SkjønnesteLinus i verden:-) Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Gutten skal begynne i en familiebhg i april. De andre barna er alle 2-3 år og sovetiden der er fra kl.11 etter lunsj. Gutten vår er 1 år og sover vanligvis senest kl.10. Skjønner ikke hvordan han skal holde ut til 11 og hvordan i all verden de skal få i han mat når han er stuptrøtt?! Noen med erfaringer?Skjønner jo at de ikke kan ha forskjellige rutiner for alle barn, men han er jo så mye mindre enn alle andre. Eller er det bare en vanesak?
Babykilo Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Omtrent de tidene der er det i de fleste barnehager, og det er ikke så greit i starten, Men de venner seg til det. Gutten min sovna av og til i fanget før både lunsj og sovetid, og en gang ute på dumpa! Men etter en stund gikk det fint, han tilpassa seg og ble jo eldre. Jeg syns det var litt ille i starten. Men hvis de ser at han omtrent segner om, så legger de ham nok. Snakk med dem om det.
Sivalur Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Tror det bare er en vanesak. Vår begynte i barnehage da han var 14 mnd, altså litt eldre enn din. Frem til da sov han 10-12 og 15-16 på dagtid. Første dag i barnehagen var han oppe til 12, der spiser de nemlig lunsj halv 12 og sover fra 12 til 14/15. Han omstilte seg på en dag han, null problemer. Men har hørt om de som har slitt et par uker med å få til å omstille barna da. Nå stiller vi jo klokken til helgen, så når han er vant med å sove 10, så blir det plutselig 11, hvis du klarer å holde han på den tiden... Kommer an på når han er vant med å våkne da, om han kan sove den timen lenger på morgenen eller om han må opp en time tidligere da.
gærne ko Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Det er vel vanlig at dei tar hensyn til sånt i begynnelsen? Då sønnen min begynte i barnehagen var han 14 mnd og sov to ganger om dagen, en gong rundt 9-10 og en gong seinare. Og det fikk han lov til når han begynte i barnehagen og. Etter en mnd så hadde han samme soverutine som dei andre i barnehagen. Dei må jo ta hensyn til sånt, barn er ikkje roboter og treng litt tid til å tilvenne seg nye rutiner.
SkjønnesteLinus i verden:-) Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. mars 2008 Håper virkelig det, altså. Har snakket med hun dama der og hun sa at de da vil legge han når han kommer (ca.8:30), men det kan hun bare glemme. Så tidlig vil han ikke sove. Vi får se hvordan det går, bare det ikke går utover humøret hans og trivselen.
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 Gutten min faar sove en dupp paa morgenen i tillegg til duppen kl 11. Kanskje de faar til aa legge inn en ekstra dupp til gutten din i starten? Der gutten min gaar tilpasser de rutinene litt etter barna (dagmamma som passer tre barn inkludert hennes eget).
Mamman til M&E Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 Dette gruer jeg meg for også når gutten min om få dager begyner i barnehagen. Gutten min sover igjen ofte allerede kl 0900, men som flere sier her så går det seg nok til.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 25. mars 2008 #8 Skrevet 25. mars 2008 Det er gjerne sånn i barnehager, det er bra for både store og små at barna sover noenlunde samtidig. Vesla hadde to dupper om dagen før hun begynte, og de har latt henne ha det en stund, men så begynte de sakte med å venne henne til en dupp (tyner henne litt og litt for hver dag, det har gått overraskende bra). Nå holder det stort sett med en dupp. Hun begynte for halvannen mnd siden.
Mooncake Skrevet 25. mars 2008 #9 Skrevet 25. mars 2008 Jenta mi begynte i barnehagen når hun var 1 år. Der sov de fra 12 . De store barna sover kortere enn de små. De la henne litt tidligere og tilpasset spisingen til henne til å begynne med. Det tok et par uker, så var hun inne i rutinene på barnehagen. Det var ingen problem med å holde henne våken så lenge, barnehagen er såååååå spennende Vi tilpasset også hennes leggetid og stå-opp tid slik at hun fungerer i barnehagen. Rutinene vil gå seg til. Snakk med de ansatte slik at du føler deg trygg.
gammel røy Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 Snuppa begynte i barnehagen da hun var 9 mndr. Første luren var etter lunsj rundt 1130. Det gikk egentlig helt greit, men av og til måtte de minste sove en liten lur på ettermiddagen også (selv om vår lille ikke trengte det). Vi begynte å tilpasse sovingen og spisingen noe før hun begynte i barnehagen. De tilpasser seg som de kan i vår barnehage, der er en liten gutt som alltid har trengt mer søvn enn de andre, og han har hatt opp til 3 lurer om dagen dersom det har vært nødvendig.
julenissen Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 Veldig mye vaner dette tilsier min erfaring. Jeg begynte å gradvis legge sønn min seinere i mpneden før barnehagestart, da jeg viste at det der var sovetid ca 12 og vi hadde sovetid 10 hjemme. Gikk helt fint! Men barna er ulike og noen vil trenge lenger "tilvenning" på dette en andre.
Honningmelon Skrevet 25. mars 2008 #12 Skrevet 25. mars 2008 Er kun eldste som går i bhg, og han sover ikke på dagen lenger, men der får barna sove akkurat når de vil.
♥maxen min♥ Skrevet 25. mars 2008 #13 Skrevet 25. mars 2008 Det er en vanesak. I lillegutts bhg la de han til den tiden han pleide å sove til å begynne med før de fikk han over på samme tid som de andre. Tok ikke lange tiden før det var helt greit. Er helt vanlig med den sovetiden han får i sin bhg, så ikke bekymre deg for det! Barn blir påvirket av andre barn ang spising også, så når han ser at de andre spiser kommer han til å gjøre det samme. Spennende med ny bhg da, lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #14 Skrevet 25. mars 2008 Dette kommer til å gå helt fint. Ikke ta sorgene på forskudd. Vi lurte også på om vi måtte prøve å følge barnehagerutinene om sommeren før jenta begynte i barnehage i august i fjor - 12 mnd gammel. Men vi gjorde ikke det. Og det tok under ei uke før jenta vår var helt inne i barnehagens rutiner. Hun var vant til å sove fra 10.30, men i barnehagen ble hun ikke lagt før over klokka 12, og det gikk helt fint.
Kaja_07 Skrevet 26. mars 2008 #15 Skrevet 26. mars 2008 Lillegutt begynte å barnehage rett før han ble 1 år - og det var det samme der. En soving kl. 12. Han var vant med to sovinger , kl. 10 og kl. 14. Han begynner å vende seg til det, og sover heller lengre kl. 12. Foreløpig syntes jeg selv at det er tøft å holde han oppe til 12, så har hendt jeg har lagt han litt før i helgene. Men han er nok snart helt inne i den nye rutinen tenker jeg... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå