Guttemamma til tusen :) Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 i sammenheng med? ikke kateterisere??
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 24. mars 2008 #5 Skrevet 24. mars 2008 Ein katalysator renser eksosen din så da vil eg tru at katalysere renser.............???
happybirthday Skrevet 24. mars 2008 #6 Skrevet 24. mars 2008 Å få noe til å gå raskere. Et enzym virker f.eks som en katalysator for ulike prosesser i kroppen. Å katalysere eller en katalysator brukes gjerne innen biokjemiske prosesser, når en ting gjør at en prosess eller reaksjon går raskere fordi det er noe som påvirker det hele til å gå raskere. Hmm, ikke lett å forklare dette. Men håper dette var til hjelp.
wireless wife Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 24. mars 2008 Siklerotte : Joda, men det er ikke så enkelt når det betyr så mange forskjellige ting... finneringenledigenick: Jepp, det hjalp. Siden det virker som om du har peiling, og jeg har søkt og funnet så mye forskjellig: Kan katalysere også være å starte kjemiske reaksjoner som ikke ville startet av seg selv? F eks dersom et enzym katalyserer kjemiske reaksjoner. Kan det da være at ingenting egentlig skjer, men at enzymet påvirker de andre involverte delene og endrer dem slik at de blir i stand til å reagere med hverandre? Forstår du hva jeg mener? At det enzymet som katalyserer ikke er en ingrediens i reaksjonen selv, men setter i gang en reaksjon ved å endre andre ting slik at de reagerer med hverandre.
happybirthday Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 Nei, ifølge det jeg husker av biokjemisk gammel lærdom, så kan IKKE en katalysator sette igang en prosess som ikke ville funnet sted likevel. Dvs at prosessen ville ha skjedd uansett katalysator eller ei, men da gjerne svært sakte. Katalysatorens oppgave er å få reaksjonen til å gå raskere.
happybirthday Skrevet 24. mars 2008 #9 Skrevet 24. mars 2008 Sorry, så ikke hele spørsmålet ditt i stad. Et enzym ingår ikke som en del av selve reaksjonen. Den påvirker som sagt en reaksjon til å gå raskere. Når det er sagt, så inngår enzymer i fordøyelsen og bryter ned maten. Og et enzym kan også oppføre seg slik du beskrev. Men da fungerer det nødvendigvis ikke som en katalysator, men at det er fungerer som en selvstendig greie (her har jeg glemt mye faguttrykk:-)) Er mange år siden jeg leste sist om disse greiene her, så kan hende jeg sier noe feil. Men det å katalysere, selve denne definisjonen, er jeg helt sikker på er riktig, i den sammenhengen jeg beskrev den i. At ordet etterhvert er blitt brukt i andre sammenhenger enn rent biokjemiske for å f.eks beskrive psykologiske reaksjoner i dagligtale, er en annen sak.
happybirthday Skrevet 24. mars 2008 #10 Skrevet 24. mars 2008 "F eks dersom et enzym katalyserer kjemiske reaksjoner. Kan det da være at ingenting egentlig skjer, men at enzymet påvirker de andre involverte delene og endrer dem slik at de blir i stand til å reagere med hverandre? Forstår du hva jeg mener? At det enzymet som katalyserer ikke er en ingrediens i reaksjonen selv, men setter i gang en reaksjon ved å endre andre ting slik at de reagerer med hverandre." Sånn ja, ser det ble veldig krøkkete forklart i stad. Til avsnittet over, vil jeg si ja. Men ikke bruk ordet katalysere da, ifølge min lærdom blir det feil å bruke begrepet om slike prosesser. Men det er riktig som du beskrev - så lenge du ikke blander katalysere inn i bildet, om du forstår hva jeg mener....? (bra jeg ikke er lærer, ser jeg. Klarer ikke helt å forklare det jeg mener. Men det skyldes vel også at det er veeeeldig lenge siden jeg lærte denne teoretiske kunnskapen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå