Moneric Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Har hatt mye vondt i hodet under dette svangerskapet. Er 15 uker og har allerede tatt altfor mye. Forsøker å la være, men må til slutt kapitulere. Desverre funker de ofte ikke heller. Men må jo fungere på jobb. Noen andre som har måttet tatt mye paracet? Hvor skadlig er dette for fosteret? I det forrige svangerskapet mitt tok jeg omtrent ikke paracet en eneste gang.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #2 Skrevet 24. mars 2008 jeg må ofte bruke kombinasjonen ibux+paracet. har hodepine nesten hver dag. har spurt legen om det med ibux, og det går greit frem til 6 mnd.... paracet er ufarlig om du ikke overskrider doseringen som er anbefalt sier han.... jeg er bare nødt å stole på det, for hodepine er så himla slitsomt....
Kelly mams Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 Heisan, dette er ikke ment som en kritikk. Men jeg har selv hatt migrene siden jeg var liten og har hatt sterke anfall og hodepiner i løpet av svangerskapet. Men jeg har unngått ALT av smertestillende piller. Jeg vet at Ibux er noe du IKKE skal ta i svangerskapet, men at du derimot KAN hvis du ikke klarer å la være ta paracet, men det skal holdes på et minimum. Jeg vet hvor fælt hodepine kan være, men jeg har noen triks som kanskje kan fungere for dere også, så slipper dere tanken på at dere gjøre noe som ikke er bra for babyen -unngå sterkt lys når du har vondt i hode, men sitt ikke i mørke og se på Tv eller PC skjerm. -ta deg en dusj, så du slapper av, om det så betyr at du tar deg flere. (ligg i badekaret hvis du har ) -drikk MASSE vann, og dette er uhyre viktig for å unnslippe neste hodepinne anfall! -spis frukt og grønt, druer er kjempebra -slapp av mest mulig og ikke stress. - og når det blir for ille GRÅT deg ut av det, da blir du kjempesliten og sovner tungt. PS. det hjelper om du har en venn eller kjæreste som kan støtte deg når det blir som verst. Selv om de ikke kan gjøre annet enn å høre deg syte/gråte o.l. Masse lykke til, håper noe av dette fungerer.
Gjest Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 man skal uansett være forsiktig med paracetamolpreparater...
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 hva er din definisjon av altfor mye paracet? at du tar over anbefalt dose eller at du tar for mye i forhold til hva du er komfortabel med? en ting er sikkert, mye smartere av deg å dra til legen og få bra svar og hjelp med hodepinen din enn å spørre på nett. så kan du være sikker på at rådene du følger er riktig for deg og barnet ditt. ikke alltid svarene her inne er helt korrekte og noen ganger syns jeg ting er direkte farlig å fortelle andre garvide.
Moneric Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 24. mars 2008 Hei! Jeg tar selvfølgelig ikke piller for morro skyld. Har en liten gutt fra før og er i 100% jobb. Må fungere i hverdagen og det er ikke så lett å skulle legge seg og vente til det går over. Min hodepine varer gjerne i 3 dager og det er vanskelig å skulle være hjemme fra jobb hver gang. Lurer også på en annen ting. Hva er mye for dere? Hvor mye har dere tatt så langt i graviditeten?
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 Jeg er nå 12+4, og har tatt paracet fire ganger så langt i svangerskapet. Hvis jeg har tatt en dose en dag så nekter jeg meg selv å ta en til samme dag. Da får jeg heller prøve noe annet, som de utmerkede tipsene som sto lenger oppe her. Jeg ville aldri ha tatt mer paracet enn pakningsvedlegget tillater, for jeg er redd for hvilken effekt det vil ha på fosteret. Likevel vet jeg jo hvor grusomt det kan være å ha hodepine over tid, siden jeg har hatt migrene tidligere, så jeg forstår jo HI også.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 Jeg glemte å svare på det andre spørsmålet- hvor mye jeg synes er 'mye'. Om jeg hadde tatt paracet flere ganger i uka så ville jeg ha syntes at det var mye.
Gjest Skrevet 25. mars 2008 #9 Skrevet 25. mars 2008 Hodepine er aldri gøy. Har selv hatt migrene så lenge jeg kan huske. Og det er ytterst sjelden at paracet hjelper mot det. Da er det jo heller ingen vits i å ta smertestillende. Det kan høres ut som at HI har en hormonell migrene og det arter seg omtrent likt som vanlig migrene. Siden man skal være så forsiktig med medikamenter under svangerskapet, vil jeg heller anbefale alle om å forebygge hodepinen mest mulig. Drikk masse - helst vann. Unngå å drikke for mye kaffe, men drikk heller ikke for lite dersom du er en kaffedranker fra før. Spis regelmessig. Få nok søvn. Det med søvn er kanskje en av de største årsakene til at man får hodepine. Når man er gravid har man et mye større behov for søvn enn ellers og det bør man forholde seg til. For lite søvn kan gi hodepine i mange dager sammenhengende. Moderat trening er også viktig når man skal forebygge hodepine. Å komme seg ut og gå en liten tur i frisk luft kan kurere en allerede påbegynt hodepine. Så min anbefaling til de som har mye vondt i hodet er som følger: * Drikk masse vann - mer enn det du tror skal til. Selv drikker jeg minst to liter vann pr. dag. Dette forebygger også andre svangerskapsplager, som blant annet ødemer i kroppen. * Spis regelmessig. Og jeg legger til at dette bør/må være riktig type mat. * Regelmessig mosjon. Du behøver ikke å legge ut på en ordentlig langtur. En kort spasertur på 10-15 min hver dag holder lenge. Det forebygger også mange plager - fordøyelsesbesvær, vond rygg, ødemer, leggkramper m.m. * Sov nok og sov regelmessig. Til slutt vil jeg legge til at det ikke farlig å ta paracet mens man er gravid. Man kan ta to paracet tre ganger om dagen. Det er vel ikke akkurat å anbefale at 6 paracet pr dag inngår i kostholdet gjennom hele svangerskapet, men ved behov kan man altså ta den mengden med paracet. Man anbefales derimot å unngå andre typer smertestillende, med mindre man har klarert bruken av disse med legen. Men ift hodepine er en innsats fra en selv den beste måten å bli kvitt den plagen på.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2008 #10 Skrevet 25. mars 2008 Fine tips fra rose of ice Jeg har selv vært mye plaget med hodepine. I begynnelsen prøvde jeg å gjøre det jeg kunne for å bli kvitt det, men måtte til slutt krype til korset og ta paracet. Hør på legen din, h*n vet hva han prater om.. Husk bare; alt med måte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå