Guttebaby:) Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Eller fødselsforberende kurs? Jeg er ei førstegangsfødende som lurer litt.. Har egentlig valgt bort dette da jeg føler det ikke er noe jeg trenger igrunn, men så er jeg i tvil.. dere som har vært på dette var dette lærerikt og matnyttig for dere? Hva gjorde dere der?
Solskinnsbolla & solstrålene Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Vi var på dette sist. Om det var så veldig nyttig, vet jeg ikke... Det ble jo pratet masse om selve fødselen, hva som vil skje, hva far bør gjøre osv, og så fikk vi omvisning på føden og på barsel. Omvisningen syns jeg var veldig grei å få med seg. Bortsett fra det, så var vel egentlig resten sånt som man stort sett vet fra før. Men dette er jo veldig individuelt da...
Guttebaby:) Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2008 Ja, det er det jeg også tenker.. At man som regel vet dette fra før.. Omvisning får vi jo i uke 34, men veldig usikker på om man trenger dette kurset....
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Kurset var en gjentagelse av alt jeg har hørt og lest, men veldig nyttig for kjæresten min. Dessuten er det jo uansett et tema gravide er interresserte i og mange mistorståelser fra blant annet denne siden ble oppklar. De gikk gjennom hvordan man kan forvente seg at fødselen blir, smertestillende, tiden etterpå osv. Hadde egentlig tenkt til å droppe omvisning, men det var veldig ok å se hvordan det ser ut på fødestueen, hvor man parkerer og andre praktiske ting som sikkert kan gjøre det ekstra stressende. Dessuten ble det på en måte mte mer virkelig når man først kommer dit. Så alt i alt er jeg glad jeg tok kurset..
Deidei Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Vi var på fødselsforberedende kurs (som det så fint heter nå..). Kommunen har ordnet med det. Vi var på 3 kvelder, med forskjellige temaer. Hadde en familieterapaut, helsesøster, jordmor på de forskjellige kveldene. Jeg venter mitt andre barn, men har aldri vært på noe kurs før. Sambo har ingen barn fra før, så dette blir hans første. Vi var spent på kurset. Litt vanskelig å si om vi fikk masse nyttig ut av det. Var selvfølgelig mye info, men ingen fødsler er like heller.. Men vi fikk mange tips om hvordan pleie forhold før og etterpå, tips fra helsesøster når babyen var ute, amming, div praksis ved sykehus,og en hel kveld med info om fødsel.. og den berømte fødselsfilmen..(var ikke så ille som gutta hadde forestilt seg heller). Men vi følte tilslutt at vi fikk noen sosiale timer felles med andre i samme situasjon, ble kjent med andre som venter i samme periode.. Så idag sitter vi med nye venner og selskap til trilleturer...
MurielAmanda Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 Vi var på et møte hvor de snakket om fødsel. Jeg hadde nok lest og hørt det meste fra før, men kjæresten syns det var veldig bra, fikk seg en liten vekker. Så var det omvisning på føden og det syns jeg var nyttig. Tilslutt en ammefilm som var helt grei, men ikke så mye nytt hvis man har lest mye på forhånd.
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 Vi skal på fødselsforberedende kurs ca. 1. mnd før termin. Vet ikke om det er så mye vits, men er førstegangsgravid og er først ut av venninnene mine så tror jeg vil føle meg litt mer trygg - selv om jeg hører andre sider at "alt kommer naturlig", og "du vet når... etc."..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå