Gå til innhold

Lurer ang. sykemelding...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først: Jeg har tre jobber. Den ene er en ca 45% fast stilling der jeg bare har jobbet i tre uker enda. Den andre er en 67% stilling som går over tre mnd. (kontrakt) Denne går ut om tre uker. Den tredje jobben er selvstendig og er sesongbetont ( sesongen starter for fullt om seks uker ca)

Jeg er nå ca 24 uker og har slitt med press i hodet og litt vann i kroppen de siste 6 ukene (blodtrykk og protein er fint) Jordmor ville egentlig at jeg skulle sykemelde meg sist jeg var der, for en mnd tid siden, men jeg ville ikke det. Men nå kjenner jeg at alt begynner å bli tyngre, jeg gråter mye, er trett, sliten og ofte sur når jeg er hjemme ( noe som går ut over alle de andre i familien)

Spm1:- Hvis jeg sykemelder meg nå har jeg da krav på sykepenger fra den jobben jeg har 45% stilling?

Spm2:- Har jeg krav på sykepenger fra den plassen hvor jeg har kontrakt etter at den er utløpt?

Huff... Vil egentlig ikke sykemelde meg da, for jeg får så dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiverne også, vet de sliter skikkelig med for få arbeidere allerede på den ene plassen... Er så fortvilt akkurat nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Du må være ansatt i minst 4 uker for å få sykepenger fra bedriften. Jeg tror ikke du får sykepenger ett kontrakten er utløpt.

MEN ettersom du har vært ansatt og mottatt lønn har du rett på sykepenger fra NAV. Ta kontakt med ditt nærmeste nav kontor!

Skrevet

Du har krav på sykepenger av alle jobber, selv om det bare er 45% stilling. Da skal du ha sykepenger for 45% stilling, hvis du skjønner..?

Når det gjelder den jobben hvor kontrakten snart går ut, så overtar nav utbetalingen etter at kontrakten er ferdig.

Jeg var vikar i en jobb, men hadde bare kontrakt ut februar. Jeg ble 100% sykmeldt da jeg hadde bare en uke igjen. Dette lønner seg faktisk, for da får man sykepenger selv når kontrakten går ut. Er bare det at nav overtar utbetalingen. Blir du sykmeldt etter at kontrakten går ut, har du ikke disse rettighetene.

Så, når du er så dårlig som du er nå, ville jeg sykmeldt meg med en gang. Da trenger du i hvertfall ikke bekymre deg for pengene.

(Håper du forstod dette. Bare spør hvis du lurer på noe mer, eller om det var noe du ikke forstod.)

Lykke til!

Skrevet

Glemte å si at du må selvfølgelig ha vært ansatt i 4 uker først for å få sykepenger fra bedriften, men selve %andelen har ikke noe å si.

Skrevet

du solskinnsbolla. jeg lurer på noe. jeg mister jobben grunnet sparetilltakt (typisk da å kvitte seg med den gravide) når jeg har 3 måneder igjenn før fødselspermisjon. fastlegen min har sagt at jeg skal derfor sykmeldes 1 uke før kontrakten går ut. (grunnet helsemessige årsaker så kan jeg ikke begynne i ny jobb hvor jeg ikke kan få tilpasset arbeid) Gikk det helt problemfritt for deg i forhold til NAV og utbetaling av sykepenger? er så bekymret for at NAV skal somle med utbetalingene/ ha andre rutiner osv. trenger å få den samme summen som vanlig.

hva slags dokumentasjon måtte du levere inn? lønningslipper? årsoppgave?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...