Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 30 snart, og lurer på hva dere andre har fått kjøpt av klær og utstyr?

Har selv kjøpt inn nok klær tror jeg, har bestilt vogn, men har ikke fått kjøpt verken bilstol, stellebord eller ting til sengen (har arvet en seng fra søstra mi).. også er det jo masse småting man må ha.. blir bare stressa av å tenke på det..

Er det noen som vet hva jeg bør ha av stelleutstyr/apotekting? er førstegangs. og føler meg så lite kunnskapsrik..

Og forresten, alle nye klær som man kjøper, som bukser,bodyer,gensere o.l. vasker dere dem før babyen skal bruke de?

Tepper også? virket jeg veldig urenslig nå? er ikke det asså, men lurer bare..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder stelleutstyr er det jo veldig forskjellig hva folk velger å bruke. Jeg vil anbefale vaskeservietter (Libero eller Mesoft fra apoteket) som du bare væter i vann og tar litt babyolje på til bleieskift. Har aldri hatt problemer med veldig sår rumpe på jenta på 2 år. Har også en stellesalve til dager med litt sårhet. (Anbefaler Løveapotekets. Rund hvit boks med blå skrift). Så trenger man Pyrisept og Mesoft til navlestell. Videre kan det være greit å ha en nesesuger, et termometer og noen stikkpiller til baby i hus.

Når det gjelder vasking av nye klær har jeg hørt at det er lurt å vaske det 2 ganger før bruk. Dette står på sengetøy osv. og det er pga kjemiske stoffer (du kan lukte det). Babyens hud er jo veldig sensitiv, og de skal ha klærne helt inntil huden, så jeg ville gjort det. Men det bestemmer du jo selv. Viktigst med bodyer og sånn iallefall.

Lykke til med videre innkjøp. Det er jo litt kos også da :)

Skrevet

Hei!

Syns du ligger godt ann jeg.

Jeg har to dager til termin og har faktisk ikke kjøpt inn så veldig mye klær (bare det aller nødvendigste). Regner med vi får endel når den lille kommer. Stellebord kjøpte vi inn når jeg var 35 uker på vei. Det var på en måte det siste som kom i hus av de store tingene. Ellers så har jeg kjøpt inn zinksalve, en stellekrem, ammeinnlegg, ammebh osv nå etterhvert. Har jo fått endel små-prøver på babyolje osv i disse gratispakkene, så jeg tenker å bruke det litt i starten også.

Tror ikke du trenger å stresse altså. Jeg har virkelig ikke gjort det, og så stenger jo ikke butikkene når babyen er født heller.

Jeg har vasket alle klær som babyen skal bruke, tror det er litt vanlig å gjøre det. :-)

Lykke til og kos deg de siste ukene :-)

Skrevet

Skal vi seeee...

Det siste først: alle bør vaske alle klær før de skal brukes siden det er MYE kjemikalier igjen etter produksjon. Jeg slurver av og til med klærne til meg selv, men sart bebis-hud bør ha nyvasket: parfymefri såpe/skyllemiddel. Teppene også (de ligger jo fort og gnukker nedi der).

Stellebord: For oss passet det best, både med første og nå, å ha en god kommode med stellematte oppå og så en balje til bad ved siden av. Denne gangen har vi kjøpt fire-skuffers malm kommode fra IKEA og den passer fint i stellehøyde til oss (vi er 175 og 195) og ikke minst: dybden er god til en matte. Da har vi også en god kommode når bleieperioden er over. Koster i underkant av 700 kr, og det liker vi.

Stelleutstyr: Du trenger ikke så mye.

- mange, gode, myke kluter til vask av rumpe/tiss og ansikt/generell vask(sparkjøp har fine med forskjellig farget kant slik at du enkelt kan ha en egen farge for rumpa, hvis du vil det. De har holdt i 4 år her hjemme)

- jeg brukte våtservietter på tur (coop x-tra kom vel best ut i test, uten parfyme og farlige, hormonforstyrrende stoffer)

- Trenger ikke så mye "stelleremedier". Kjekt å ha en zinksalve og en badeolje. Negleklipper/saks og feberermometer er kjekt å ha i hus. også.

Senga:

-en madrass og en dyne. Noen bruker lammeskinn over madrassen. Vi hadde en overmadrass som vi kunne lett hive i maskinen ved sengeuhell. Den var en sånn type "dry" at den ikke lakk igjenom hvis det kom ekstra våte uhell (også veldig praktisk ved bleieslutt).

- Sprinkelbeskytter er kjekt å ha. Ikea er rimelig og greit.

Vi kjøpte og brukte masse sånne "gulpekluter" til å legge under hodet. Fikk en skikkelig gulpunge og da var det greit å slippe å bytte ALT hver gang. Vi brukte de i gas fra cubus.

Skrevet

Tusen takk for all svar og gode råd! Var faktisk ikke klar over det med kjemikaler i klærne i det hele tatt, skal selvfølgelig vaske alt jeg har nå! Glad jeg fikk vite det :)

ja det er jo kos å kjøpe forskjellig ting til baby, irriterer meg at jeg stresser så med det.. føler at jeg ikke får slappet ordentlig av før jeg har alt i hus.. Men trenger jo ikke allverdens, er vel bare det at når man ser i blader og sånn, så virker det plutselig som det er så mye man bør ha. Uansett, takk for alle svar!

Skrevet

Heisann!

Vi har kjøpt inn klær, hehe sikkert alt for mye, men klarer liksom ikke å la være, er jo så mye søtt:) Jeg tenkte jeg snart skulle begynne å vaske opp både det og tepper, dynetrekk, laken osv... Må bare kjøpe rett vaskemiddel først, kan vel ikke bruke hva som helst:) Er førstegangs jeg også, så er så veldig sikker på noe jeg heller:)

Ellers har vi kjøpt, vogn, seng, sengehimmel, dyne, pute, tisselaken, bilstol, stellekommode. Mangler altså litt enda, skal kose meg siste tiden nå og handle inn resten:)

Stelleprodukter har ikke jeg heller peiling på, har bare hørt at ting som natusan osv ikke er bra. Så håper det kommer noen gode råd her:)

Bør ikke man ha gulpekluter og mange handklær og sånn også? Er vel noe det går mye av?=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...