Skrømti Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Far til Mini er dansk, og vil gjerne at babyen som kommer skal døpes i DK ( siden vi alikevel skal til DK i sommer). Noen av dere som har noen erfaringer med det? Altså hvordan man likevel sørger for at barnet blir medlem av den norske statskirken? Regner med at jeg må melde babyen inn, siden dåpen blir dansk?
bambi&bamse Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 Hei! Det er bare å ringe kirkekontoret i den byen dere skal døpe i og snakke med den aktuelle presten. Siden kan du melde inn babyen i den norske statskirken mvh
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 Vi har døpt vår eldste i russland, må man være medlem av den norske statskirken?? Har det noen fordeler evt ulemper?
bambi&bamse Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 Det er jo noe som man velger selv, så må man vel bare ta stilling til det i forhold til egen tro mvh
HegeAE Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Ein skal ta kontakt med sitt eige menighetskontor der ein er busatt. Og ut i frå det, så ordner kyrkjekontoret med papirer resten. Reknar med dei trenger og vite kva for kyrkje barnet skal døypast i og kva for dato. Det normale er å ha dåpssamtale med presten i den menigheten som de høyrer til. Så lenge ein av foreldrene er medlem av Den Norske Kyrkje, så blir babyen og det ved fødsel av fram til barnet har blitt så og så gamalt. (Hugser ikkje eksakt alder, men det er i tenåra.) Eg har ikkje sjølv vert borti den type i forbindelse med den tida eg jobba sjølv i kyrkja. Men, ein skal ta kontakt med den lokale menigheten i Norge i dette tilfellet først. Dette gjeldt uansett viss ein skal døype barnet sitt i ei kyrkje som er ei anna enn den menigheten ein bur i. Den Danske Kirke er jo luthersk på lik linje med Den Norske Kyrkje, så det skal ikkje by på noko teologiske problemer. Så lykke til
HegeAE Skrevet 24. mars 2008 #6 Skrevet 24. mars 2008 Reknar med at når ein er døpt i Russland, som er ortodoks, mesteparten... Så reknar eg med at barnet er da medlem i Den russiske ortodoske kirke. Den finnes i Norge. Oslo har ein eige menighet der. Men, ønsker ein å vere medlem av Den Norske Kirke, så er det å melde barnet sitt inn i kyrkja. Den lutherske kyrkje generelt praktiserer ikkje gjenndåp, som foreks pinsevenner gjer, da dei ikkje godkjenner barnedåp som dåp.
Fullrulle86 Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 en blir automatisk meld inn i statskirken når en blir født viss ein av foreldra er det. ein er medlem til ein meld seg ut igjen:o)
Gjest Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 Er ikke det feil da? Man blir jo ikke automatisk medlem i stastkirken bare for foreldrene er det, må jo døpes for å bli medlem. Eller tar jeg helt feil???
HegeAE Skrevet 24. mars 2008 #9 Skrevet 24. mars 2008 I DNK som barn trenger ikkje vere døpt for å vere medlem nei. Berre så lenge ein av foreldra er medlem. Og er ein døpt i eit anna kyrkjesamfunn, så har ikkje Den Norske Kyrkje gjendåp, men kan melde seg inn i DNK med å vise dåpsattest.
Slumdog Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 Nei, det er faktisk saann. Saa lenge en av foreldrene er medlemmer blir barnet det automatisk... Personlig synes jeg det er temmelig droeyt.
>>>>>>m<<<<<< Skrevet 25. mars 2008 #11 Skrevet 25. mars 2008 jepp, stemmer det! Sønnen min er ikke døpt, men medlem av statskirken fordet. Det er vel det som ligger i statskirke. Det mest logiske ville jo vært om man døpte seg og dermed ble medlem, men....
sonnenschein Skrevet 25. mars 2008 #12 Skrevet 25. mars 2008 Hmmmm...sønnen min er døpt i Tyskland, er døpt katolsk fordi det var litt press fra svigerfamilien. (Mannen min er tysk) Nå bor vi i Norge og jeg har alltid vært medlem av statskirka. Trodde sønnen ikke var automatisk medlem av kirka her fordi han er døpt katolsk i utlandet..... Kan det virkelig være at han er medlem her allikevel???Ville iallefall gjøre meg glad:) Og han må virkelig ikke døpes for å være medlem..???
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 25. mars 2008 #13 Skrevet 25. mars 2008 Hmm hvor kan man få disse opplysningene? Jeg ble døpt i russland, men konfirmert i norge, jeg trengte ikke gjendåp, men da ble jeg sikkert meldt inn i statskirken etter min konfirmasjon? Og siden pappan ble døpt i norge, så er sikkert vår sønn meldt inn i statskirken automatisk da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå