

de oppsamlerene var kjekke altså, for da kom det ikke noe innpå nipplene!

kjøpte smokk på sykehuset jeg, for snuppa ville bare sutte hele tiden

hold ut!!

:)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å være litt forsiktig med albueskjellene.

Det kan lett bli for tett, og da kan man få sopp.

Det er derfor de koppene fra Medela er så fine, de er det nemlig luftehull på:-)

Skrevet

Takk for alle tips. brukte skjold sist også, fordi han (storebror) ikke ville ta puppen, men det er liksom så kjedelig å bruke det når han (lillebror) tar puppen. Men kanskje jeg skal prøve det litt innimellom for å avlaste litt.

Skrevet

Merker foresten det at vorta er jo konstant våt med de skjellene, får bruke de litt mindre og kanskje kjøpe de andre skjoldene.

Skrevet

At babyen har feilt grep om puppen gir såre brystv.

Suger han slik at brystvortene ser skjeve ut etterpå? Men en gang du har rett ammemetode går det som regel bedre. mest mulig pupp i munnen.

se på ammehjelpen.no

Skrevet

Hei =) ' har en gutt på 5 uke,puppan mine ble bra for 2 uke sia... Har å veldig store pupper,å mitt råd e å ha ei pute som ungen ligg på mens du amma,sikt med brystvorta opp i ganen,så du får brystet godt inn i munnen på ungen,hvis den sug bare på brystvorta blir man ofte sår.. E grusomt vondt,æ grudde mæ hver gang æ skulle amm :-( Hadde skorpe på brystvortan,måtte mjuke opp skorpan med morsmelk før hver amming,så luft tørka masse å smurte purelan salve =) Æ holdte på å gi opp,va innom barselavd på sykehuset for råd også,nu går det som en lek,å amminga gjør ikke vondt mere =)

Skrevet

jag brukte ringblomstbalsam, fungerte veldi bra, finns litt olika merken men den jag likte best var av merket Sano, Calendula-Balsam. ca 25kr for en liten box :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...