temine Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Kan man kreve av arbeidsgiver å slippe nattevakter under svangerskapet? Merker jeg er veldig uvel og trett på natta, samt sover dårlig på dagen etter. Har kasta opp en del ganger på tidlig morgen på jobb, og det synes jeg ikke noe om! Har desverre nattvaktsstilling, og trives egentlig godt med det...men kunne nok tenkt meg lit dagjobbing nå fremover.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Det er vel slik at arbeidsgiver skal tilrettelegge for deg slik at det blir best mulig for deg å jobbe i svangerskapet. Jeg har også nattevaktsstilling og er spent på hvordan det blir utover! Lykke til:)
temine Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2008 Ja, det gikk greit de første ukene. Nå derimot begynner jeg å kjenne litt til det. Spesielt er det jo trasig å måtte springe på do å spy da;) Må vel "komme ut" for sjefen snart, og høre hva jeg kan få av tilrettelegging i forhold til nattevaktene. Skulle vel være mulig over sommeren i alle fall. Lykke til du og:)
<3 mine søte små<3 Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Tror ikke du har krav på å ikke gå netter, men du og arb giver kan, lage en tilrettelegging. Eller derson arb. giver er lite villig til å rikke seg. kan du sikkert på en anbefaling fra lege.. tror jeg..
*Ine* m/ novembergull i magen Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 jeg valgte å fortelle om graviditeten ganske tidlig til min leder, og ble heldigvis møtt med forståelse og gratulasjoner. Arbeidsplassen vil legge tilrette for meg så godt som mulig for at jeg skal kunne å jobbe i svangerskapet. Jeg jobber turnus med endel nattevakter, men plages med hodepine og kvalme når jeg sover dårlig og har flere ganger kastet opp på nattevaktene. Tror jeg skal spørre om å få slippe å gå nattevakter, i allefall en periode. Er 8+3 i dag.
may25 Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 I mitt første sv skap gikk jeg en del nattevakter. Jobber på sykehjem hvor vi også har en del demente og agressive pasienter. vi er to nattevakter på over 30 pas. Det ble mangt et basketak hvor vi måtte trå til og holde pasienter i ro. jeg følte meg til slutt utrygg i jobben. så for meg det værste hvor jeg skulle få meg et slag i magen og skade den lille. Derfor krevde jeg å få slippe å gå mine nattevakter. Det er aldrig populært, men de måtte godta det.
kia_ora Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 Arbeidsmiljøloven § 4-1 og 4-2 sier at arbeidsmiljøet skal være slik at en unngår fysisk og psykisk belastning. På arbeidstilsynet.no er det et skjema som en kan laste ned og fylle ut sammen med lege/jordmor der en kan gjøre rede for behov for tilrettelegging, og hva slags tilrettelegging og for hvilken periode det gjelder. Se http://www.arbeidstilsynet.no/c26987/skjema/vis.html?tid=28135 Jeg har jobbet som leder i helsevesenet og opplevde der at "mine" gravide ofte hadde legeerlæring på at de skulle slippe både natt og kveld pga kvalme, dårlig søvn, redusert bemanning og større arbeidspress osv. Det er helt i orden, og en har krav på tilrettelegging som gravid. Se også denne linken for mer info: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28194#2 Lykke til i svangerskapet, og med sjefen og jobben :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå