Gå til innhold

Ultralyd og downs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig kan downs bli oppdaget på ultralyd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig tidlig. Fra ca uke 7 eller no sånt. Ofte sees det på vannansamling ( utposning) i nakken, og på nesebeinet. Ofte mangler barn med Downs nesebein.

Skrevet

oi, det er såpass tidlig ja ...

Googla litt nå, og fikk inntrykk av at de fleste ikke undersøker dette på tidlig ultralyd (så det ikke skal være mulig å "velge bort" barna ...) Noen som har erfaring med tidlig ultralyd hvor de faktisk nevner dette med nakkefold/nesebein?

(takk for svar, forresten :))

Skrevet

Nei, det er ikke før i uke 12 - 14. Det blir målt tykkelsen på nakkefolden, hvis den er for tykk betyr det økt risiko for barn med downs eller andre kromosomfeil.

Samtidig kan man ta en blodprøve av mor. Resultatet av den + nakkefoldtykkelsen + mors alder blir vurdert samlet for å si noe om risiko for downs.

Denne screeningen blir i Norge tilbudt kvinner som blir 38 eller eldre det året de har termin, mens i andre vestlige land er grensen 35. I Danmark er de på vei til å innføre det for alle gravide uansett alder.

Grunnen til at grensen i Norge er 38 år er litt tilfeldig, satt etter hvor mange prøver det er kapasitet til å analysere her.

Hvis man er under 38 år kan man likevel få gjort screeningen dersom man er urolig og bekymret, men ikke alle vet om denne muligheten sidem myndighetene ikke informerer om det.

Skrevet

Det er nok ikke tilfellet at de ikke ser etter dette for å ungå at barnet velges bort siden det er mulig å velge det bort senere også

Min GYn skjekket dette grundig i uke 12 og jeg må inrømme at det virket som den undersøkelsen var mye nøyere enn da jeg kom til ordinær ul i uke 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...