Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen partier ønsker å innføre karensdager ved sykdom. Det vanligste er vel å foreslå 1 karensdag, 2 dager med 50% lønn og resten med 90% lønn. Hva synes dere om et slikt forslag?

Personlig synes jeg det er mye posetivt i det. For det første er det en del som har dårlig arbeidsmoral og som med dette forslaget ville måtte betale litt selv når de er "syke".

For det andre kan det hende at de som har god moral på dette området slipper å ha så dårlig samvittighet om de blir borte en dag eller to.

Et slikt lovendring ville muligens også gjøre at folk ble litt mer forsikktige med egen helse og at de ble flinkere til å si ifra om arbeidsforhold som kunne føre til sykmeldinger.

Sykefraværet i dag er i hvertfal alt for høyt så noe bør gjøres, både når det gjelder korttidsfraværet og langtidsfraværet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville føre til høyere sykefravær, tror jeg.

For jeg ville ikke ha råd til å være hjemme fra jobb med mindre jeg ikke kunne stå på bena, og da ville jeg ha smittet andre med omgangsyke, influensa o.l hver gang.

Dessuten er det ikke korttidsfraværet som utgjør det største problemet.

Skrevet

Nå viser vel forskning på området ( bla fra sverige som har to karensdager før sykepenger) at sykefraværet der har økt etter innføring av karensdager.

Dels skyldes dette at flere presser seg lengre og dermed trenger lenger tid til å komme seg igjen når de først er sykmeldt ( altså; istedet for å ta to dager når man trenger det drøyer man det en uke ekstra og trenger dermed en uke før man er arbeidsfør igjen ) og dels er motivasjonen for å prøve seg raskt tilbake i arbeid når man først har brukt (les betalt) to dagers lønn på å bli syk mindre, riskierer jo da bare å miste to dager til med lønn hvilket mange desverre ikke har råd til.

I tillegg er det jo langtidsfraværet som er utfordringen både i Norge og Sverige, skremmende stor prosent av de som er fullt sykmeldt i over 6 uker kommer aldri tilbake i full jobb ! ( noe som er bakgrunnen for bla IA ordningen og innføringen av tidsbegrenset uføre samt NAV reformen..) .

Tror ikke det er noen kjappe "fasitsvar" på dette problemet desverre..

Skrevet

Jeg ble litt avbrutt her i sted.

Jeg synes faktisk at det å ha råd til å være syk er et av de godene vi skal verne om. De fleste av oss får en influensa eller omgangssyke en gang i året, og vi som har små barn får gjerne fler.

Jeg ville som sagt ha fått store problemer hvis det ble innført karensdager. Jeg ville ha karret meg på jobb, og ikke bare smittet mine kolleger og elever, men også ha blitt skikkelig syk flere ganger. Og som noen andre her sa, forskningen viser vel egentlig at karensdager ikke har ført til noen nedgang i kortidssykefraværet.

For å si det sånn, hvis jeg hadde måttet være hjemme i tre dager, hvor av en uten lønn og en med halv lønn, skulle jeg vært bra sikker på å være 100% frisk før jeg gikk på jobb igjen feks en fredag. Tenk hvis jeg da ble syk på mandag igjen og fikk en ny karensdag?

Jeg tror ikke det er veien å gå.

Og hvor er forresten alle de som har så innmari dårlig arbeidsmoral? Jeg kjenner ingen av dem.

Skrevet

Henger meg på den der, mange har ikke RÅD pga at økonomien er så pressa fra før av. Redd det fort vil ramme småbarnsforeldre som er utsatt for mere smitte enn feks de som ikke har barn også...med tanke på omgangsjuke osv..

Hva med sykt barn? Skal det gjelde der også? La oss si at et par har 3 barn, ene uka blir først det ene barnet sykt og en av foreldrene må bli hjemme, noen dager senere barn nr 2....og enda noen dager barn nr 3, foreldrene har selvsagt vært på jobb en dag eller to mellom, da går de fort 3 dager uten inntekt pluss enda flere med redusert inntekt, kansje har de en økonomi som er knap fra før også.

Skrevet

Jeg kjenner faktisk en del med en laber arbeidsmoral.

Eks 1.

Venninne som er sykepleier, ender altid opp med 1-3 "sykedager" etter at hun har hat ferie. Hun er rett og slett så sliten når hun kommer hjem (gjerne hjemkomst 2 timer før hun skulle vært på jobb) at hun ikke orker å gå på jobb.

Eks 2.

Ivrig fotballspiller som er livredd for å være syk når det er viktige kamper. Tar seg gjerne en tredager om han kjenner det minste gruff i halsen for å være på den sikkre siden, men skofter ikke trening.

Eks 3:

Mn søsters svigermor bruker gjerne egenmelding innimellom for å se etter barnebarna sine når det er planleggingsdager ol.

Jeg ser selvfølgelig at det vil være ulemper med en slik ordning, men for noen tror jeg det ville vært veldig bra.

Skrevet

Så enkeltes latskap og dårlige moral skal da gå utover de som har god moral og som faktisk ER syke og BØR holde seg hjemme? I mine øyne er det svært urettferdig.

Skrevet

Det er dessverre ofte slik at noen ødelegger for de mange.

Skrevet

Men da er kanskje ikke det å straffe de som har behov for systemet rett veg å gå ??

Allerede i dagens system KAN en arbeidsgiver frata arbeidstaker retten til f eks egenmelding på bakgrunn av de eksemplene du skriver over her.. tror dette er en mulighet som benyttes alt for lite !!

Dersom disse må ha legemelding fra dag 1 vil jo deler av problemet du beskriver være løst.

Det jobbes også mye fra NAV`s side ut til legene i forhold til rett sykmeldingspraksis ( noe det også klages over her inne ;-)

slik at kun de som fyller vilkårene i loven med sykdom skade eller lyte får sykmelding. Det er også innført en tettere oppfølging av sykmeldte ( som jeg også konstaterer at enkelte her mener er en uting;-) for å få folk rasker ut i arbeid igjen og sile bort de tilfellene hvor sykdommen nok er mest "vondt i arbeidsviljen"..

Skrevet

Jeg er delt på dette.... Vi i helsevesent må jo av og til være hjemme av hensy til våre pasienter. Hadde vi hatt en annen jobb kunne vi gått g snørra i vei der...... Ikke rett at jeg skal måtte svi for det.

Skrevet

Samme med de som jobber i barnehager ol. hvis de har så mye som mistanke til omgangsjuka så skal de jo holde seg hjemme helst.

Karensdager skaper flere problemer enn de løser. De må finne andre løsninger på problemet.

Feks et godt arbeidsmiljø vil få ned mye fravær, så dette bør arbeidsgivere heller satse mere på.

Skrevet

Noe må gjøres i dette landet. Er jo helt tragisk att vi har flest uføre og den beste levestandaren. Noe stemmer ikke. Litt lett sitte på stumpen hjemme.

Har selv vært alvorlig syk og er veldig gla jeg bor i dette landet så jeg fikk sykepenger. Jeg er åpen person var hele tiden i kontakt med arbeidsgiver og lege. Fikk prøve meg frem i jobb. Fra full sykmeld til aktiv til 50 prosent stilling til 100 prosent. Syntes alle etater burde samarbeide slik att det enkelte individ kommer seg raskere ut igjen. Mer enn de er i dag.

Karensdager er jeg på en måte for men trist det skal gå utover mennesker med god arbeidsmoral. Men desverre tar slike personer andre med seg i spiralen.

Noen ganger skulle det vært lettere gi folk fyken. Noen etater virker som værna bedrifter.

Skrevet

Men du mammatil2osv. Karensdager påvirker jo ikke hvorvidt folk blir ufør eller ikke! Det eneste man oppnår med karensdager er at folk som er syke enten går syke på jobb eller blir trukket i lønn for å være syk.

De som blir uføre, har nok vært sykemeldt såpass lenge at karensdagene er passert for lengst.

Og heller ingen av de andre tingene du nevner har med karensdager å gjøre.

Skrevet

Jeg vet men det jeg mente var att noe må gjøres innen hele systemet ikke bare de første dagene. En flott måte for de litt snufs ringe si jeg er syke eller jeg trenger å lage invitasjoner til bryllupet mitt personer til å tenke 2 eller 3 ganger. Men man må også gjøre noe for de som har vært borte leeeenge som trives godt hjemme ikke har så lyst begynne igjen også de trenger ett spark bak.

Skrevet

Jeg er helt klart FOR karensdager! Synes det er helt sinnsykt at arbeidsgiver faktisk må stå for 16 dager ved sykmelding også - men det er selvfølgelig en grunn til at Staten fraskriver seg regningen, de har sett hvor dyrt det er! :-(

Skrevet

Hmmmm....i grunn et godt argument, hsuker hvor irriterende det var da samboeren var daglig leder og måtte jobbe dobbelt så ikke utiken skullle gå med underskudd for å dekke opp fraværet, men alt i alt...mye som taler imot også, men fra arbeidsgivers ståsted så hadde det vært svært svært gunsig,

Skrevet

HAr det i Sverige, og i min bransje fungerer det iallefall slik at folk sjelden er syke pga "småting". Da jeg jobba i Norge hadde jeg mye lettere for å ta ut sykedager selv om jeg ikke var heeeelt på felgen. Jeg tror det er bra med karensdager. Norge har et luksussystem med at man får hundre prosent når man er syk og at man kan ta ut 3 dager 4 ganger i året uten sykemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...