Gå til innhold

Noen som bor i USA her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åssen er det? Har dere barnehage? Kan noen fortelle litt fra sine erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, bor i USA. Datteren min går i Montessori-barnehage. Hvilke erfaringer ellers tenker du på? Jeg har 23 års erfaring med å bo i USA :-)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg er ikke HI, men jeg vil gjerne stille noen spm hvis du orker svare. Jeg vurderer å flytte til New York. Min kjære bor der og det eneste som holder meg tilbake er egentlig at jeg er så redd for at jeg ikke skal få jobb og at vi ikke skal ha råd til å leve. Han tjener ikke så godt, så vi ville fått det bedre økonomisk i Norge, men av andre årsaker kan ikke han flytte hit. Jeg lurer på om det er veldig vanskelig å få seg jobb der, og hvor dyrt det er med day care osv? Montessori er jeg veldig for, men det er jo veldig dyrt, vel?

Skrevet

Det er vanskelig å få arbeidstillatelse, ja. Vanskeligere nå enn da jeg fikk det. Den beste måten for deg er kanskje å gifte dere, men heller ikke da er det en selvsagt sak å få arbeidstillatelse (Green Card).

Men egentlig vet jeg lite om detaljer i det området. Jeg har hatt Green Card i 15 år, så jeg har ikke behøvd å holde meg informert om saken.

Kanskje du finner noe på nettet. Selv brukte jeg immigrasjonsadvokat.

Er kjæresten din far til barnet ditt? I så fall er det forhåpentligvis noe lettere.

Pris på day care varierer fra sted til sted - det er helt sikkert dyrere i New York enn i en liten by i Iowa, hvor jeg bor. For oss er barnehagen gratis fordi vi tjener så lite :-) og :-(

I Iowa og mange andre stater (vet ikke om det er alle eller hvilke) er det altså statlig støtte for day care for de som kan bevise behov.

Ikke så mye informasjon å få her, dessverre - til tross for mine 23 år i Statene! Håper noen andre kan være til mer hjelp.

Skrevet

Jeg bor ogsaa i USA. Har du utdannelse, og mulighet for aa faa brukt den her? Mitt inntrykk er at mange jobber er betalt mye daarligere enn hjemme hvis man ikke har det. Mye storre forskjeller paa folk her enn hjemme. Dessuten er NY en dyr by, spesielt husleie koster.

Har ikke provd barnehage her enda, da den lille bare er tre maaneder. Saa en imidlertid en i Washington, hvor en venninne hadde barnet sitt. Litt annerledes enn hjemme, da jeg ikke kan huske aa ha sett et uteomraade for barna. Ellers virket den grei nok.

Ellers er det dyrt med helseforsikring her, spesielt hvis man ikke er blandt de priviligerte med god inntekt. Flere 100 dollar i maaneden tror jeg (faar dekket min av arb.giver, saa er ikke helt sikker). Hvis man har utgifter som omerskrider hva forsikringen dekker, maa man betale resten selv, saa best aa holde seg frisk her :)

Andre sporsmaal?

Skrevet

Så kjekt med svar - tusen takk begge! Jeg har utdannelse, ja. Bachelor i teknisk oversetting. Oversettere er det jo bruk for overalt, men norsk er et veldig lite språk, så det spørs om det er mulighet for det i NY. Når det gjelder helseforsikring, tror jeg min kjære er dekket av jobben sin og at den også dekker ektefelle både vanlig og dental, så det er jo meget bra. Vi kommer nok sikkert til å velge giftermål for at jeg skla kunne bo der. Men green card må man vel likevel søke om og vente måneder på, selv om man er gift med en amerikaner?

Skrevet

Ja,du må fylle ut skjemaer selv om dere gifter dere. Det koster hundrevis av dollar å søke, og du får søknadskjema gjennom den Amerikansk ambassaden i Oslo.Du må dessuten gå til legen i Oslo (eneste de godtar), og der må du ta røntgen av lungene dine. Dette koster også litt flesk.

Det tar kjempelang tid. Tok to år å få sønnen min over til statene, da han var 18 år. Men det tar nok ikke så lang tid om dere er gift.

Han må vise hvor mye han tjener, og du må vise at du har plettfri vandel (fåes på politikammeret).

Men du får mere utfyllende svar om du kontakter ambassaden i Oslo.

Det er så mange nye regler etter 11.september 2001.

Ønsker deg lykke til.

Jeg synes det er et flott land å bo i.

Kanskje kan du få deg jobb gjennom et norsk firma? NRK? Hvemk vet hva som dukker opp for deg.

Skrevet

Hva angaar green card klarte en norsk venninne som bor her nede aa faa ordnet det i lopet av noen maaneder. De raadet henne ved den amerikanske ambassaden til aa gifte seg i Norge forst da det var lettere aa faa ordnet papirene fra Norge, enn i USA (hvis man kommer som turist, gifter seg, ogsaa soker..).

Hva gjelder jobb, saa kan du jo eventuelt vaere del av en oversetterstab i et eller flere byraa. Er faktisk del av en slik stab selv (og er IKKE oversetter..), da de var interessert i aa knytte til seg tolker med spesiell spraakbakgrunn. Det horer med til historien at jeg hittil ikke har faatt et eneste oppdrag med norsk, men et annet spraak jeg ogsaa behersker.. Jeg bor imidlertid i en liten by, og NY vil sikkert vaere noe helt annet.

Ellers er det jo kanskje mulighet for deg aa jobbe freelance for et selskap i Norge? Ikke saa dumt lonnsmessig, saerlig naa som kronekursen er saa sterk i forhold til dollaren.

Godt aa hore at dere er forsikret, det sparer en for mange utgifter.

Skrevet

Veldig informativt, dette her :-) Men når det gjelder green card; kan man ikke begynne å jobbe der før det er helt i orden? Man kan ikke jobbe i prosessen? Ingen vil vel gi meg jobb før det er i orden?

Skrevet

Jeg hadde midlertidig arbeidstillatelse mens jeg ventet på mitt Green Card, som tok fire år. Jeg lurer på om det visumet het H-1. Dette visumet ble beskrevet for meg som en godt bevart hemmelighet, og jeg fant ut av det gjennom immigrasjonsadvokaten min.

Jeg ville kontaktet en immigrasjonsadvokat, for det er mye papirarbeid og lett å gå seg vill og gjøre feil.

Lykke til!

Skrevet

Jeg anbefaler paa det sterkeste aa gifte dere i Norge foerst. Jeg reiste over paa saakalt Fiance Visa (forlovelsesvisum) og det tok nesten 1 aar foer jeg fikk det. Forloveden din maa bevise at han kan forsoerge deg og maa sende inn selvangivelsen for de siste 3 aarene. Det er en lang og kostbar prosess, og du maa gifte deg innen 90 dager etter innreise. Etter vielsen faar du midlertidig oppholdstillatelse i 2 aar foer du faar den permanente, dvs. etter 2 aar maa du sende inn soeknad om omgjoering av status fra midlertidig til permanent. Vaer klar over at du ikke har lov til aa reise ut av USA foer papirene dine er ferdigbehandlet og du har faatt status som midlertidig bosatt. Dette kan ta mange maaneder. Det som skjedde med oss var at mannen min fikk jobb i Europa i 2 aar og vi maatte forlate USA foer prosessen var ferdig. Dermed mistet jeg statusen min som midlertidig bosatt og vi maatte begynne paa nytt med hele greia da vi skulle tilbake til USA. Ettersom vi da hadde vaert gift i 2 aar, fikk jeg visum paa 10 uker og dermed permanent oppholdstillatelse med en gang.

Ang. barnehage fant jeg dette paa nettet:

According to the U.S. Department of Labor there are several types of child day care for youth under five: child care in a child's home; care in an organized child care center; or care in a provider's home, also known as family child care. Older children may participate in before- and after-school programs or private summer school programs.

Typical costs:

Assuming full-time day care for a 2 year old child on weekdays, according to Runzheimer International, the U.S. national average cost for full-time day care is $611 a month.

Large cities such as Boston and New York are most expensive, with average daycare costs of a little more than $1,000 a month. Contacting two KinderCares in the San Jose area about infant day care, we received quotes of $300-$330 a week, plus annual fees.

Cities like San Antonio, TX, and Jackson, MS, have the lowest average prices, around $350-$400 a month.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...