Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Når defineres gulp som spy? Jeg ar en liten en som gulper mye...
Ung kvinne Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Når hun spyr så kommer all melken opp igjen. Når de gulper så kommer bare en bittelitt. Min datter har spydd noen få ganger - spesielt i begynnelsen da jeg ga henne alfor mye melk fordi jeg trodde hun var sulten, men så var det bare sutte behovet
StoltMammaForFørsteGang Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Da har nok min lille spydd noen ganger. Vil kanskje ha behov for mat igjen ganske fort da, hvis alt kommer opp?
Ung kvinne Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Ja det vil hun nok, det trengte min datter. Ble sulten igjen ganske raskt for den lille magen ble jo helt tom. Men kanskje hun fikk litt for mye den første gangen - grunnen til at hun spydde? Hvor gammel er babyen?
StoltMammaForFørsteGang Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Han er 8 uker og svært glad i mat... noe som fører til at mye kommer opp (selv om det har bedret seg noe). - eller hvertfall pupp... Jeg er nødt til å begrense han.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 Forskjellen er at når en baby gulper så bare kommer det opp.. Det kan være store mengder selvom det bare er gulp! Hallo,hørt om sprutgulp? Når h*n spyr,så hører du brekningen i forkant.
Ung kvinne Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 nei det har jeg aldri hørt, brekninger før spy - trodde sprutgulp var spy jeg når det var så store mengder og det er en så liten baby. har bare opplevd sprutgulp.
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 25. mars 2008 #8 Skrevet 25. mars 2008 JM sa til meg at hvis babyen bare har sprutgulp er det noe feil med lukkemekasismen ned til magesekken.. vet ikke om noen andre har hørt dette jeg??
mamman til to gutter Skrevet 25. mars 2008 #9 Skrevet 25. mars 2008 Er vel ingen definisjon på når gulp blir til spy... Jeg kaller det gulp så lenge det er vanlig gulp etter spising selvom det er mye og selvom det er sprutgulp. Spy mener jeg når det er feks pga omgangssyke eller klumper i maten el som gjør at han brekker seg og så kommer det masse opp. Jeg fikk beskjed om at hvis mini sprutgulpet ofte og det ikke ga seg etter noen uker, så måtte jeg ta kontakt med helsestasjonen for at de skulle kunne sjekke det bedre (det vil vel egentlig si henvise oss videre). Det sa hs når hun var på hjemmebesøk etter et par uker og mini hadde hatt 2-3sprutgulper. Heldigvis gikk det over av seg selv. Og de kan gulpe mye uten at det er fordi de har spist for mye, så jeg ville ikke begrenset matingen så lenge det bare er mm han får, er det mme har jeg ingen erfaring og kan ikke komme med tips.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 Vil ha svar for smartinger, ikke deg! HI
Hilsen Aud Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 Hvis du er usikker så er det kanskje gulp. Jeg var nett som deg, syntes småen gulpet vel mye. Lurte ofte på om det var gulp eller spy siden jeg syntes det såg så mye ut. Fyllte fort hele håndflaten og litt til. Men da han faktisk spydde, da var jeg ikke i tvil lenger. DET var virkelig noe helt annet og ikke til å ta feil av. Snakk om mengder!
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #12 Skrevet 26. mars 2008 Vesla mi (10 uker) er helt drøy når det gjelder gulp/spy. HS sa det mest sannsynlig kommer av at hun er glupsk. Fikk beskjed om å ta pauser i måltidene for å rape, og det hjelper !
2søtesmåh Skrevet 26. mars 2008 #13 Skrevet 26. mars 2008 Her hjemme sier vi at små barn bare gulper, uansett hvor mye som kommer opp. Også om det er "sprutgulp" som skyldes feil på lukkemekanismen. Spying er noe man kun gjør når man har fått omgangssyka,- og som regel merker man forskjell. Om noen velger å kalle mye gulp for spy, så er det ok, men vi forbinder spy med å være smittetet av noe (evt matforgiftet)..... Litt greit å skille det slik. Har ikke møtt noen som har vært i tvil om hva som er spy iallefall, samme hvor mye bebyen har hatt som "vane" å gulpe )
Legekjærringa Skrevet 26. mars 2008 #14 Skrevet 26. mars 2008 Jeg har hatt/har en skikkelig gulpe-baby, og det kan komme veldig mye opp når han gulper. Det ser mye ut fordi melk som kommer opp kan være blandet med magesyre. Hvis melken har vært i magen en stund så kan det være litt mer konsistens på melka...nesten cottage chees aktig. Alle babyer har dårlig lukkemekanisme mellom magesekk og spiserør, noen mer enn andre....derfor kommer melka i retur lettere. Noen har sprutgulp og da har de en tilstand som heter refluks. Man gjør ikke noe med gulping hvis babyen legger fint på seg. Dette går over av seg selv, men kan vare noen ganger til de er ca. 1 år gamle. Når man har sette en baby som kaster opp så er man ikke i tvil; brekninger, magen kan bølge seg, og uttrykket i ansiktet (nesten kvelning). Som regel tømmer magesekken seg helt. De som gulper mye kan også bli sultne etter kort stund.
Mamsen og lillegutt Skrevet 26. mars 2008 #15 Skrevet 26. mars 2008 gulp er uten brekninger.... spy er med brekninger. Min mor sier at mini spyr når han gulper,og det irriterer meg. For spy høres så ekkelt ut. (er kanskje bare meg?)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå