Gå til innhold

Røykende samboer og venner......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer røyker inne fortsatt selv om han vet at jeg ikke liker det. Har stort hus og ikke noe problem å gå unna, men syns liksom ikke det er slik det skal være heller. Han bør jo ta hensyn til meg! Han skjønner ikke(vil ikke skjønne) at det kan være farlig for ungen, og synes jeg overdramatiserer.......

Noen av vennene våre har også røyket som bare det i påsken når vi har vært der på middag. Er veldig plagsomt. Dette er venner på samboer sin side. Mine venner synes dette er dårlig gjørt, og jeg er enig. Skjønner ikke hvorfor folk ikke kan ta hensyn.

Hvordan kan jeg få min kjære til å forstå at det er viktig å begynne å røyke ute nå, og ikke først når babyen er her....??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Fy for en uforsvarlig mann! Få lurt han med til helsesøster/jordmor til kontroll og snakk med henne på forhånd, og be henne ta opp dette temaet sånn uten at han merker at du har snakket med henne først. Dette er jo ikke å lure han på en stygg måte, men du hjelper han til å innse at han faktisk må begynne å tenke på barnet og heller røyke ute.

Hvis vennene dine røyker inne hos seg selv så er det lite du kan få gjort med det, men det er skikkelig ekkelt og dårlig gjort mot deg som er gravid. Jeg har selv sånne venner! Og jeg irriterer meg grønt! Men ingen skal røyke i mitt hus verken når jeg er gravid eller når ungen kommer..

Lykke til..

Skrevet

Sett ned foten og si at nå er det nok!!! Hent brosjyrer om røyking og graviditet der det også står om passiv røyking. Dette må du få en slutt på. Da jeg var på en fest for noen uker siden var det ikke en kjeft som røyket inne. ALLE gikk ut for å ta seg en røyk. Vi var 4 jenter som var gravide der og det var ikke snakk om noe annet enn ta det på utsiden. Den samme regelen gjelder her i huset. Skal man røyke så er det rett ut!

Han kan like gjerne bli vant til å stå ute og røyke, for når babyen kommer da kan du på ingen måte tolerere at han røyker inne, uansett hvor stort hus dere har.

Skrevet

Enig med august08,han er uforsvarlig,passiv røyking er faktisk like farlig for fosteret som om du skulle har røykt selv. Få helsesøste til å prate med ham. Dette er jo også en ting som hadde vært bedre å diskutert med ham,før dere planla,hvis det var planlagt da, å få barn.

At venner røyker hjemme,er lite du kan få gjort noe med,det enkleste der,er å si at så lenge de røyker når du er på besøk,holder du deg borte. Du kan ikke tvinge dem til å la være å røyke,men du kan ta dine valg ut i fra at de gjør det.

Skrevet

Enig i at din samboer bør røyke ute når du er ikkerøyker og gravid. Men om du reiser på besøk til folk,gjør du det frivillig og må regne med sånt. Da har du ingen rett til å forlange at de ikke skal røyke hjemme hos seg selv. Om du virkelig mener det er så grusomt en gang i mellom å reise til folk som røyker inne,får du la være å dra på besøk. Du er gravid,men du bestemmer ikke dermed sagt over verden av den grunn. Sist jeg var gravid,var vi på besøk hos folk som røyker inne. Jeg bryr meg ikke om det,jeg valgt å dra dit, så det får jeg tåle. Ellers er det bare å holde seg hjemme og heller ha besøk av de hos deg. For der bestemmer du... Passiv røyking noen få ganger i et svangerskap er ikke farlig..

Skrevet

du må jo få ha til slutte!! e jo skadeli før den lille,finne en måte å få han til å forstå at babyen tar skade av d no allerede.

har vært på besøk hos svigers i helga, å der har dem røyka konstant! har aldri likt røyk, å værtfall ikke no! lure på kossn d blir å være der når man får den lille, om d da blir røyking inne... hjemme hos mine foreldre så e d bare farn min som røyke, men han går ut å røyke, eller sette seg på kjøkkene oinenr vifta... syns alle burde ta hensyn til at man ikke skal røyke når e noen gravide til stede!

Skrevet

Jeg synes det er et svært egoistisk valg av en som skal bli far å ikke "gidde" å ende vanene sine allerede... Men kanskje det i bunn og grunn skyldes uvitenhet om hvor farlig passiv røyking kan være for fosteret? Få fatt på et par brosjyrer (evet. skriv ut artikler om det her på nettet) og les høyt for ham, kanskje han da tar deg mer alvorlig? Vis ham at du virkelig bryr deg om dette, og ta det opp med ham på en seriøs måte. La ham forstå hvor mye dette betyr for deg og barnet du bærer på. Menn kan virke likegyldige til et visst punkt, men gir seg ofte når vi viser hvor viktig det er for oss.. (er min erfaring).

Skrevet

Dette var dårlig gjort! Jeg er enig her. Synes faren allerede nå skal begynne å gå ut. Det lukter vondt og svir i nesa, samtidig som at det ikke er bra. Kanskje du skal prøve å få tak i noe brosjyrer om det?

Faren min er vrang på dette... De lufter og røyker ute når jeg har med lillegutt, men om jeg kommer alene så røyker de inne. Jeg unngår nesten å dra alene.

I ditt hjem så synes jeg at du skulle hatt noe å si. Ingen får røyke inne hos oss! Jeg røyka inne selv for 4-5 år siden. Men da jeg slutta fikk ingen røyke inne!

Det er greit å få rutinen på plass allerede nå. Kanskje få lufta ut lukta! Den setter seg i klærne. Når vi har vært hos foreldrene mine så lukter det av klær og hår når vi kommer hjem, selv om det er godt lufta på forhånd. Tenk en liten nyfødt baby som lukter gammel sigarettrøyk...

Skrevet

Mannen min slutta heldigvis å røyke like etter at vi ble sammen. Hvis ikke hadde han fått klar beskjed om at det er å regne som utendørsaktivitet, i alle fall nå som jeg er gravid. De vennene våre som røyker ble sendt rett ut fra den dagen mannen min slutta, og det er det ingen som har klaget på. Men hva de gjør hjemme hos seg selv kan ikke jeg styre, selv om jeg er på besøk og gravid.

Mannen min spiller i band, og på forrige spillejobb var det ganske krafig røyking på bakrommet (alle de andre røyker). Jeg sa klart i fra til mannen min at da orket ikke jeg å være der, så om han ville være med meg i pausa si ble det blandt alle de fulle festdeltakerne...

Mora mi røyker også, men hun kommer til å få klar beskjed om at når hun skal være barnevakt får hun holde røyken langt unna barnet, ikke snakk om å røyke mens hun er ute og triller vogna en gang.

Til HI vil jeg si at jeg tror du må prate med samboeren din. Si at du er bekymret for babyen, fordi passiv røyking heller ikke er bra, og at han like gjerne kan venne seg til å gå ut med en gang. Ta han gjerne med på svangerskapskontroll også, som andre her foreslår, så får han høre det fra fagpersoner også. Men hva vennene dine gjør hjemme hos seg selv kan du nok ikke styre, da må du selv bare velge om du vil besøke dem eller ikke. Og det er jo litt dumt å isolere seg helt, selv om røyklukta ikke er den beste i verden.

Skrevet

at vennene dine røyker hjemme hos seg selv må u respektere...det er deres hus. da må du heller si ifra at du ikke ønsker å besøke dem.

-men at din samboer røyker inne i huset som du bor i, det syns jeg er egoistisk og uansvarlig. der har du en jobb å gjøre ja. hos meg er det ikke lov å røyke i det hele tatt, og det har aldri vært noe problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...