Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 I dag har jeg søkt 10 studier på samordna opptak, bare for å sikre meg at jeg kommer inn på noe som jeg kan ta permisjon fra mens jeg får penger fra Lånekassen. Et styr med disse pengene. Skulle selvfølgelig ventet med barn til jeg hadde jobbet en stund, men det klarte vi ikke;) Flere som må ty til lånekassen for å overleve neste "skoleår"? Og når kan man egentlig søke om engangsstønad? Utbetales jo tidligst etter 26 uker, så må vel søke snart? Jeg er i uke 21, forresten.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 så vidt jeg vet har du krav på engangstønaden også
Divamamma fødte 16.08.08 Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Jeg er nå 21 uker på vei, og skal søke i løpet av denne uken... (engangstønaden)
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Jeg må ty til lånekassen ja;) Er vel i akkurat samme situasjon som deg-klarte ikke vente vi heller;) hehe..Er ferdig utdannet nå til våren og skal søke masse bare for å være sikker på at jeg har en plass til høsten. Men ikke så enkelt å finne noe å søke på egentlig...må jo være mer enn 60 stp og sånn overfor lånekassen føler jeg at det jeg søker på må være litt som en "påbygging" på den utdanningen jeg allerede har..:/ Selv om det ikke har noe å si egentlig... Skal ikke ha engangsstønad jeg, så jeg vet ikke åssen det fungerer. Jobber 50% ved siden av studiene:)
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Er det ikke sånn med den engangsstønaden at de på NAV ikke behandler før de har papirer (kopi av helsekort eller noe) fra lege/jordmor som er skrevet ut/datostemplet etter at man har passert 24 uker eller noe? Så hvis man leverer søknad i uke 21 så blir den bare liggende på vent i noen uker til man kan levere papirer fra en kontroll foretatt etter uke 24? (eller kanskje det til og med var uke 26)
Divamamma fødte 16.08.08 Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 Det sa de ingenting om til meg, og hvis du ser på nav.no eller på søknadspapirene så står det ingenting om dette. Det står bare på nav.no at engangsstønaden kan bli utbetalt etter at svangerskapet har vart i 26 uker. Altså fra uke 26 og ut..På søknadspapirene så står det kun at jeg trenger en legeattest med når jeg har termin.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 Forrige gang jeg søkte engangsstønad holdt det med legeattest, og sendte søknaden i uke 22 ell noe sånt. Denne gangen fikk også jeg beskjed fra NAV om at attesten fra lege/jm måtte være stemplet etter fullgåtte 26 uker og at jeg måtte regne med 4 ukers behandlingstid etter det. Mao vil jeg ikke få stønaden utbetalt før i uke 30+...Weird!
Divamamma fødte 16.08.08 Skrevet 26. mars 2008 #8 Skrevet 26. mars 2008 Varierer kanskje fra kontor til kontor..
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #9 Skrevet 26. mars 2008 Regelverket skal være det samme i hele landet, selv mistenker jeg de forskjellige saksbehandlerne for å være en årsak til alt rotet.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #10 Skrevet 26. mars 2008 Jeg søkte for et par uker siden (er nå i uke 28), og fikk beskjed i dag om at pengene blir utbetalt i løpet av uken. Leverte med enn "bekreftelse" på graviditeten fra jordmor etter ordinær UL i uke 19... Engangsstønad altså.
junijente fikk julijente Skrevet 26. mars 2008 #11 Skrevet 26. mars 2008 Jeg skal også "gå på skolen" til neste år. Er ferdig med bacheloren min nå til våren, så blir ett år til med studier - i alle fall på papiret. Jeg er så "heldig" å gå på en skole med lite søkere, så jeg er ganske sikker på å komme inn på et ettårig studium på samme sted, og da tenker jeg at jeg kan ta et fag eller to om jeg orker og gidder, og hvis ikke, så gjør jeg ikke det :-) Selv jobber jeg en del ved siden av, så jeg satser nok på foreldrepenger i stedet for engangsstønad, tror det vil lønne seg for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå