Gå til innhold

utvidet pappaperm forslaget.. kjempe bra!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

men jeg synes ikke det bør gå på bekostning av mors permisjon.

under svangerskapet og mens barnet er nyfødt og etter det og på sykehuset og overalt er det så syyyykt mye mas om amming, amming, amming, amming, at du må amme, husk og amme, amme riktig, amme lenge, amme hele jævla tiden omtrent, synes det var så mye mas om det at man får jo nesten prestasjons angst. man skal jo helst amme til barnet er 1 år får man beskjed om hele tiden, men hvordan mener de man skal få tid eller mulighet til det hvis far skal få av permisjonen til mor?

barnehageplass er jo et så stort problem overalt at det ville jo løst endel ting om far fikk være hjemme etter mors endte permisjon. så lenge det lar seg gjøre.

måtte bare si min mening selv om det sikkert har vært 1 million lignende innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

enig! :)

Skrevet

Amming er det dårligst argumentet av alle i den saken. Du kan fint amme selv om du går på jobb!

Etter at barnet er 6 mnd og bør ha begynt med fast føde er det naturlig å trappe litt ned på ammingen. Og om du likevel vil at poden skal ha morsmelk hver 3.time har du krav på ammefri, eller du kan pumpe deg.

Tror du at mødre i utlandet ikke ammer?

Ta vår egen Northernlights her, som fikk hele 10 UKERS permisjon, men ammet til poden var over 2 år

Skrevet

Husk at mors permisjon ikke utgjør resten av permisjonstiden utenom fedrekvoten. Mor har faktisk idag BARE forbeholdt 3 uker før fødsel (og fødes barnet før, faller disse ukene bort), og 6 uker etter. Ergo hun har ikke stort lengere permisjon enn far. Resten er til fri fordeling mellom mor og far. Synes de heller bør satse på å fedre like muligheter til opptjening som mor, så kanskje det vil være flere fedre som vil ta lenger permisjon. Jeg synes egentlig permisjonen godt kan utvides mer i sin helhet, slik at foreldre får mulighet til å være lenger hjemme med barna sine. Jeg er for valgfrihet. Men gi gjerne pappa lengere permisjon UTOVER de ukene vi idag har til fri fordeling.

Skrevet

Tommage, ikke alle bor like nært jobben som du. Og derfor har ikke alle mulighet til å ta ammefri. Jobber du f.eks på en travel sykehusavdeling har du rett og slett ikke tid. Ikke alle får til å pumpe heller. Og amming anbefales faktisk til barnet er to år, av WHO. Så du har et dårlig argument.

Skrevet

Her gjelder ingen generelle regler for alle, derfor er det viktig at vi har valgfriheten vi har nå,slik at enhver kan tilpasse permisjonen til sin særskilte situasjon.

(Hilsen en som fullammet i 7 og 8 mnd.)

Gjest Rebel + soggy bottom baby
Skrevet

Argumenter mot:

-Økonomiske problemer i de tilfellene der far tjener over 6G, der far er selvstendig næringsdrivende osv

-Problematisk at mor skal påtvinges3-4 måneder dersom hun ikke ønsker det,f.eks dersom hun skal begynne studier

-Problematisk dersom far er student og ikke ønsker å droppe ut av skolen siste 3 måneder for så å måtte vente et helt år for å fortsette studier.

-Frarøvelse av folks rett til selv å velge det som er best for dem

-Evt amming dersom mor pendler til jobb og ikke klarer å pumpe.

Hadde jeg f.eks skullet amme i min forrige jobb måtte sambo ha kjørt 45 min hver vei + ammingen. Hver ammetur hadde da tatt sambo 2 timer, og når han var kommet hjem igjen måtte jo han nesten ha kjørt igjen med en gang. J*** dyrt hadde det også blitt. Men ammer man ikke til ungen er et år er man en dritt allikevel.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Så må du legge til at det hadde vært jævla mange sure damer der ute som ikke liker å miste permisjonstida SI!:P

Men var det ikke slik at det var veldig mange damer som ville gjerne at far skulle ta ut mer, og mange fedre som ville ta ut mer permisjon? Da henger det jo ikke sammen at de ikke gjør det, for det var over 50% på begge gruppene, men jeg finner ikke denne undersøkelsen (var tall fra en debatt på tv2) Kanskje problemet ligger hos fars arbeidsgivere, og papirsystemet hos NAV?

Skrevet

Du har krav på en time ammefri, om du tar den midt på dagen eller tar fri den siste timen er vel ett fett?

Og ja, det anbefales til 2 år, men seriøst, hvor stor promille ammer til banet er 2 år? Bør mødrene få være hjemme til barnet er 2 år da? Det kan de faktisk, men om de velger dette frivilliug så trenger de ikke forvente å få betalt for det.

Og ditt neste argument, at ikke alle har råd til det? Da spør jeg igjen, hvordan klarer kvinner i andre land å amme barna sine, når de hverken har lang permisjon eller ammefri?

Vi er blitt temmelig godt vant i dette landet, og de færreste vil innrette seg strengere regler enn vi har nå. Mye vil ha mer!

Skrevet

Så lenge familier står i fare for å gå personlig konkurs dersom denne tredelingen skulle bli innført så er det kanskje ikke så rart at man blir litt sur, eller hva?

Skrevet

Helt enig med deg over her! Som jeg skulle sagt det selv.

Skrevet

Hmm- dette havnet feil - det var svar til ei lenger opp her som mente at man heller skulle jobbe for å få selvstendig opptjening av permisjonspenger til far. Og at hvis myndighetene vil tvinge far til mer permisjon, så kan de heller utvide dagens ordning og gi dette til far. (men dette er vel en løsning staten ikke har råd til tenker, jeg. Selv om jeg kunne fint tenkt meg at alle kontantstøttepengene kunne ha gått til noe sånt....men her stikker jeg vel hånden inn i et vepsebol)

Skrevet

Akkurat.

Blir dette innført kan jeg bare glemme å få unge de neste 5 årene - vi hadde nemlig tenkt at far skulle ha hele permisjonen mens jeg studerer videre. men nå tvinges jeg jo til å ta ut flere måneder. vanskelig å kombinere med studier og jeg gidder IKKE forlenge studietiden enda et år!

Skrevet

Mener du å si at en familie med 2 inntekter blir personlig konkurs hvis den med høyest inntekt må ned til 6G i 3 mnd?

Skrevet

Finnes mange andre tilfeller også .hvis mor eller far går på attføring.f.eks. Gir ikke rett til permisjonspenger, allikevel må man ta ut så og så mye permisjon. Da mister man en hel inntekt i flere måneder.

Har man da leilighet/hus må man gjerne selge. Får man ikke solgt da (ikke så lett i disse tider) kan man risikere å sitte igjen med en heidundranes gjeld til banken osv osv. Bare fordi staten skal leke mamma og pappa.

Skrevet

Tuller du med meg?? Tror du alle tjener 6 ganger grunnbeløpet??

Grunnbeløpet er på 66812 kr det.., regn selv!

Skrevet

Lurer litt på hvilken verden mange lever i - "på bekostning av mors permisjon" - det er bare 6 uker som er forbeholdt mor etter fødsel, like mye som far har i dag. Resten kan vi fordele akkurat som vi vil.

Og så lurer jeg på - hva slags forhold lever dere i, dere som må ha et lovforslag på dette?

Skrevet

Jeg er forresten fulltidsstudent med studielån og en ekstrajobb, mannen min jobber endel overtid slik klarer vi å betjene huslånet vårt samt sørge for mat på bordet. Ved et nytt evt. barn og denne tredelingen ville vi ha tapt mye over 5000 kr pr. måned og på en skjør inntekt er dette ensbetydende med konkurs.

Skrevet

Nei, men nå er det mange som gjør det likevel - både av mødre og av fedre=) Og da bør man egentlig få velge selv, og slippe å måtte selge huset for 3 måneders permisjon. (Ok, litt på spissen)

Skrevet

Hva mente du da? "Så lenge familier står i fare for å gå personlig konkurs dersom denne tredelingen skulle bli innført så er det kanskje ikke så rart at man blir litt sur, eller hva?" Hvorfor er det større sjanse for å gå personlig konkurs med en tredeling enn med delingen nå?

Skrevet

Nettopp, solstråle! Mor har ikke større permisjon enn det (pluss/minus de 3 ukene før fødsel), Det synes alle å glemme! Som jeg skulle sagt det selv. Klarer folk ikke å løse denne fordelingen på egenhånd, men må ha staten til å gå inn i parforholdenes private sfære!?

Skrevet

her er jeg veldig enig med deg. solstråle - det er IKKE mors permisjon. Men allikevel er jeg imot dette forslaget, av grunner nevnt over (kjapt sammendrag : selvstendig næringsdrivende, student,tjener over 6G - gjelder både mor og far. Pluss pendlere som vil amme)

Syns folk får velge selv.

Skrevet

Faktisk så har far rett til 2 ukers permisjon i forbindelse med fødsel (dog mange har ikke rett til lønn da), og føder mor 3 uker etter termindato sitter plutselig mor igjen med 3 ukers rett til permisjon med barnet, mens far har 8!

Skrevet

Hvis du leser mitt innlegg lenger ned, så skjønner du at folk som er avhengig av overtidstimer f.eks. vil tape disse når staten tvinger far ut i 3 mnd-permisjon..

Den delingen som er nå, tillater jo som kjent at far jobber under hele permisjonstiden og at mor tar ut hele.

Skrevet

Synes mor blir glemt i denne debatten. Det er tross alt mor som har født og gått gravid. Mange trenger god tid på å komme seg etterpå. Det er biologiske forskjeller på menn og kvinner, DET kan ikke sosialistene forandre på.

Hilsen tidligere SV tilhenger :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...