Gå til innhold

Hvorfor har jeg plutselig ikke nok melk? noen med samme problem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har den siste uken slitt med veldig lite melk. dette skjedde sånn helt over natta. Vanligvis har jeg hatt mer enn nok, men nå føler jeg at brystene er tomme hele tiden. Prøver å gi litt morsmelkerstatning, men småen vil nesten ikke ta flaske lenger heller. Han er 3 mnd og har tatt flake når vi har prøvd før.

Noen som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økedøgn? Eller at det bare har stabilisert seg :) Jeg trodde også at jeg ikke hadde nok melk rundt 3 mnd'ers alderen. Men hadde nok :)

Du kan drikke ammete da, det øker mengden :)

Skrevet

Er du sikker på at du har "mistet" melken?

Jeg var selv plaget med veldig spreng de første 3-4mnd, og lommet over av melk. Som du sier, helt over natten, så hadde jeg ikke spreng lenger, og fikk pumpet meg kanskje 20 ml på begge brystene til sammen. Fik helt panikk, og trodde melken var borte.

Noe som viste seg å ikke stemme. Melkeproduksjonen bare stabiliserte seg.

Hvordan er det med barnet ditt da? Virker det"sulten"? Mer utilpass? Vektnedgang? Tørre bleier? Det er ting som kan tyde på at han ikke får i seg nok melk.

Ta kontakt med hs eller ammehjelpen, de har mange gode råd. Eventuelt spør inne på ammedebatten, vet at det er mange erfarne ammere der, Expat (nick) f.eks er ammehjelper :)

Skrevet

det virker ikke som han er mer sulten enn vanlig, men han vil ha oftere pupp virker det som.(kan hende jeg bare innbilder meg det da...) han bæsjer alt fra 1-5 ganger om dagen, og tisser normalt,men det er som du sier at jeg ikke får pumpet ut noe særlig lenger heller.. før kunne jeg jo pumpe ut både 50, 80, og noen ganger 100 etter jeg hadde ammet... er jeg heldig nå får jeg kanskje 20...max..

Skrevet

Dersom han ikke er sutrete og vanskelig under måltidet, så vil jeg tro du har nok melk. Grunnen til at han oftere vl ha pupp, kan skyldes økedøgn. Da føler man nærmest at barnet henger i puppen 24/7.. men det går over :)

Så lenge han sover greit, spiser greit, tisser, bæsjer og legger på seg, så vil jeg tro du har nok melk selvom sprengen uteblir.

Sørg for å drikke nok vann, suppler gjerne med litt ammete og lettøl(skal øke produksjonen). Dersom du vil pumpe deg litt, så kan du forsøke å pumpe det andre brystet samtidig som du ammer. Eventuelt varme opp brystene med varme kluter eller en varm dusj (skal hjelpe utdrivningsrefleksen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...