Gå til innhold

Irritert på barnehagen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom ned i barnehagen i dag og der var døren stengt. De hadde visst planleggingsdag -noe bare halvparten av foreldrene har fått med seg tydeligvis, for det var en hel horde av foreldre og barn utenfor som så ut som spørsmålstegn da de kom til stengt dør.

Syntes det er en rimelig talentløs dag å velge å ha planleggingsdag første dagen etter påske! Det måtte da vært bedre å ta de I påsken, da, når i allefall en del av oss har fri. De burde i hvert fall sørge for at alle får beskjed da!

Arrrgg...litt hormonell og sur nå, hehe... Måtte bare få det ut!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest årsplan evn halvårsplan godt nok? hihi :)

Skrevet

Dette er helt vanlig:)

De tar ofte planleggingsdager i forbindelse med lang helger eller andre ferier. Skulle de hatt planleggingsdag midt i påsken kunne jo ingen av de ansatte hatt påskeferie, noe de på lik linje med oss andre også gjerne vil ha en gang i blant.

Har du fulgt med på oppslagstavlen, måndsplanen, årsplanen? Er vårt ansvar å selv følge med på dette:)

Skrevet

Njaaa, der har du meg nok :-p,

men alikevel pleier de alltid å gi beskjed om sånt i form av lapper eller oppslag sånn rett før. Det ville ikke slått meg engang å sjekke årsplanen ang planleggingsdag DENNE dagen. De fleste har jo vært borte fra barnehagen i en uke...

Skrevet

Ja, du har jo et poeng ang påskeferien for de ansatte, ja -DET tenkte jeg ikke på. Men er det også vanlig å ha to planleggingsdager på forskjellige dager (altså ikke etter hverandre) på en uke?? Det hadde de også her tidligere en gang. Da fikk vi i allefall beskjed både på oppslagstavlen og i hylla....

Skrevet

2 planleggingsdager på en uke? det hørtes merkelig ut. Det har jeg aldri opplevd her!

Skrevet

Jobber selv i barnehage, og må le litt....Det er så typisk at alltid en eller 2 foreldre som ikke har fått med seg at det er planl. dag. Men hallo.....det er kun deres egen feil. Det står på månedsplan, og i årsplan. Vi pleier å henge en lapp på døren for å minne på, men skal det egentlig være nødvendig?

Og 2 planl. dager etter hverandre kan skyldes studietur eller kurs over flere dager.

Tihi må le litt!

Skrevet

Det er veldig greit når man får en årsplan å skrive ned planliggingsdagene for hele året i kalenderen med en gang. Barnehagen har jo ikke krav på seg til å varsle to og tre ganger om det samme!

Skrevet

Skjønner godt frustrasjonen din. Har gjort det samme selv en gang. Men da stod det jo selvfølgelig i årsplanen. Jeg blir provosert av at barnehagen skal være stengt av slike grunner i det hele og store. Synes det er helt idiotisk at man skal måtte bruke en hel ferieuke på at barnehagen skal være stengt på de mest utrolige datoer. Vi betaler tross alt for hel plass, da burde de klare å løse det på kveldstid/helg eller med vikarer eller avdelingsvist.

Regner med jeg terger på meg mange barnehageansatte med å komme med slike påstander, men det er nå min mening :-) Jeg har aldri avspasering jeg kan bruke til slikt og ville mye heller ha brukt alle feriedagene mine sammen med ungene på sommeren, i stedet for å sitte hjemme mitt i uka på masse forskjellige ugunstige tidspunkter.

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal si jeg, til tross av årsplan, OG LAPP 2 uker før påske, klarte jeg og glemme det! hadde fått det for meg at det var på fredag, hehe!

Men det er jo bare min egen feil, selv hvor kjipt det var!!

men er enig i at det var en teit dag!

Skrevet

Uvitenhet....barnet er pliktet å være borte 4 uker + 1 dag i løpet av barnehageåret. Det pleier å være 5 planleggingsdager i året. Disse dagene blir regnet som feriedager for barnet. Så du går ikke glipp av dager med pass.

Du er heller ikke klar over, åpenbart, at barnehagemarkedet er sprengt og at personal/vikarer ikke vokser på trær? Hva skulle de gjøre: ha en dag med bare nye ansatte/vikarer som ikke kjenner barna i det heletatt...?

jeg er ikke barnehageansatt, hvis du lurte på det og det "å sitte hjemme midt i uka på masse forskjellige ugunstige tidspunkt" gjør meg ingenting. Det GÅR an å planlegge noe koselig og med kun 5 planlg.dager i året blir det maks to-tre på meg, barnet har jo en far.

Skrevet

Veldig enig med deg kakemonsteret :) Jeg har selv barn i barnehage og jobber i barnehage. Dette byr jo på utfordringer når plan dagene faller likt. Men, det løser seg alltid det. Tenk kreativt!! Kanskje har noen foreldre større muligheter for fri, evn noen mødre som er hjemmeværende, da kan man ordne seg på sånne måter :)

Slutt å klag folkens! dette er bare vårt ansvar å holde styr på!

:)

Skrevet

Oi, var borte en liten stund og plutselig hadde det blitt DEN diskusjonen, jo, hehe.

Var bare litt irriterende -ikke noe kritikk på barnehagepersonell som sådan ;-). Greia var bare at de pleier alltid å sette opp lapp når det nærmer seg en planleggingsdag. Har snakket med noen av de andre foreldrene nå og barnehagen har tydeligvis delt ut lapper til noen foreldre, men ikke alle, så da har det vel skjedd en feil der.

Vanligvis ordner dette seg fint, men når man står der med barnet sitt som gleder seg til å gå i barnehagen etter en uke fri, så er det litt kjipt å komme til stengt dør!

Skrevet

Les hva jeg skriver da. Det var ikke to dager RETT etter hverandre, men to forskjellige dager på en uke!

Skrevet

Skjønner godt at du var litt fortvila der du sto ja.. Jeg jobber i barnehage, og vet at foreldre syns det kan væra vanskelig med disse dagene. Kan du ikke foreslå at det legges lapper i hyllene vis det deles ut lapper så alle får. Det gjør vi hos oss, så da er det foreldres ansvar å få med seg lappen..

Håper ikke du tar dette som kritikk, majamini,

men greia som mange ikke vet om er at vi allerede har i allefall en kveld i mnd som vi har personalmøte, så vi prøver å ta mye av dette som skal tas uten barn tilstede på kveldene. Kommunen legger også inn plandager som vi bare må forholde oss til, da disse mange ganger er felles for alle bhg i hele kommunen (også for oss private).. Det er desverre bare sånn det er. Budsjettene er stramme, og ansatte er ikke flere enn det man må være, så sette inn vikarer er ikke så lett. Og som tidligere sagt over her, vil man at en haug med ukjente skal passe deres kjære små??

Skrevet

Dette er egentlig mest et svar til Tredje bolla i magen :), men jeg henger det på her, for jeg tenkte å følge opp Nanna:-D sine tanker.

Hvis du ser på barnehagen som kun TILSYN av unger, så kan jeg godt forstå at du synes det er unødvendig med plandager. Men barnehagen er SÅ MYE MER!!! Og hvis du gidder å lese rammeplanen for barnehager, så vil du kanskje forstå at plandagene (sammen med møter på kveldstid (som for de fleste er i hvertfall en gang i mnd) og enkelete møter på dagtid er en nødvendighet for å sikre kvaliteten på det tilbudet barnehagen gir.

Det kan se ut som om voksne bare passer barn, men jeg lover deg - norske barnehager er i verdensklasse når det gjelder det PEDAGOGISKE tilbudet til hvert enkelt barn og til barn i gruppe.

For å tilfredsstille både myndighetene og den enkelete barnehageeier (privat eller kommunal) må personalet stadig bruke tid på kompetanseheving, planlegging, før og etterarbeid, samarbeid med andre instanser osv., osv. Og dette synes jeg du budre sette pris på. Det betyr at barnehagen har de beste intensjoner om å gjøre en god jobb med barnet ditt.

Alternativt så kunne man jo gjort alt dette med barna tilstede, men vet du hva? De fleste barnehager har allerede en veldig anstrengt bemanningskabal og prøver så godt de kan å få størst mulig voksentetthet i løpet av en dag - så da kan du jo tenke på hvor mange som ville blitt igjen sammen med ungene når all denne jobben skal gjøres.

Og angående bruk av vikarer til å holde barnehagen åpen på slike dager; Vikarene er like viktige som alle andre ansatte i barnehagen. De har faktisk ingen enkel jobb som må hoppe inn på kort varsel, så på en avdeling så på en annen. Derfor synes jeg det er FLOTT at mange også lar vikarene delta på plandager o.l., så får de også en sjanse til å henge med i svingene.

Er du like kritisk til skolenes (OG sfo'enes) plandager?

Kommunene (eller den enkelte barnehage) fastlegger selv sine plandager - og min erfaring er at de ALLER fleste er glade for at de legges opp til ferier og helger, for da har men jo mulighet til å være litt lenger på hytta, eller eventuelt ta seg en weekendtur e.l. Men det er ikke lett å gjøre alle til lags!!

Så til HI:

Synes nesten bare litt synd på deg i dag, for jeg tror du har innsett at egentlig har du bare deg selv å være irritert på, men bevares...jeg skjønner frustrasjonen når du står der med ungen i armene.....

Skrevet

Jeg jobber også i barnehage og de fem stakkars dagene vi har i året til å sette oss ned til å planlegge sammen, er veldig viktige. Skal vi ha ett godkjent ped opplegg i bhg må vi få tid til å planlegge.

i bhg vår har vi to dager etterhverandre på våren, men det har foreldrene vært med på å bestemme ved en undersøkelse satt igang av su.

Dere som klager, hvordan skal dere gjøre det når barna begynner på skolen hvor det er flere pl dager og at sfo er stengt i hele sommeferien eller i hele juli. Har hatt en del foreldre som har klaget på pl dager som har kommet og unnskyldt seg i ettertid når barna har begynt på skolen for da fikk di virkelig problemer med å få dagene til å gå opp.

Skrevet

Betaler dere for 11 eller 12 mnd i året???

Skrevet

Krusemynthe... Takk for svært godt innlegg! Hilsen en pedagog

Skrevet

Må bare henge meg på.

Jeg anbefaler de som ser på barnehagen som en oppsamlingsplasså benytte dagmamma. Da har du ingen garanti for at det er åpent i det hele tatt, selv ved sykdom..... Det er en av grunnene til at du har "syke barn dager- eller barnepassers sykdom" ol.....

Norske barnehager, det være seg private, kommunale og familiebarnehager er fulgt opp herfra til månen av helsetilsyn, fylkesmann ol i tillegg. Det stilles også ganske strenge krav til pedagogisk virksomhetsplan ol. Alle barnehager har et foreldreutvalg eller samarbeidsutvalg. De som hyler høyest er som regel fraværende på dette...

De fleste kommuner har på sine hjemmesider en oversikt over skoleruta, som også flesteparten av barnehagene følger.....

har dere som jobber i privat næringsliv personal eller planmøter på røde dager? Eller I påsken??? Eller i ferien deres??

Hvorfor ser så mange på barnehagen og personalet der som motstandere?? Ganger det ikke barna deres å være litt med- litt på lag og samarbeide???

Dette var IKKE kritikk til HI, men det ser ut som om forståelsen for at disse ansatte ikke er mennesker før 07 og etter 17....med krav på fri og ferie...

Skrevet

Jeg blir så provosert av dere som klager over diverse "feil" ved barnehagen, og samtidig slenger på et "vi betaler faktisk for dette tilbudet". Nei dere gjør ikke det! Dere betaler ca. 1/5 av det som det koster å ha barnet i barnehage, resten dekkes av det offentlige. Her hvor vi bor, betaler vi alt selv,10.000 per barn per mnd, og det er ikke snakk om søskenmoderasjon, så har man to barn under skolealder, har man som regel ikke råd til å ha de i barnehage.

Skrevet

Moa77:

Hvor har du barna i barnehage? Hvor koster det så mye??

Skrevet

Må bare ta med en ting til.

Ser at noen anbefaler mer lapper om sånne dager. I vår barnehage får alle foreldre hver høst utdelt en plakat hvor alle spesielle dager og pl dager står. Og så står det i mnd planen at bhg er stengt pluss at det blir satt opp en lapp på døra i øyehøyde "husk pl dag den mandag den 12.12.2012" og at endel får muntlig beskjed.

enda klarer noen foreldre å komme og vil levere og begynne å kjefte og klage på at de ikke har fått beskjed.

Skrevet

Alle barnehager har en årsplan og der står alle planleggingsdager. Når man får utdelt denne så skriv det ned. Barnehagepersonalet har andre oppgaver i en travel hverdag enn å minne foreldre på alt. Det er selvfølgelig fullt mulig å glemme, men ikke gi skylda for dårlig hukommelse over på andre.

Skrevet

Så var jeg borte en stund til og når jeg kommer tilbake står denne tråden jammen på toppen fortsatt, hehe...

Skjønner at temaet" barnehage" er noe mange har sterke meninger om!

Men for min del er denne saken ute av verden. Som jeg skrev i hovedinnlegget og prøvde å få frem litt nedover i tråden, så var det bare meg som var litt hormonell og ville tømme meg litt. Det var ikke meningen å starte en debatt om barnehagenes regler, ressurser, personell eller noen av de andre tingene som har blitt diskutert over her.

I VÅR barnehage er det vanlig at vi får en lapp i hylla, pluss et oppslag på tavla når en planleggingsdag nærmer seg. Det blir derfor ganske uvesentlig hva som ellers er vanlig. I MITT tilfellet ble dette bare delvis gjort -da kun noen av foreldrene har fått lapp i hylla si (altså ikke alle)og ingen oppslag har blitt satt opp. Det var DETTE som var litt kjedelig og jeg burde jo selvfølgelig ha sjekket og skrevet opp planleggingsdagene på alenderen min. Sånn! Nå er i allefall jeg ferdig med DEN saken, så får dere andre diskutere barnehager og diverse som det passer dere, hehe...

Ha en finfin dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...