selfangerkjerringa Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Det har visst blitt diskutert litt her idag ang. fødsler, smerte og opplevelsen av nevnte fenomener. Det fascinerer meg at mange mener at de som opplevde fødselen som smertefull har lav smerteterskel og/eller feil innstilling til fødsel... Selvsagt er jeg enig i at opplevelsen av smerte er individuelt, men å avfeie smertefulle fødsler som innbilning, overdrivelse, eller dårlig innstilling provoserer meg sterkt! Kan noen forklare meg hvordan det å ha et barnehode på 37,5cm i diameter stående halvveis ute (med panna først) i over en time er vondt fordi man har feil innstilling? Jeg har født to barn, vært gjennom en del både mer eller mindre smertefulle opplevelser i mitt liv både fysisk og psykisk, og jeg har vel en helt normal smerteterskel. Men ingenting - INGENTING - kommer opp mot den sinnssyke, intense, livsjitskremmende smerten jeg gikk gjennom i den tilsammen nesten 3 døgn lange fødselen da jeg fikk eldstejenta mi. Jeg dro til helvete og tilbake den gangen, og verdens mest positive innstilling ville ikke kunnet endre det faktum at det var ren, skjær smerte!
MrsDior & baby-Dior Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 er enig med hl... jo hardere du dunker deg i tåa jo vondere gjør det liksom... ikke all smerte er like sterk;)
lenej :o) Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 det er et kvinnelig fenomen å skal skryte på seg å tåle mest, eller være best å føde.. vi har alle født. mer eller midre.. vi har satt barn til denne verden. ferdi me d.. æ gjer no faen... det gjorde vondt å føde, å vondt mange mange dager og uker etter!! sånn er det! og vi har selv valgt det.
♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 TAKK og TAKK og AMEN!! Endelig et innlegg som sier AKKURAT det jeg mener og tenker!! =)
.Ann. Skrevet 24. mars 2008 #6 Skrevet 24. mars 2008 Javel? så du har selv valgt å være kvinne? hvor melder en seg opp for det? Ikke det jeg ville bytta. Men en må jo få lov til å dele smerte erfaringer om en vil, om en er kvinne eller mann.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 jeg har ikke fått med meg at noen har den innstillingen her inne. men om det er tilfellet så er de passe blåst i hode. selv om min fødsel ikke gjorde nevneverdig vondt fysisk betyr det ikke at din ikke gjorde det. smerte kan man ikke måle. og det er ingen konkurangse. mann tar i mot den smerten mann får på best mulig måte. uavgenig av hva sidemannen gjør
lenej :o) Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 ananas, du har no sjøl vælt å pule, da får du jo unga. hallo?? vi har selv valgt å FÅ BARN! les no før du skrik...
selfangerkjerringa Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 24. mars 2008 Hva har det med saken å gjøre? Jeg driver da ikke og skryter på meg ting her! Og jeg skriver dette innlegget fordi jeg ble provosert av ting jeg har lest tidligere her ikveld, ikke for å skryte eller gjøre noe stort vesen ut av det. Dessuten - valg og valg, jeg hadde for pokker ikke valgt at ungen skulle trøkke seg ut med panna først og ikke bakhuet som de er designet for å gjøre.
selfangerkjerringa Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 24. mars 2008 den var til lene altså, ikke ananasen.
.Ann. Skrevet 24. mars 2008 #11 Skrevet 24. mars 2008 hva om en blir voldtatt? Hvor ar valget da? har vel ikke skreket jeg? Hehe.Bare du som bruker store bokstaver her.
♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 24. mars 2008 #12 Skrevet 24. mars 2008 mann? mannen føder da for pokker ikke?? man tar i mot den smerten man får på best mulig måte. (med 1 n og ikke 2. ) *være kjempe pirkete og kjip*
lenej :o) Skrevet 24. mars 2008 #13 Skrevet 24. mars 2008 nei nei, ikke det eg meine! er det her den ofesielle "misforstå lene" - dagen?? godt det ikke er lenge igjen av dagen da... vi har selv valgt å få barn. da tar man risken på å få tunge fødsler, lette fødsler, friske barn, syke bran elelr døde barn. sånn er livet. ja, det er vondt å føde, vi alle vet det. ingen gikk til fødsel i den viten det ville være smertefritt. men dem som stadig driver å gnelle hele tida om dem fikk ikek epidural, å dem fikk, å noen er pysat, som "dem" du beskriver i Hi ditt - dem gnell jo bare! ingen bryr seg om dem har vondt, for vi alle har det vondt under fødsel! det er ikke mer synd i deg som hadde det tungt, som en normal fødsel egentlig, for amertene er der. er mer synd i deg pga det stresset og den uroen du har hatt, med komplikasjoner. ja. og eg beundre deg oppi taket for det du har klart! huske eg gråt da eg leste lillesnupp var født! er helt enig med deg i HI, smerte kan ikke måles, men bare erfares.
lenej :o) Skrevet 24. mars 2008 #14 Skrevet 24. mars 2008 bruker store bokstaver da det ikke finnes understrekings-funksjon her.. man kan ta abort.
lenej :o) Skrevet 24. mars 2008 #15 Skrevet 24. mars 2008 *må nevne at eg har lavest smerteterskel i verden, for jeg svimer av når eg skal ta blodprøver*
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 24. mars 2008 #16 Skrevet 24. mars 2008 smerter og smerteterskel er jo ulik hos alle, men vondt er det lell!! det er jo ikke til å stikke under en stol! umulig å sammenligne siden alles oppfatning og alles fødsel er forskjellig. er jo ikke noe konkurranse dette her, hverken ene eller andre veien (minst/mest vondt) det er tross alt en unge som skal ut et sted som til vanlig ikke er mange cm i diameter.. så : AU
selfangerkjerringa Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 24. mars 2008 Jeg misforstår ikke med vilje, lenej, men jeg har faktisk litt problemer med å skjønne hva du vil her... jeg ville med hovedinnlegget mitt komme med et tilsvar til det jeg mener er et provoserende utspill - nærmere bestemt påstanden om at smerteterskel og innstilling er det som avgjør om en fødsel er vond eller ikke. Jeg har ikke nevnt epidural og annen smertelindring, ei heller pyser eller syting. Jeg opplevde akkurat det jeg beskrev i hovedinnlegget: da jeg fødte eldsta kom hun ikke med bakhodet først slik de er ment, men vippa panna fram så hun i praksis hadde hodeomkrets som var omtrent 40. Hun ble stående dønn fast. På et tidspunkt hadde jm begge hendene rundt hodet hennes og dro mens barnepleier lå på magen min og trøkte mens jeg pressa det jeg var god for. Ungen sto like fast. Godt over en time lå jeg altså slik med hodet hennes halvveis ute, og prøvde å få en utslitt kropp som hadde gjennomgått nesten 3 døgn med fødsel til å finne krefter nok til enda en og enda en pressrie. Det er ikke ment som skryt overhodet, og ang. smertelindring så hadde jeg faktisk både epidural og andre ting. De hjalp bare ikke.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 25. mars 2008 #18 Skrevet 25. mars 2008 Selv har jeg hatt en vond fødsel, noen har kanskje hatt verre. Men for meg var min fødsel grusom. Man er et eget individ, egne erfaringer og man har forskjellige fødsler. Sånn er det. Jeg syns det er vondt å høre at noen har hatt vonde fødsler, man kan ikke sette seg inn i andres smerter, og ikke vil jeg det heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå