HI5½ Skrevet 25. mars 2008 #1 Skrevet 25. mars 2008 Jeg har en venninne som sliter litt med undervekt. Jeg har googlet og sjekket på kvasir om helserisiko ved undervekt men jeg fant ikke så masse om det, det står stort sett om overvekt. Er det noen der ute som vet om helserisiko ved undervekt?
Bring_it_on!!:)) Skrevet 25. mars 2008 #2 Skrevet 25. mars 2008 Det kommer helt an på hvor mye undervektig.. Altså hvis man går utifra Bmi f.eks.. Har man 17 i Bmi er man jo egentlig ifølge tabellen undervektig .., men er jo ikke noe stor helserisiko ved en slik vekt allikevel... Blir man for tynn så kan man etterhvert miste mensen.., man kan få et tynt lag med "pels" hår over hele kroppen og ansiktet.. Etterhvert vil man jo også kunne skade de indre organene.. Hvor mye undervekt prater du om??
HI5½ Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2008 Hun har en BMI på 18.2 nå, men en spesialist hun var til har målt benmasse og bedt henne se litt bort i fra BMI fordi den ikke vil være riktig pga grov benbyggning. Han satte grensen på 50 kg. Da ville han legge henne inn på sykehus, for hva vet jeg ikke riktig. Hun veier nå 51 kg. Altså bare 1 kg fra "sykehusgrensen". Men hun har ikke fått noe riktig svar på hvorfor hun da må legges inn eller hva de har tenkt å gjøre. Så noen risiko må det jo da være tenker jeg. Da hun var hos denne legen veide hun 54 kg. Jeg husker desverre ikke nå hva denne legen var spesialist innen. Er desverre dårlig på å huske slikt. Han hadde målt henne rundt håndledd og ankler for å finne målene på benbyggning og gått ut i fra en tabell.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Nå vet jeg jo ikke når hun var hos denne legen, men jeg ville se på det som kritisk at hun har gått ned 3 kg etter at hun har konsultert en lege fordi hun allerede da var bekymra over undervekt. Får hun omgangssyken så antar jeg at hun ikke er særlig motstandsdyktig og går enda mer ned i vekt, og da må hun vel rett på sykehus for å få intravenøst.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Altså de har en grense for når man kan "tvangsinlegges" på sykehus pga undervekt.. Faren ved og få i seg for lite næring over tid kan jo også være at man kan få benskjørhet bla ettersom tiden går.. Vtaminmangler og jernmangel.. Hvis du søker på undervektig og helserisiko så får du opp mye.. ( googler) Men har hun spiseforsstyrrelser eller er hun bare tynn uten noe spes årsak.. for isåfall kan det jo også være at hun skal inn til utredning for og finne ut hvorfor hun er så tynn.. Det kan også være tarmsykdom f.eks.. Søsteren er utredet foir Cølaki når hun raste ned i vekt..
HI5½ Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. mars 2008 Hun er utredet for cøliaki og da fant de ikke noe. Jeg tror dette er rent psykisk. Hun lever i et dårlig forhold med mannen sin. Sliter mye alene fordi han er borte på jobb. Spiser lite mat. Generelt dårlig matlyst. Hun har to små barn på 2 og 4 år. Hun sier selv at det blir mest til at hun tar noe biter sjokolade i løpet av en dag. Er jo selvsagt bekymret for henne. Skulle gjerne gjort mer for henne, men hun bor 20 mil vekk fra meg så jeg kan ikke besøke henne hver dag heller. Har lyst til å reise dit en uke og ta over hjem og barn slik at hun kan få litt fri og stresse ned. Men så er mannen hennes en "pain in the ass" for å si det slik. Han forstår ikke at hun er syk og trenger hjelp. Livet skal være som det alltid har vært for han. Han er heller ikke flink til å hjelpe henne hjemme med barn og hus. Kanskje han bare nekter å se det jeg vet ikke helt.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 Uff, da vet jeg åssen hun har det. Heldigvis var jeg i utgangspunktet overvektig så jeg trengte ikke være redd for undervekt. Har du snakka med henne om åssen hun har det psykisk? Er hun kun fokusert på det fysiske? Vet du om legene har spurt åssen hun har det?
SkravleFruen Skrevet 25. mars 2008 #8 Skrevet 25. mars 2008 http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php?pdf=pdf2004%7C2121-5.pdf Om du ikke får den frem kan du søke på : anorexia + stein frostad Han har skrevet mange artikler om emnet du spør om
HI5½ Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. mars 2008 Fastlegen hennes følger henne bra opp ettersom jeg forstår. Han vet mye om hvordan hun har det men det eneste han kunne tilby til hjelp var en time der hun tok med mannnen sin. Men hun mente det ikke var noen vits fordi han ikke er typen som tar ting til seg. Han skal ha hverdagen sin uansett virker det som. Hun har fått beskjed av legen om å prøve å kutte ut husarbeid og heller ta 2-3 uker der hun fokuserer på måltider for å få en rutine der. Men hun synes ikke hun kan la huset gro ned heller. Hun er vel også en type som skal ha det mest mulig strøkent til enhvert tid. Ikke lett med to små barn i hus. Hun var ikke overvektig før men hadde nok 5-6 kg og gå på. De er jo borte for lenge siden. Det er så vanskelig å bare snakke på telefon og msn med henne. Skulle ønske jeg kunne gjøre mer. I går kveld pratet vi på msn med kamera og da må jeg si jeg ble skremt. Bare 2 uker siden sist vi "så" hverandre via webkamera. Så tydelig i ansiktet hennes at hun hadde blitt tynere i ansiktet. Kravebena står ut. Dette er så vanskelig.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 Uff og uff...men har hun blitt henvist til psykolog da? Og har de råd til en vaskehjelp? Hvis utviklinga fortsetter som nå så kommer jo hun til å bli innlagt på sykehus. Forhåpenligvis får det mannen til å åpne øynene og innse at kona hans sliter, og at dette er noe han MÅ forholde seg til. Og sykehuset må jo se at problemet er ikke at hun spiser normalt, men ikke legger på seg, men at hun ikke spiser fordi hun sliter psykisk (hvis det er grunnen da...ikke at jeg er lege, men det høres jo ut som det utifra det du sier, og jeg kjenner meg igjen). Bra hun har en god venninne som bryr seg!:-)
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 Jeg har slitt med undervekt og kan litt om det, ting som kan skje er: -Du kan miste mensen, og det kan bidra til tidlig benskjoerhet -Man er mindre fruktbar. Ved lav BMI er ogsaa faren for spontanabort mye hoyere enn for normalvektige. -Man faar fort problemer med blodsirkulasjonen og medfolgende lav kroppstemperatur -Man er mer utsatt for depresjon og en del andre psykiske problemer -Man har mindre overskudd -Man har lettere for aa faa daarlig immunforsvar fordi man faar i seg feil/for lite mat -Dersom man blir syk har man mindre aa gaa paa og det er fort gjort aa hangle lenge pga en infeksjon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå