Gå til innhold

uoppdragen- 10 1/2 mnd???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo mener at snuppa er uoppdragen og at jeg ikke sier i fra til henne om noen ting. (sier jo selvsagt fra om ting som er farlig for henne og feks dra i ledninger ol.)

Han mener hun ikke burde få lov til:

- å "slå" koppen sin i bordet når hun spiser

-spytte ut mat

-"rope"

-"klore" i ansiktet (tror ikke akkutrat dette er bevisst)

-dra i håret..(hun gjør det kun på meg og det er ikke mye.)

Er vel endel andre ting også, men jeg kommer ikke på det.

Er ikke dette helt normalt at man gjør når man er så små???

Er jeg helt på jordet når jeg mener at dette ikke er så farlig??

(Detter er jo noe man tar senere når de forstår mere.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foreslår at du tar mannen din med til HS og på forhånd ber HS forklare hva normal adferd hos en baby er når dere kommer, så får han høre fra en fagperson at din datter er helt normal og gjør akkurat slike ting babyer på den alderen skal gjøre! Når de er så små skjønner de ikke at det er vondt for andre å bli kloret, lugget bitt osv, de synes det er kjempegøy å lage lyd og er strålende stolt når de får det til, hvorfor skulle de kke lage lyd? (sett fra deres perspektiv), de beste et barn på den alderen kan gjøre er nettopp å utforske verden. Hva sker når jeg slår denne i bordet? Når jeg slipper denne i gulvet? Hva smaker, dette? Nei æsj, det var ikke godt, ut igjen med det! Eller det var godt, ut igjen med det slik at jeg får se litt nærmere på det og kjenne litt mer på det før jeg spiser mer på det. Osv. Datteren din høres ut som å ha en veldig unn og riktig utvikling og det bør du prøve å få samboeren din til å forstå også. Hva med å kjøpe en "forstå babyen" eller "forstå 1 åringen" bok til ham? For han har helt tydelig null peiling på barn i den alderen ;-)

Skrevet

Det er akkurat det jeg mener også...Men han hører jo ikke på meg..

Han er såå redd for at vi skal slite med oppdragelsen senere, men jeg prøver å si at det er litt tidlig ennå. (bortsett fra helt opplagte ting da.)Hadde kanksje vært lurt å kjøpt en bok evnt så skal vi på kontroll hos HS neste mandag, så kan jo ta det opp da...

Nei, han har nok ikke det. Er jo vår første, så vi er jo forsåvidt ganske "grønne" begge to:-)

Takk for svar;:-)

Skrevet

Da kan du hilse fra meg som er 3 barns mamma og har måtte lære alt fra grunnen selv (var også skikkelig grønnskolling, men 3 barn og masse venninnermed små barn har gjort meg litt klokere ;-)) og berolige med at en "uoppdragen" baby ikke er det samme som et uoppdragent barn. Våres to eldste er 3,5 år og 5,5 år nå og vi får stadig vekk tilbakemeldinger på at de er så lette og greie og veloppdragne å ha med å gjøre (nå er de ikke alltid slik hjemme akkurat da, men så lenge de er slik blandt folk er jeg godt fornøyd, hehe...) selv om de spyttet ut mat og kastet den i gulvet, lugget, skubbet, dunket kopper i bordet osv som små.

Klart du skal begynne bitte litt alt nå, lugger hun hardt, så tar du vekk hånden og sier vennlig og bestemt "Nei, det er au-ua for mamma", stopper henne når hun dunker koppen i bordet innimellom og sier "Koppen skal stå fint på bordet" osv. Prøv å unngå å bruke ordet nei altfor mye og vær tålmodig og forklar, du må anteglig forklare det samme igjen og igjen hundrevis av ganger før det sklir inn. Samme med plukking, jeg ville ikke brukt energi på å løpe etter ungen og sagt nei og ikke rør for at de skal lære seg dette når de er små, bare ta vekk det som er skummelt eller dere er redd for, innen hun er 2 år plukker hun minimalt på ting uansett, garantert! :-) Først når barnet er ca 2 år kan man egentlig forvente at de begynner å te seg noenlunde "veloppdragent".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...