Mamsen med lillemor i magen Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Samboeren min og jeg sitter jeg og lurer fært på hva slags prevensjon vi skal bruke etter at nurket er kommet til verden. Sist anbefalte legen min minipille, men jeg blødde konstant i 3 mnd, og gadd ikke bruke det mer! Det har stått så utrolig mye negativt om ppiller i det siste, og har ikke lyst til å bruke disse heller (får også veldig vond menstruasjon når jeg bruker ppiller).. Samboeren min har tenkt litt på å sterilisere seg, men vi vil ikke gi fra oss muligheten til å få flere barn ved en senere annledning... Hva har dere tenkt å bruke som prevensjon etter at babyen er født? Burde jeg kanskje vurdere å sette inn en spiral eller en p-stav? Jeg er forøvrig bare 21.. Håper noen kan tipse oss litt
tixa*fødeklar* Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 Jeg hadde spiral før jeg ble gravid første gangen, etter jeg fikk jenta vår, og etter neste mann vil jeg ha hormonspiral.. Har vært veldig fornøyd med spiralen..ikke hatt noen plager eller ekstra blødninger..
*H* Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 jeg tåler ikke noe med hormoner, eller får så innmari mye bivirkninger (mye blødninger, menssmerter, vektøkning, slapphet, hodepine, minket sexlyst)... så på meg blir det nok spiral uten hormoner. Det syns min JM var et godt alternativ. egentlig skulle jeg sette det inn for 2 år siden, men kom aldri så langt hehe, så vi har ikke brukt noe prevensjon i 2 år!!) Vil ha nestemann om 2-3 år, så får ta den ut når vi kjenner det er på tide med en ny en. Har jo vært litt sånn "skummelt" med spiral før pga infeksjonsfare og mulighet for at man ikke kan få barn osv., men det var før. Ikke så mye av slike tilfeller her nå lenger. Så det er nok trygt å bruke. Vi er også bare 21... Så sterilisering her er uaktuelt hehe.
Kanutten:-) mamma til 2 Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Har selv store problemer med å finne rett prevensjonsmiddel da jeg reagerer veldig på hormoner. Etter jeg fikk førstemann, satt jeg inn kobber-spiral (var da 21) , blødde og blødde og blødde, trodde jeg skulle klikke.Ble iallefall helt feil for meg med mye mere blødninger og store smerter hver mestrasjon. Satt derfor inn hormonspiral, og den fungerte helt supert. Reagerte ikke på hormonene, da disse er kun lokalt og hadde ikke smerter og blødningene ved mens forsvant nesten helt. Vil absolutt anbefale deg å prøve hormonspiral:-)
Mamsen med lillemor i magen Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. mars 2008 Hva er forskjell på spiral med og uten hormoner? Kan så utrolig lite om dette altså! på skolen ble det bare lært om kondomer og ppiller... Ja, 21 er ganske tidlig for å sterilisere seg!!! Godt å høre det er flere i samme båt..
--niffi-- Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 Jeg hadde hormonspiral etter førstemann og fram til jeg ble gravid nå - og var KJEMPEFORNØYD. Jeg merket ingenting til at den ble satt inn eller tatt ut (tror det hjelper å ha flink lege da jeg har hørt andre som har klagd på dette) og etter de første par månedene hadde jeg ikke mensen i det hele tatt, hvilket jeg må si jeg virkelig nøt. Hadde ingen plager overhodet. Først var jeg redd for dette med å pjåte mer hormoner i kroppen - men hormonspiral har en mye mindre dose med hormoner enn p-piller og p-stav osv har. Og gynekologen min lo av meg da jeg sa noe om at det ikke er naturlig med hormonene - hun sa at det som var naturlig, det var at vi kvinner gikk KONSTANT GRAVIDE ELLER AMMENDE i tyve år av vårt liv, og om vi gjorde det, så ville vi jo hatt mye mere hormoner i kroppen enn av en liten hormonspiral. Det som er unaturlig, sa hun, det er å gå ikke-gravid og ha mensen hver måned gjennom våre fruktbare år. Det hjalp sette ting i perspektiv for meg! Jeg har ikke tenkt å være "naturlig" og få tolv barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå