Gå til innhold

Penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger så angrer jeg nesten litt på at vi ikke ventet med å bli gravide til jeg var ute i jobb. Misunner det å ha en fast arbeidsplass man tar permisjon fra, får penger fra, også kommer tilbake til. Men det får bli med neste barn :)

Men altså, jeg har termin sent på året, så skal følge undervisningen så langt det lar seg gjøre. Jeg skal bare ta et halvt år (men melder meg opp til et helt, slik at jeg får støtte fra lånekassa), så eksamen jeg går glipp av ved juletider har jeg tenkt til å ta våren 09.

Men så kommer det til dette med penger;

Skal jeg søke etter vanlig lån og stipend nå til høsten, også søker jeg på nytt etter fødselsstipend etter jeg har tatt permisjon fra skolen?

Jeg har tenkt til å gå hjemme i ett år, og får bare støtte fra lånekassa i 40(?) uker. Når ett år da er gått, skal jeg søke jobb. Hva skal jeg leve på det siste halve året (foruten mannen min) Får jeg barnebidrag? Bør jeg spare engangsstønaden og leve på den?

Har lest en del på nav, og her inne på bim, og skjønt at dette med gradert uttak for mannen er noe som lønner seg. Mannen min derimot, synes det å gå hjemme så lenge som 29 uker kunne bli litt for ensformig (her kunne jeg blitt veldig sur, men skjønner han på en måte litt også. Hadde jeg skullet tilbake til studiene hadde dette vært en perfekt løsning, men det skal jeg altså ikke). Også har jeg lest at i og med at mor ikke har opparbeidet seg rett til fødseslpenger, så får ikke far fedrekvoten?

Hva har mannen egentlig rett på? Har han noe å velge mellom?

Og en siste ting - kontantstøtten - når får man den? Kunne dette vært en løsning for meg de siste månedene før jeg skal ut i jobb? Kontantstøtte + barnebidrag + rester av engangsstøanden + mannen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk ganske OK å være studentmamma :) Fortvil ikke :) Jeg var i full jobb da jeg fikk første barn, men gikk frivillig tilbake til studiene fordi dette ga meg en fleksibilitet arbeidslivet ikke kunne tilby. Hvordan vi klarte det? Deltidsstudier + kontantstøtte + deltidsarbeid. Full kontroll over min egen hverdag. Frihet fra tidsklemme, karrierejag og usmakelig forbrukskultur :)

Lykke til og hils din mann og si at pappapermisjon er helt toppen. Både for han, for deg og for babyen.

Kos dere masse, ikke press deg til å fullføre fortest mulig, for du har all verdens med tid. Dersom du utsetter studiene et år, får du lettere barnehageplass, fordi du kan søke studentbarnehage, du får bedre tid til barnet (som jeg skrev tidligere) og det er en karrierefordel å ha slått seg til ro med mann og barn.

Klem fra en veldig fornøyd studentmamma, som har fått to barn under studier

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...