2nj♥ Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 Særeie er en avtale gjort før eller under ekteskapet. Med særeie har ektefellene blitt enige om at verdier ikke skal deles hvis ekteskapet tar slutt. Økonomiske avtaler som særeie må gjøres som en ektepakt for å være gyldig. En ektepakt er en skriftlig avtale som undertegnes av begge ektefellene og to vitner, og tinglyses ved Ektepaktregisteret i Brønnøysund. Den på også tinglyses i Tingretten hvis den omfatter fast eiendom. Nye regler har gjort særeie mindre nødvendig. Partene har uansett, i de fleste tilfeller, rett til det de eide før ekteskapet ble inngått.
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #3 Skrevet 25. mars 2008 inngår man særeie før man gifter seg,og siden arver noen,skal d ikke deles dà?
2nj♥ Skrevet 25. mars 2008 #4 Skrevet 25. mars 2008 Det man tar med inn i ekteskapet og det man arver senere (fra andre enn ektefelle) forblir ditt ved skilsmisse. Det står i ekteskapsloven og gjelder ved felleseie også.
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #5 Skrevet 25. mars 2008 Så vis jeg gifter meg og IKKE har særeie,og så arver noe senere av noen andre enn ektemannen er d bare mitt? Selv om jeg ikke har særeie altså..
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #6 Skrevet 25. mars 2008 Hvis jeg arver f.eks 1/2 million og kjøper en bil og jeg IKKE har særeie,blir den bare min da??
2nj♥ Skrevet 25. mars 2008 #7 Skrevet 25. mars 2008 Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men fant dette på nett: Ved skilsmisse har dere anledning til å holde skjevdelingsmidler utenfor delingen, ved å kreve skjevdeling Det vil si at verdier du ved delingen kan føre tilbake til midler du hadde da ekteskapet ble inngått, har arvet eller fått under ekteskapet fra andre enn ektefellen, forblir ditt etter skilsmissen.
2nj♥ Skrevet 25. mars 2008 #9 Skrevet 25. mars 2008 Altså.....det du tar med deg inn i ekteskapet eller arver/får i gave av andre enn ektefelle iløpet av ekteskapet, kalles skjevdelingsmidler. Ved en skilsmisse skal man i utgangspunktet dele alt ved felleseie. -Men man kan kreve at skjevdelingsmidlene holdes utenfor delingen. Så om du da kan bevise at du brukte dine arvede midler på å kjøpe bilen, så kan denne holdes utenfor delingen. Skjønte du mer??
2nj♥ Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 Tror det er smart å ha særeie på arv, altså ved at den du arver fra bestemmer at arven skal være særeie, slik at det ikke oppstår problemer med det ved et evt oppgjør.
2nj♥ Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 En likedeling av alle verdier etter hovedregelen i §58 vil i mange tilfeller føre til et svært urimelig resultat. Ved skilsmisse etter et kort ekteskap uten barn og liten innsats for familien, vil en unntaksfri regel om likedeling ikke oppleves som rettferdig. I ekteskapslovens §59 er det derfor tatt inn en praktisk og mye brukt unntaksregel om skjevdeling. Loven sier: «Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått, eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen.» Denne bestemmelsen medfører at en ektefelle som har mottatt en hytte i gave fra sine foreldre, kan kreve å holde hytta utenfor delingen av felleseiet i et skilsmisseoppgjør. Dette er ikke en rett man automatisk har, men noe man må kreve. Det er heller ikke noen automatikk i at man får medhold i krav om skjevdeling. Ved vurderingen av skjevdelingskravet sier loven at en skjevdeling ikke må føre til et åpenbart urimelig resultat. Ved vurderingen skal det legges vekt på ekteskapets varighet og ektefellenes innsats for familien forøvrig. I de fleste skilsmissesaker i dag vil det oppstå spørsmål om det er grunnlag for å kreve skjevdeling. En vanskelighet oppstår ofte når det skal føres bevis for at verdien er i behold. Ved skjevdeling må den som krever at en verdi skal holdes utenfor delingen, klart kunne bevise at verdien stammer fra arv, gave eller at verdien er brakt inn.
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #12 Skrevet 25. mars 2008 Et lite spørsmål: Hvis f.eks jeg vinner i lotto,er d VÅRE begges penger da,når vi er gift (vis vi ikke skiller oss altså),når vi har felleseie?
2nj♥ Skrevet 25. mars 2008 #14 Skrevet 25. mars 2008 En lottogevinst blir vel regnet som felles ja, og ved skilsmisse deles denne om man har felleseie, da en gevinst ikke kan ses på som arv eller gave, og fordi man mest trolig har brukt av felles midler til å kjøpe kupongen.
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #15 Skrevet 25. mars 2008 Men vis man har særeie,så blir d vel ikke "våre"penger? Da blir d vel bare mine? Utrolig teite spørsmål:0=)
Sjefsmegga Skrevet 25. mars 2008 #16 Skrevet 25. mars 2008 Hvis man har særeie og vinner en større gevinst i sitt navn så er man ikke forpliktet til å dele denne gevinsten med ektefellen juridisk i hvertfall.
2nj♥ Skrevet 25. mars 2008 #17 Skrevet 25. mars 2008 Vet ikke jeg, men man må jo inngå ektepakt på det som skal være særeie....
2nj♥ Skrevet 25. mars 2008 #18 Skrevet 25. mars 2008 Om man har fullstendig særeie så vil jeg tro at en lottogevinst vunnet på kupong i ditt navn, kun være din, og ikke felleseie.
Gjest irismor Skrevet 26. mars 2008 #19 Skrevet 26. mars 2008 Særeie betyr MITT MITT MITT ;-) Alt du eier og har før du gifter deg er ditt ved en skilsmisse. ARV er det særeie på uansett om du er gift/samboer har særeie eller ikke. Vinner du i lotto og har særeie er gevinsten din. Hvis dere ikke har spleiset på kupongen. Da er det 50/50. Samme som ved ikke særeie. Alt dere kjøper sammen i et særeie skal deles på vanlig måte som ved uten særeie. Ble du noe smartere =o) Særeie er smart hilsen ei som har nå, og hadde særeie når hun ble skilt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå