Gå til innhold

Jeg har blitt mamma (litt langt) - igangsetting før termin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var til vanlig jordmorkontroll onsdag 19. mars klokken 11.30, tre dager før termin. Da nevnte jeg at han hadde vært mye roligere i de siste tre dagene enn det som jeg syntes var vanlig. Jeg kjente stadig at han beveget seg, men litt mindre liksom. Jordmor var ikke så bekymret for han sparket henne i hånda da hun skulle måle magen, men siden det gikk mot påske ville hun ikke at vi skulle bekymre oss i helligdagene, så hun ringte føden og avtalte at jeg skulle komme opp og ta en CTG-måling.

Jeg spurte om hun kunne sjekke om det var noen tegn til at fødselen var nært forestående, for hvis ikke ville jeg ta en tur til Sørlandet eller noe sånt i påskedagene. Det anbefalte ikke jordmor, for det var 2 cm åpning og mykt og klart. Da var klokka tolv. Vel vel, vi dro over til føden for CTG og satt der og ble målt i en drøy time. Da trodde vi at de hadde glemt oss og ringte på personalet. Jordmoren som tok oss i mot kunne derimot fortelle at de ville prøve å ta vannet på meg eller sette modningsgele, for babyen hadde hatt to ganske kraftige pulsfall som de ikke likte. Jeg fikk helt sjokk, for jeg hadde overhodet ikke forestilt meg fødsel på det tidspunktet der! Jeg hadde jo ikke med meg noen ting!

Klokka to fikk jeg en fødestue og jordmor sjekket åpning før hun tok vannet, da var det 4 cm åpning – og det uten at jeg hadde kjent noe særlig annet enn murringer og et lett ubehag! Han hadde nok kommet i løpet av det neste døgnet uansett! Bare minutter etter vannet ble tatt kom den første rien og neste kom ti minutter etter. Samboeren min dro for å hente bagen og tingene mine og da han kom tilbake ca klokka tre var det bare 2-3 minutter mellom hver rie. Da begynte riene virkelig å gjøre vondt, og jeg ringte på jordmor. Det var allerede 6 cm åpning og jeg fikk lystgass. Min venn lystgassen og jeg jobbet oss videre til 10 cm åpning, men tidsperspektivet her er litt uklart. Tror det var full åpning rett over fire, men da dabbet riene av og jeg ble liggende med rier som ikke førte noen sted. Sånn lå jeg en stund til babyen begynt å få lavt oksygennivå og jordmor truet med at nå måtte hun kanskje ha legehjelp. Da fikk vi han ut på pur vilje og 16.53 var han født! Vitale mål: 3630 gram, 51 cm lang 36 cm hodeomkrets.

Måtte bare sy 6-7 sting. Og nå, seks dager etter fødselen merker jeg fint lite til det!

Jeg tror egentlig dette var en drømmefødsel for en førstegangsfødene! Det var veldig vondt da det stod på, men det stod jo ikke på så lenge!

Lykke til alle sammen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes ut som en fin fødsel ja, selv om det, som du selv sier, sikkert kom litt brått på.

Gratulerer så masse med lille prinsen! Kos dere! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...