Gå til innhold

skrikekur når barn er 5mnd er det greit ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller er det fortidelig ... tulla mi har ikke hatt noen skrikekurer enda..men hvet at dere kommer til og svare at det blir opp til hver enkelt osv .... ;-))

Vil bare høre hvor gamle deres barn var da de hadde skrikekurer ang leggetid osv... ???

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

5 mnd er for tidlig ja, syns jeg! Jeg har ikke hatt skrikekur på noen av mine. Første var ei mare, som skreik hele natta, men det gikk over av seg selv. Andremann sover hele natta, og har gjort det fra han vavr 2 mnd.

MEN, selv om det sikkert hadde vært greit og gjort det på eldste, så har jeg ikke hatt hjerte til det :(

Skrevet

Altfor tidlig mener jeg ;)

Tror mine var litt over året før jeg prøvde ferber light... Ja..ja..ja.. dere ferber motstandere trenger ikke å svare meg, har lest nok innlegg fra dere de siste årene hehehe ;)

Kan jo være at jeg husker litt feil men rundt året var de ihvertfall...

Skrevet

Er helt imot skrikekurer, og ihvertfall så tidlig. Kjenner jeg blir mektig provosert når folk hyler opp om å få natta tilbake - det ER slitsomt å få barn!

Skrevet

Helt greit synes jeg.

Vi startet med det rett etter at mini her var 5 mnd.

Men nå er det kanskje ulike måter å definere skrikerkur på?

Min er iallefall:

Når babyen er trett, mett, vasket og stelt og skal legges seg. Så gir jeg han pupp, deretter legger jeg han ned i senga våken. synger en sang/sier natta og går ut av rommet. Dersom han gråter, så går jeg ikke inn igjen.

Jeg kan la han ligge å gråte i opptil 30 min før han sovner.

Men i kontrollerte former. Hører selvsagt på gråten hele tiden.

Dersom gråten øker i styrke "gir vi opp" - altså tar han opp, trøster. Men dersom gråten blir mindre og mindre lar vi han ligge. Og da blir han helt stille noen minutter før han sovner.

For meg er det veldig lett å høre om det går bra eller ikke (altså om han sovner av seg selv/eller ikke)

Min baby viser tydelig når han er trett. Og frem til 5 mnd sovnet han på puppen. Vi begynnte med skrikerkur, for at han skulle lære seg å sovne av seg selv.

Får sikkert masse pepper nå. Og hverken jeg eller pappaen synes dette er noe artig, men vi gjør det for babyens beste. :)

Han sovner nå veldig lett, altså lite gråting/ingen gråt etter at vi legger han ned.

Dersom vi henter han, så venter vi til neste tretthetskule setter inn og prøver igjen :) Tar alltid tiden, følger med og snakker sammen med far. (diskuterer om det går bra osv)

Ser ingenting galt i at du prøver dette. Hør på gråten. min gråter slik dersom vi legger han i vogna og triller tur også (tretthetsgråt)

også er det ingen skam i å gi etter å ta opp og ta opp babyen mener jeg. altså om gråten blir for ille....

Skrevet

Litt nysgjerrig - hvor får du det fra at dette er til barnets beste?

Skrevet

ja, ja det er slitsom å få barn. Og det er jo bare en selvfølge å stå opp på nettene i tilsammens 7 år, skulle bare mangle at man ikke klarte seg med 2-3 timers søvn og så stå opp på jobb..

Fy og skam at man gir opp etter en stund med å ha prøvd det meste og bruker så skandaløse metoder som ferber light for å skaffe både deg og barnet litt mer søvn..

Jepp.. jeg skammer meg ;)

Skrevet

Er i grunn motstander av at barn skal gråte seg i seng generelt, uansett alder, men 5 mnd er uansett for lite....

En ting at 2-3åringen sutrer litt, men selv de tas opp hvis det blir gråt her i hus...

Å legge seg skal være kos og trygghet, ikke trist og leit...

Skrevet

Legger til at jeg er 3 barns mamma og har bysset og "dullet" mine i søvn til de sovna av selg selv på egenhånd, i ca 1års alderen, minsta er 11mnd straks og må koses og strykes i søvn, synes det er koselig jeg. Sitter på en stol ved senga og stryker på henne eller bysser henne i armene til hun sovner, tar ca 15-30min...

Gjorde dette med eldste på snart 10år og med 2 1/2åringen, har aldri vært noe problem å få dem til å legge seg senere, 2 1/2åringe er kjempe fornøyd når kl er 19-19.30 og hun får legge seg i senga si. En sang og nattakos og så er det stilt der.

Skrevet

Skrikekur (eller Ferber-metode, same shit-new wrapping) er ikke greit uansett alder.

Skrevet

Har ikke brukt noe skrikekur (er mot det), men ville aldri vurdert det så tidlig.

Skrevet

At babyen slipper å bli overtrøtt, grinete og lei seg. Han får sove og det har han godt av. Derfor mener jeg det er for barnets beste. han kan jo ikke sovne på puppen min for evig og alltid. Har ikke noe med at jeg vil ha natta tilbake å gjøre. Her snakker vi om leggetid. Altså få han til å sovne på kvelden.

Lett å skrike opp om at det er galt. men du kommer ikke med noen råd til HI om andre ting hun kan prøve?

Jeg synes ikke det er galt, men om du leser innlegget mitt, ser du at det er avhengig av hvordan babyen reagerer på om jeg lar han gråte eller henter han opp igjen. Jeg gjør dette i kontrollere former.

Dessuten så spør HI her om hva folk synes og kommer helt sikkert til å danne seg en egen mening om hva hun synes er best for sitt barn.

Det skader ikke å prøve å se hvordan hennes barn reagerer... jeg synes det er helt greit

Skrevet

@ugust. Lar du han ligge alene og gråte i 30 minutter? Tragisk...

Skrevet

Er nok mange som mener det er direkte skadelig, psykiske ettervirkinger bla.

Tenk å være så liten og hjelpesløs da, og så tar ikke mamma eller pappa deg opp, man er liten og redd og ligger der ensom å gråter, noen minutter er lenge det for en liten kropp som ikke eier tidsberegning.

Skrevet

Tenk å la en 5 mnd gammel unge skrike i 30 minutter?! Det er tragisk det!

Skrevet

Lar du en baby skrike i opptil 30 minutter alene?? Stakkars liten.. Det finner jeg helt hårreisende.

Skrevet

Spetakkel

Om du leser innlegget mitt , så kan du kanskje se at jeg skriver at det er avhengig av gråten om jeg lar han ligge å gråte eller ikke .... he he .... Lar han ikke ligge å gråte i 30 min non stop nei, men det kan ta opp til 30 min før han sovner fra jeg legger han i senga.

Skrevet

Teline, nei han gråter ikke i 30 min. den setningen må tolkes utfra det jeg skriver lengre ned. i løpet av de 30 min er han stille i perioder. ligger å babler , ser på fingrene sine. så kan han gråte i ca 10 sek også er det stille igjen :)

Han gråter altså litt innimellom. det kan ta maks 30 min fra jeg legger han ned til han sovner. og i denne perioden finnes det gråt uten at vi går å tar han opp av senga.

Skrevet

Ok. Forstod det som at du lot en liten baby bare ligge der å hyle.. Fikk helt vondt i hjertet!

Da skjønner jeg hva du skriver, og det er noe annet :)

Skrevet

Okei. Da misforsto jeg. Ville ikke gjort det selv, men det var ikke så ille.

Skrevet

Det kommer an på gråten det :)

Les innleggene lenger opp.

Veldig lett å ta en setning utfra mitt lange innlegg og kalle det tragisk . Som jeg skrev så er det avhengig av gråten om jeg henter han eller ikke.

jeg lar han selvsagt ikke ligge å rågråte i 30 min. ;)

Skrevet

jeg har 3 barn som aldri har hatt skrikekur... kunne bare aldri falt mitt morshjerte inn. Urolig søvn har gått over av seg selv uten at vi føler vi ikke har sovet på 7 år som noen her skriver. En baby trenger kos og trygghet, selv om det er til bryderi for foreldrene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...