Gå til innhold

Tips til tilvenning av grøt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 5mnd og våkner nå hver annen time og vil ha pupp. Tenker at hun sikkert har behov for mere mat og skal nå prøve å introdusere grøt. Noen som har tips om når på dagen, hvor flytende den skal være og hvor fort man skal gå frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er 6 mndr og jeg startet m grøt da han var 4 mndr. Jeg startet på kvelden, siden jeg håpet det ville få han til å sove mesteparten av natta.

Amm eller gi mme først.Bland grøten til en tynn velling, gjerne med morsmelk, og start med et par teskjeer av gangen. Det er ikke sikkert det funker de første dagene, men prøv igjen neste dag.(Jeg brukte to! uker før han spiste grøt uten å grine)

Hvis babyen ikke forstår at hun skal svelge det som kommer i munnen, så dytt smokken inn, da tar det ikke lang tid før han/hun lærer å svelge. Etterhvert som det funker bedre, kan du øke mengden og tykkelsen på grøten, og når hun tar nærmere en full porsjon, kan du begynne å gi feks om morgenen også. Jeg brukte litt over en mnd på å få min over på fast føde til hvert måltid, fordi jeg pumper og gir flaske og er GANSKE drittlei å pumpe. Andre må bare ta den tida de føler for.

Hvis du merker at hun blir litt hard i magen, kan du blande litt sviskemos i grøten, det setter fart på sakene:)

Jeg vet derimot ikke når jeg skal slutte å gi melk først, jeg gir ca halv porsjon av det han tok før han begynte med grøt og middag, men det er faktisk ikke alltid han tar alt, eller i det hele tatt vil ha melk. Tror ikke det gjør noe enda i hvertfall.

Uansett, så ønsker jeg deg lykke til:)

Skrevet

Hei jeg har ei jente på 8 mnd som da hun var mellom 3 og 4 mnd ville ha mat/pupp hver annen time gjennom natta....zzzzz og på dagen 4 mnd så startet vi med grøt og MME. Hørtes litt kjent ut det du sier, og jeg har følgende tips og erfaringer:

- begynte med maisgrøt som blandet med morsmelk eller MME

- dag 1 med 1 ts grøtpulver og melk til den ble "passe" tykk, dag 2 med 2 ts grøtpulver osv, til vi var oppe i ca halv porsjon etter ca 10 dager el

- det varierte hvor bra det gikk å få inn grøten...ny teknikk både for meg og jenta.....VÆR TÅLMODIG!!

- det fungerte aller best å gi henne mat i vippestolen. Da har vi god øyekontakt og hun vipper og virrer ikke så mye som i tripptrapp-stolen

- det gikk 1 mnd før hun virkelig spiste grøt og liksom forstod at dette var mat hun skulle bli mett av

- da maisgrøt- pakka var tom kjøpte vi hvete-/havre grøt for 4 mnds babyer

- vi brukte 1 god teskje malt i grøten fra dag 1 og hun har aldri hatt problemer md magen- i tillegg blir det ganske god smak :)

- skjea vi kjøpte på Rema fra "fackelmannen" var den beste i starten da den er ganske "grunn" og i myk plast

- hun begynte ikke å sove mye bedre før vi også startet med MME i tillegg, og at hun spiste grøt til frokost også(etter ca 1- 1.5 mnd)

- vi gav henne MME etter grøten, det gikk ca halvtime-1 time før vi gav melka på sengekanten- for å fylle opp skikkelig :) det funket veldig fint

- vi begynte også å gi MME på natta omtrent på samme tid, og da gikk det fort nedover med antall måltider på natta! jippi!

- da hun spiste grøt til frokost(vi staret med halv posjon først og økte litt og litt) og kvelds, så tok vi nattavvenninga. Det gikk veldig greit. Virket nesten som om det ikke var så stas med flaske slik at det var over på 1 natt. tror vi er veldig heldige!

Det beste rådet jeg er å være tålmodig, dette er nytt for både deg og babyen!

Stol på magen din og lær babyen å kjenne på ennå en ny måte :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...