Gå til innhold

Noen gravide sykepleiere her??


barnimagen82

Anbefalte innlegg

Er selv gravid for første gang og jobber på en travel ortopedisk avdeling. er redd for å gjøre noe feil som kan føre til at jeg mister barnet.(er 7 uker på vei,men sier barnet allikavel:-)) Noen andre i samme situasjon?+ Har noen fått tilrettelagt på jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Jeg er sykepleier og jobber i kommunesektoren, men er nå sykemeldt fullt da jeg hadde en MA i fjor. Tørr ikke jobbe nå før jeg er over de 12 ukene. Er utrolig redd for at det skal skje noe denne gangen også, men får håpe det går bra denne gangen. Du bør snakke med sjefen din og høre om du kan få tilrettelagt arbeidet ditt slik at du unngår det tyngste arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er omsorgsarbeider og jobber på eldresenter..har en veldig tung jobb med masse tunge løft og en stressende arbeidsdag...har vært aktiv sykemeldt i en mnd nå,men ikke pga graviditeten.men jeg kommer til å snakke med legen min etter sykemellingen er over for jeg har allerede plager:( er bare 5 uker påvei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på en svært travel avdeling, som sykepleier. Kommer til å bli sykmeldt ganske snart. Pga kvalme og høy stressfaktor på jobb... Kommer til å jobbe der som aktivt sykmeldt deler av svangerskapet, men med kortere arbeidsdag. Hvis jeg får like mye kynnere mot slutten denne gangen som forrige, skal jeg få full sykmelding. Tok ikke nok hensyn forrige gang og fødte en mnd før termin. (Gikk bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg er spl-stud, jobber deltid i hjemmetjenesten og har praksis på ett sykehus nå.. er usikker på hva man kan gjøre og hva man ikkke bør gjøre.. er livredd for å miste bebyen.. når den endelig har bosatt seg i livmora mi:)

har hørt det er flere som har jobba i helsetjenesten som har abortert.. skremmende... men hva skal man gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også sykepleier og jobber nattstilling. Jeg er roligere med hensyn til å jobbe i dette svangerskapet enn jeg var forrige gang. Da hadde jeg en ex.u før. Kvalmen er ganske plagsom så jeg får se hvordan det blir, men i utgangspunktet jobber jeg helst så lenge som mulig så ikke ventetiden blir så lang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lille-malin: er det ikke slik at man ikke skal jobbe nattevakter? trodde det første man Slipper ved en graviditet når man jobber i helse-omsorg er nettopp nattevakter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer IKKE! Da jeg tok det opp med fastlegen min sa hun de hadde fått mye klager fra arbeidstilsynet pga de skrev brev som fritok spl fra nattevakter. Hun sa videre at selv om man er gravid er man ikke syk, og man må leve og jobbe som man vanligvis gjør.

Jeg synes dette er veldig rart. På min avd kan man være 2 spl på 25 pasienter, og dersom mye skjer, pas faller ut av seng, stans osv kan jeg ikke fatte at det ikke kan påvirke graviditeten. Og i tillegg er man jo KJEMPE trøtt når man er gravid, jeg går rundt i en evig døs. Jobber tre delt turnus, og skal ha nattevakt til uka. Får se hvordan det går, men terskelen er IKKE høy for at jeg går tilbake til fastlegen dersom det ike fungerer. Synes også det er forskjell på å jobbe på en tung ortopedisk avd på norges største sykehus i forhold til f.eks sykehjem. Sikkert mye å gjøre der også altså, men kan ikke forstå annet enn det må være annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at de som jobber nattevakter har en større sjanse for SA:(. og tunge løft er jo heller ikke bra. Jeg vet at man ikke er syk når man er gravid. men man må ta hensyn. Gravide har rett til å få tilrettelagt arbeid. og har man hardt fysisk arbeid, stressende arbeid ol kan man rett og slett måtte få sykmelding. for dette kan skade fosteret. Man er tross alt bare gravid i 9 mnd av sitt liv (om gangen i hvertfall...) så da må det gå ann å ta hensyn.. min veileder i praksis, SA pga stress på jobb + tunge løft. selvfølgelig er det ikke sikkert at det er grunnen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har diskutert det å jobbe netter med min fastlege og han refererte til endel forskning som ikke kunne konkludere med at det var større sjans for SA dersom man jobber natt. Jeg tror det er summen av stress som virker inn (uten at jeg er noen forsker da!) så jeg er ikke bekymret. Jeg jobber også bare natt, slik at jeg slipper å snu døgnet hele tiden. Min avdeling er nok ganske anderledes, bemanningen er stort sett ganske lik hele døgnet og det er ingen tunge løft. Det er en intensivavdeling så jeg er avhengig av å være på "alerten" hele tiden så det er vel det som er avgjørende for hvor mye/lenge jeg kan jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki:) da er det bare ulik praksis rundt omkring da skjønner jeg. på sykehuset her, så blir gravide tatt av nattevakter så fort de finner det ut vist.. min veileder sa til meg at jeg burde bytte mine to nattevakter i løpet av praksis:) er bare glad for å slippe jeg da. det er jo strålende dersom det ikke er skadelig for den lille.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi,jeg jobber også på et veldig travelt ortopedisk avd som sykepleier,og er 7 uke på vei.

Ingen på jobb vet at jeg er gravid så jeg synes at det er vanskelig.

Gleger med til november

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber med premature og syke nyfødte og har 75% nattstilling. Var på jobb inatt noe som gikk greit bortsett fra at jeg var mer trøtt enn det jeg pleier. Våkna kl. 13 i dag pga kvalme og er fortsatt kvalm så jeg får ikke sovet noe mere før jeg skal på igjen i natt...uff tror det kan bli ei tøff natt. Er i uke 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også spl på en orto.post. Ang nattevakter så sa tillitsvalgt hos oss at etter uke 20 har man ikke lov til å jobbe natt men før det er det ingen rett til fritak fra nattevakter dersom man ikke har legeerklæring. Jeg jobber ikke natt så for meg er det uansett ikke noe problem, men er nok litt forskjellig praksis rundt omkring :-)

 

Jeg har også jobbet på sykehjem og synes faktisk det var enda tyngre siden det stort sett var slagpasienter det dreide seg om og alle trengte mer eller mindre fullt stell, så all ære til de som både vil og orker å jobbe der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 3- delt turnus tidligere, og hadde da en SA i uke 10. Nå jobber jeg fast nattevaktsstilling. Synes det fungerer mye bedre enn sein/ tidig. Ble mer utslitt av å ha flere vakter og omstille meg til/ fra. Dessuten blir det jo mer fri når man jobber natt. For meg fungerer dette absolutt best, og fastlegen hadde ingen negative tanker rundt det å jobbe på natta!!! Håper på å kunne jobbe ut svangerskapet, føler meg forelpig frisk som en fisk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...