Gå til innhold

bryllypsplanlegging - hjeeeeelp!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi skal gifte oss 04.07.09. Jeg tror vi har bestemt oss for "min" kirke, men ikke noe mer enn det er bestemt. Hva er det som må fikses og sånt?

tenker meg dette;

- "bestille" kirke

- gjesteliste

- sted for festen

- mat

deretter kommer vel ting som

- invitasjoner

- kjole/dress/smoking

- blomster, dekorasjon

- fotografering

- hår/sminke

Skal sies at vi er "nyetablerte",eller har ikke så mye penger til overs, så vi må ha et greit budsjett.. noen forslag på hjelp med dette? Hva kostet deres brylluper? jeg har liksom sjekket et hotell til festen, og da kosta det omtrent 1000 kr per pers (!!), ganger det med de 90 som MÅ komme (altfor mye slekt på oss ass...) blir jo det 90 000!!! Bare i festen!! :o

noen tips til hvordan få det rimeligere? vi må ha et greit lokale, og det hadde vært greit med hotell siden vi har mye slekt utenbys fra, men 1000 kr per pers er jo mye da... eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wow, det blir et dyrt bryllup!! Et gjennomsnitlig vanlig bryllup ligger på 100.000 kr (i følge statistikken) og dere kommer laaaangt over det!

1000 kr pr hode (inkl. mat og drikke) er ganske vanlig, litt avhengig av hvor i landet dere skal ha bryllupet. I Oslo og Bærum og andre storbyer er det normalt.

Jeg hadde tatt en grundig gjennomgang av den gjestelisten hvis jeg var dere. Det er der pengene går. Vi hadde også mange som vi "måtte" be, men til slutt så innså vi at det går bare ikke!! Kusiner og fettere, gamle tanter og onkler vi ser knapt en gang i året kan rett og slett ikke komme. Sånn er det bare! Så får de bare syns vi er teite. Men det er tross alt et liv etter bryllupet også og det er utrolig kjipt å starte ekteskapet med å betale store summer ned på et lån som vi måtte ta opp pga bryllupet :/

For å gjøre det enda billigere:

Det er ikke vanlig å betale for hotellrom til de som kommer utenbys fra. Det betaler de selv.

Dere bør ikke ha åpen bar.

Blomster til kirken og til festen: plukk masse selv! Hvor nydelig er det ikke med markblomster da!

Lage inbydelser, bordkort, invitasjoner og takkekort selv. Nå er det så mange profesjonelle programmer på pc som lager det som du ikke ser forskjell på om er kjøpt eller laget selv!

Ha et diiiigert koldtbord! To langbord med masse forskjellig mat der du kan be noen nærmeste i familie hjelpe til med maten! Jeg var i et sånt bryllup i sommer og det var supert!! Enda bedre for kresne og allergiske mennesker som kan plukke maten selv.

Få et par i familien/venner til å ta bilder i stedet for å leie fotograf. Og legg engangskamera utover bordene så folk kan ta bilder selv. Utrolig morsomme bilder man får av det og du sparer masse penger!

Er du litt flink med sminke, eller kjenner en venninne som er det så legg den selv. Der kan du spare et par tusen kroner. Bare lær deg noen brude-sminke triks først ;)

Skal du sette opp håret hadde jeg brukt frisør, men hvis du skal ha det løst hadde jeg fått en venninne til å hjelpe meg. Øve mye bare i forveien!

Kjøp drømmekjolen din fra JK dress!!

Vurder om dere skal ta bryllupsreisen litt senere. (Så blir utgiftene litt spredt!)

hm... nå kommer jeg ikke på mer i farta. Håper det ga deg noen ideer!

Skrevet

I tillegg til det du nevner her kommer:

- bryllupskake®

- takkekort

- sko/slør/smykker/tiara

- transport

- kirkeprogram

Det hotellet dere har valgt virker veldig dyrt. Vi sjekket med hotell også, det var ca 500 pr. pers, men da er selvsagt ikke overnatting inkludert. overnatting får tilreisende gjester dekke selv - det er helt vanlig.

Vi har gjort det slik at vi har fått pristilbud fra et hotell og dermed gitt gjestene våre en rabattkode de kan oppgi hvis de vil benytte seg av tilbudet. Noen gjør det, mens andre ønsker å ordne seg på annet vis.

Skrevet

Det er ett godt fotograferingstips å legge ut kameraer på bordene som det blir nevnt. Skulle dere likevel gå for fotograf kan jeg anbefale Kamelon Media i Sarpsborg. En veninne av meg som tok bryllupsbilder der, og hun var kjempe fornøyd både med bilder og priser. De har masse priser liggende på www.kamelonmedia.no.

Lykke til!

---------------------

Siri vennen!;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...