Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Gutten vår på snart 3 år har virkelig problemer med å sitte stille. Derfor er det vanskelig å holde han ved bordet når vi spiser. han er ikke noe middagmenneske heller og det gjør ikke akkurat saken lettere. Når han sitter foran tv, er han rolig. men jeg synes det er skummelt å gi han de vanene. Hva tenker dere rundt dette? Er det dumt for senere å la han spise litt her og der? Hvis vi er strenge og bare gir mat ved bordet, blir det hyling og lite hyggelig. Og det er jo ikke noe særligdet heller.
Duracella Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Syns det er en grei regel at han må spise ved bordet som oss andre, men han går fra bordet når han selv vil. Men det er klart, da måltidet så er over, blir maten ryddet bort og da nytter det ikke å være sulten 15minutter etterpå. De venner seg til det etterhvert, men det er lov å prøve seg, vet du. Tror dere kan komme til å angre på "spise litt her og der"...... Ser for meg mye dobbeltarbeid med mat, pluss søl og sånt. Ris til egen bak.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Jeg har en aktiv krabat. Da han var 2 år og 4 mnd, synes jeg han var moden for å bli stilt krav til mht å sitte ved matbordet. Og det ble en kjempejobb (5-6 mnd med mye strev), og innimellom må jeg fortsatt hente ham og sette ham på plass, og innimellom må jeg sette ham i stolen på stua (hvis han bare tuller eller lager kvalm ved bordet). Stolen ble forresten introdusert da han var rundt 3, frem til da ble han alltid hentet inn og satt på stolen ved bordet. Jeg er konsekvent, men snill og mild. Nå synes han det er skrekkelig ikke å få sitte ved bordet, og roer seg fort, ber om unnskyldning og spør om å få gå ut av stolen. Det har vært en kjempejobb, kanskje fordi dette er et barn med fart i. Men på den annen side har han lært å spise pent, og oppfører seg ofte som en drøm. Da synes jeg det er verdt det. Målet er hyggelige, rolige måltider hvor alle spiser det de blir servert og ikke prater negativt om maten. Jeg føler vi er på god vei! Jeg gleder meg når jeg lager maten, fordi det er så hyggelig når alle er samlet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå