Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

VI lurer på og kjøpe hus snart,og da lurer jeg på om det er noen fordeler ved å være gift? Stiller man da sterkere med tanke på lån?

Har og hørt at det er skattefordeler ved og være gift?

Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere vil være i skatteklasse 1 dersom begge har fast inntekt. eneste som forandrer skatteklassen deres som gift, er at bare den ene av dere har inntekt.

KLart det er fordeler med å være gift!! Men det virker som du mente kun økonomisk?? :o)

Skrevet

Som gift kommer dere i skatte klasse 1E om dere begge har inntekt. Dere kan også lettere sjonglere med fradrager som gift.

Om dere kjøper hus og får barn og ikke er gift , arver dere ingenting fra hverandre om en faller bort. Det tilfaller da barnet / barna.

Skrevet

Hvilke andre fordeler får man ved og være gift?

Kan veeeldig lite om dette:)

Skrevet

litt dystert dette. men da søsteren min døde var det en kjempe fordel at hun var gift (for mannen sin del)

alt løste seg mye lettere i forhold til skifteretten og arv

mye enklere i fohold til den nyfødte babyen, rettigheter hos nav og slikt (ikke at de er så hjelpsomme da) slik etterlattepensjon, barnepensjon og sånn.

det er klart definert hvem som skal få hva (av ektemann og barnet)

man slipper å bevise samboerskapet og ikke minst, farskapet (sykt)

systemet er veldig bygget opp rundt at man skal være gift, dårlig gjort ja, men sånn er det bare. svogeren min ble spart for masse ekstra stress og det var lettere for oss rundt å rydde opp.

så det er en stor fordel i å være gift iforhold til sosiale rettigheter.

Skrevet

Så leit at du har mistet søsteren din:(:(

Stiller man sterkere når man skal søke huslån,om man er gift,enn om man bare er samboere?

Skrevet

Ja, dette lurer jeg også på...

Virker som om det kun er dersom det er barn med i bildet og da i tilfelle dødsfall og oppgjør at det er lurt å være gift.

Men for de som ikke har barn da?

Synes det burde være NOEN fordeler dersom to personer velger å binde seg sammen! :-)

Selv om det nesten ikke er praktisk mulig i dag, så burde vi kanskje ikke falle inn i vanen med å være samboere med våre kjære slik at de "får melke kua uten å kjøpe den" eller hvordan det ordtaket nå var!

Men jeg finner jo ingen gode nok argumenter til at han vil endre på hvordan vi har det i dag, og bruke masse penger på bryllup uten at det eeeegentlig blir noe annerledes... Det må da være noen skattefordeler eller noe slikt i allefall?

Skrevet

Vi fikk huslån før vi giftet oss så det vet jeg ikke.

Men jeg jobber ikke, så etter at vi giftet oss så fikk mannen min skatteklasse 2. Så han har mange tusen mer utbetalt i mnd! :-)

Så for oss var det veldig lurt økonomisk sett og!!

Skrevet

Hvis dere ikke har samboerkontrakt/testamente og dere ikke har barn går arven automatisk til hans del av familien (dvs ikke du) hvis samboeren din dør (og motsatt hvis du dør, selvsagt). kan fort stå på bar bakke, da, ja.

Skrevet

Jeg er ikke gift, men har skrevet sambokontrakt og gjensidig testamente før vi bestemte oss for å få barn. Lån var ikke noe problem når vi tok opp det sammen. Føler at jeg har like rettigheter som en som er gift i og med at vi har ordnet disse papirene gjennom advokat. Det vi mangler nå er gjensidige livsforsikringer slik at hvis en dør vil den andre kunne betjene lånet alene. Men dettte er jo like viktig for de som er gift;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...