misskizz Skrevet 24. mars 2008 #1 Skrevet 24. mars 2008 Hadde termin 27.03 og var fortvilet da jeg ble innlagt til observasjon i uke 37 pga høye blodlevringsprøver og de var redde for blodpropp. Etter 3 dager på KK fant de ut at de kunne sjekke om eg var moden. Til stor glede var det 2 cm og livmormunnen var avflatet så legen tøyde meg til 3 cm. Senere på natten sjekket de igjen og da var det 4 cm. HAdde ikke spes vondt, men ubehag nok tl å ikke få sove så godt. En gang til sjekket jordmor meg og tøyde tl 5 cm. Hurra tenkte jeg.. Halvveis uten for store smerter... Ble trillet inn på en fødestue og fikk beskjed om å sove litt... Jeg sov som en STEIN og våknet kl 7 av en jordmor som lurte på om kanskje alt var bare dabbet av. Hun undersøkte meg og til stor latter og fortvilelse blandet, så var åpningen nå 3 cm.... Herregud, jeg har inbilt svangerskap sa jeg.... og llurte på om alt bare gikk i retur!! Kl 8 tok de vannet og håpet på fortgang. Og det ble det... Riene satte igang bare minutter senere og de var intense. Varte i 1,5 min og hadde under 1 min pause i mellom.. Jeg skrek allerede etter epidural.. Men jordmor ville vente til kl 9 og se om riene var effektive nok... Jeg holdt ut den timen og klarte å komme meg igjennom med varmeflaske på ryggen og magen og min kjære masserte meg intenst i korsryggen mens eg hang over en sacco-sekk. Etter mange desperate rop om at nå måååå de sjekke meg så jeg kan få smertelindring kom endelig jordmor tilbake. Joda... effektive disse, sa hun. 6-7 cm nå på en time... Hun anbefalte meg å prøve uten epidural for dette kom tl å gå fort. Jeg ga etter motvillig og en time senere kl 10, var jeg DESPERAT... Jeg jobbet i mot riene i stedet for med de, men jordmor og studenten oppmuntert meg hele tiden til å puste og finne andre stillinger.. Da var jeg oppe i 9 cm og kjente trykketrang. For en befrielse å få lov å trykke!! Men enn så lenge.. Jordmor sa det gikk FOR fort i svingene og at jeg trykket for effektivt rett og slett.. Så bekkenbunnstreningen som skulle forkorte trykketiden viste seg å være nesten FOR effektiv.. Babyen stod en liten stund i åpningen for å tøye, og da jeg endelig fikk klarsignal var hun ute på neste rie. 3620g og 50cm og jeg fikk bare 3 små pyntesting.. Pappaen gråt av glede og jeg var glad eg var i live:) Men det var studenten som skulle sy meg og hun satte uheldigvis bedøvelsen med adrenalin rett i en blodåre på meg og jeg besvimte. Da jeg våknet stod 10-12 grønnkledde menn rundt meg med drypp og oksygen og hele pakken... Jeg husker at eg tenkte at det var en merkelig setting... Skal jeg dø nå? Spurte jeg og da alle lo og forsikret meg om at det skulle jeg ikke... ikke i dag... Nå skal du bare være mamma sa legen og de fotalte at det som skjedde ikke var farlig... Bare skremmende for meg.. Og for de.... Så da var det legen som sydde i stedet... Sikkert like greit!!! Nå er vi en lykkelig familie på fire og jeg må med hånden på hjertet si at jeg er nok villig til å gjøre det hele en gang til.. : Lykke til alle sammen.. Det er fantastisk....
misskizz Skrevet 24. mars 2008 Forfatter #2 Skrevet 24. mars 2008 ...og for ordens skyld ble hun født 16.mars kl 10.43 og var da 10 dager før termin.. :)
--niffi-- Skrevet 24. mars 2008 #3 Skrevet 24. mars 2008 Å, men gratulerer! Så herlig! Og så fint et navn dere har valgt, også Håper dere koser dere MASSE nå!
Hera83 Skrevet 24. mars 2008 #4 Skrevet 24. mars 2008 Gratulerer så mye, både med jenta og et flott navnevalg!
kajfla Skrevet 24. mars 2008 #6 Skrevet 24. mars 2008 hehe kan tenke meg det er en stund til neste gang den studenten tør å delta aktivt under en fødsel.. hehe gratulerer
HjerteMom Skrevet 24. mars 2008 #7 Skrevet 24. mars 2008 Gratulerer med jenta! Artig skrevet med mye humor. Men sikkert tøft da det stod på. Kos dere fremover!
Bianca83 Skrevet 24. mars 2008 #8 Skrevet 24. mars 2008 Gøy lesing. Masse gratulerer til dere alle :-)
misskizz Skrevet 25. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 25. mars 2008 Tusen takk for gratulasjoner Kommer til å savne tiden her inne:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå